Model dispoziție de plată
Dispoziția de plată/încasare are formatul A6, este tipărită față-verso și este un document completat de două persoane, una din departamentul financiar-contabil și cea care încasează sau efectuează plata.
Pe dispoziție se va menționa sus, pe fața documentului, una dintre următoarele situații:
- plată (avans);
- încasare (ridicare numerar).
Dispoziția de plată este completată de:
- persoana care încasează banii sau îi restituie;
- casier/contabil.
Persoana care încasează sau restituie banii completează următoarele:
- nume, prenume;
- funcție;
- sumă încasată sau restituită (în cifre și litere);
- scopul încasării/plății (de exemplu, deplasare, achiziție materiale etc.);
- actul de identitate, serie, număr;
- data și semnătura.
Casierul care plătește sau încasează suma de bani completează următoarele:
- suma (plătită/încasată);
- data;
- semnătura.
Când este utilizată dispoziția de plată?
Dispoziția de plată este folosită în următoarele situații:
- ca document justificativ în vederea achitării de către casierie a unor sume în numerar, avansuri aprobate pentru cheltuieli de deplasare, pentru achiziția de materiale etc;
- ca document justificativ pentru casierie în vederea încasării în numerar a unor sume care nu reprezintă venituri din activitatea de exploatare, potrivit dispozițiilor legale (avize de plată, somații de plată);
- ca document justificativ de înregistrare în registrul de casă și în contabilitate, în cazul plăților în numerar efectuate fără alt document justificativ (de exemplu, stat de salarii).
Cine face dispoziția de plată?
Așadar, dispoziția de plată/încasare este întocmită de departamentul financiar-contabil în două exemplare. Documentul se semnează de casier, iar în cazul efectuării operațiunii de plată, semnează și persoana care a primit banii.
Dispozițiile de plată/încasare sunt aprobate de conducătorul unității, a cărui semnătură va fi de asemenea prezentă.
Cum circulă dispoziția de plată?
De precizat este faptul că datorită unui program de contabilitate, documentul este la îndemână persoanelor vizate, fără a mai trebui să se ridice din fața computerului, să meargă într-un alt birou. Dispoziția de plată circulă automat pe fluxul stabilit între persoanele responsabile din companie:
- persoana autorizată să exercite controlul financiar preventiv, pentru viză în cazurile prevăzute de lege;
- persoanele autorizate să aprobe încasarea sau plata sumelor de bani;
- casier
- contabil
Dispoziția de plată/încasare este păstrată în siguranță cu ajutorul programului de contabilitate, ea rămâne în documentația de arhivă, anexă la registrul de casă.
Articolul a fost publicat inițial pe blogul CIEL România.