Ca urmare a reîncadrării, organul fiscal stabilește obligațiile fiscale din urmă și, dacă contribuabilul cu activitatea reîncadrată a făcut deja ceva plăți, ele vor fi considerate plăți anticipate pentru obligațiile fiscale stabilite în urma reîncadrării și vor trebuie operate regularizări. Aceste regularizări se fac acum potrivit unei proceduri a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), recent intrată în vigoare.
Ordinul ANAF nr. 3201/2018 privind Procedura de regularizare a obligațiilor fiscale în cazul reconsiderării unei tranzacții/reîncadrării formei unei activități de către organul fiscal central a intrat în vigoare la finele lui ianuarie și cuprinde atât procedura de regularizare, cât și modelul cererii de regularizare, a referatului și deciziei de regularizare.
Una dintre reîncadrările tratate în ordinul ANAF recent publicat este cea a activităților independente în activități dependente (ambele definite în Codul fiscal). Când reîncadrează activitatea, organul fiscal emite o decizie de impunere prin care stabilește în sarcina persoanei fizice/juridice verificate (angajatorul) obligații fiscale suplimentare reprezentând impozit și contribuții pentru salarii, conform ordinului ANAF.
În momentul în care organul fiscal constată că s-au făcut deja plățile fiscale (PFA-ul a plătit, să zicem, prin declarația unică) va considera acele sume drept plăți anticipate în contul obligațiilor fiscale stabilite ca urmare a reîncadrării. Prin urmare, se impune o regularizare.
"(...) impozitul pe venitul din activități independente și contribuțiile sociale obligatorii achitate de contribuabilul, persoană fizică, anterior reîncadrării formei activității sale, denumit în continuare contribuabil, constituie plată anticipată în contul impozitului pe veniturile din salarii și asimilate salariilor și a contribuțiilor de asigurări sociale obligatorii datorate de acesta. Impozitul pe veniturile din salarii și asimilate salariilor și contribuțiile de asigurări sociale obligatorii datorate de contribuabil se regularizează cu impozitul pe venitul din activități independente și contribuțiile de asigurări sociale obligatorii achitate de acesta", scrie, mai exact, în Ordinul ANAF nr. 3201/2018.
Angajatorul urmează să primească de la organul fiscal decizia de regularizare, dar un exemplar al acesteia e trimis și la contribuabilul a cărui activitate a fost reîncadrată. Dacă s-au făcut plăți înainte de către contribuabil, acele plăți anticipate vor fi considerate efectuate chiar la momentul achitării. Mai mult ca sigur, organul fiscal o să stabilească și obligații fiscale accesorii ca urmare a acestei reîncadrări (dobânzile și penalitățile de întârziere). Iar această chestiune o va face printr-o decizie separată.
"După înregistrarea în evidența pe plătitor a operațiunilor rezultate din decizia prevăzută la pct. 10 (decizia de regularizare - n.red.), compartimentul de specialitate stabilește eventualele obligații fiscale accesorii datorate ca urmare a reîncadrării activității, prin emiterea și comunicarea Deciziei referitoare la obligațiile fiscale accesorii reprezentând dobânzi și penalități de întârziere", prevede ordinul, mai exact.
Anul trecut, subliniam atractivitatea crescută din jurul prestării activității ca PFA, iar specialiștii în fiscalitate atrăgeau atenția asupra riscului crescut ca organul fiscal să reîncadreze activitatea într-una tipică unui raport de muncă. Sunt lucruri care pot să întărească atât de mult convingerea organului de control că acolo există, de fapt, o relație de dependență, încât e complicat să mai răstorni lucrurile în favoarea firmei. Fiscul se uită în primul rând la conținutul economic al activității. Puteți citi mai multe pe acest subiect din acest material.
Comentarii articol (0)