Noul set de măsuri legislative la care Ministerul de Finanțe deja lucrează va fi împărțit în trei etape, după cum reiese din declarațiile făcute la conferința anuală de fiscalitate a PwC România, de Doru Dudaș, director general în cadrul Ministerului de Finanțe. Măsurile anunțate vizează restructurarea datoriilor istorice ale firmelor, însănătoșirea mediului de afaceri prin eliminarea companiilor care nu sunt performante financiar, dar și reașezarea relației contribuabililor cu administrația fiscală.
O mare parte dintre noutățile anunțate sunt similare cu cele despre care avocatnet.ro a scris deja la mijlocul lunii ianuarie - atunci erau cuprinse într-un proiect de proiect de ordonanță de peste 60 de pagini, care modifica zeci de articole din codurile fiscale și din Legea societăților (la acel moment proiectul de OG nu fusese asumat public de nimeni din Guvern).
Din declarațiile lui Dudaș reiese că proiectul a fost restructurat și va fi implementat în trei valuri sucesive de măsuri fiscale și de procedură.
„Primul tronson, cu care vom ieși în viitorul apropiat, va viza câteva modificări de ordin administrativ care să facă mai funcționale procesele din cadrul administratiei fiscale în general și care să ridice și gradul de încredere al contribuabililor în administrația fiscală”, a declarat directorul general din cadrul Ministerului de Finanțe.
Dudaș a menționat ca exemplu aici transferul activității de soluționare a contestațiilor de la Agenția Națională de Administrare Fiscală la Ministerul Finanțelor.
„E un subiect care a fost semnalat de mai multă vreme de mediul de afaceri în sensul că plasarea structurii de soluționare a contestatiilor în structurile de administrare fiscală nu îi conferă o suficientă independență și e necesar să le ducem pe un alt palier, tocmai pentru a da încredere contribuabilului că demersul lui, contestația lui va fi tratată într-o manieră total independentă de către cei care au elaborat legislația și care sunt mai aproape de sensul pe care au vrut să îl dea unei prevederi sau alteia”, a detaliat Doru Dudaș.
Al doilea val de măsuri anunțat de reprezentantul MFP vizează restructurarea datoriilor vechi ale firmelor și însănătoșirea financiară a societăților.
Și în proiectul de ordonanță publicat de avocatnet.ro în luna ianuarie apărea o procedură specială de eșalonare pentru firmele cu datorii mai vechi de 2017, pentru care companiile se puteau înscrie timp de șase luni de la apariție, facilitatea expirând după această perioadă.
„Un alt set de măsuri se referă la însănătoșirea financiară a societăților, niste modificări pe care ar trebui să le sufere legea 31 (Legea nr. 31/1990 a societăților - n.red) pentru că sunt o serie de prevederi acolo legat de activul net contabil în raport cu capitalul social, prevderi existente care nu sunt respectate de o parte semnificativă a actorilor din mediul economic, lucru care, pe termen lung, după cum vedem, a dus la o situație destul de dificilă cu privire la capacitatea financiară a societăților. Considerăm că sunt necesare niște măsuri acolo care să facă posibilă fie însănătoșirea, fie ieșirea din scenă a unor societăți, pentru că menținerea lor acolo contaminează și influențează societățile sănătoase”, a explicat Doru Dudaș.
Măsuri similare erau cuprinse și în proiectul de OG despre care avocatnet.ro a scris în ianuarie. Documentul de atunci prevedea că:
- firmele al căror activ net s-a diminuat la mai puțin de jumătate din valoarea capitalului social vor fi obligate să își majoreze capitalul social prin conversia în acțiuni sau părți sociale a datoriilor față de acționari/asociați. Firmele care nu își majorează capitalul urmează să fie amendate cu sume calculate procentual – de la 5% la 10% din valoarea datoriilor care ar fi trebuit convertite în acțiuni sau părți sociale, dar nu mai puțin de 5.000 de lei.
- companiile care timp de doi vor fi considerate neperformante prin prisma activului net vor fi dizolvate la solicitarea Fiscului. Concret, proiectul de OG stabilea că Ministerul de Finanțe va întocmi, pe baza bilanțurilor depuse de companii, liste cu societățile al căror activ net s-a diminuat la mai puţin de jumătate din valoarea capitalului social subscris. Ulterior, ANAF va formula acţiuni de dizolvare pentru toate societățile care au fost înscrise pe această listă în doi ani consecutivi. Atenție! Ideea nu este nouă, ANAF are dreptul și în prezent să ceară dizolvarea companiilor aflate în această situație, nouă este doar reglementarea mai clară a cadrului prin care Ministerul de Finanțe și ANAF vor proceda pentru dizolvare.
- împărțirea profitului unei firme sub formă de dividende va fi îngreunată. Noutățile vizau atât firmele care împart trimestrial dividende, cât și firmele care au avut pierderi în trecut. Spre exemplu, în proiectul de OG se prevedea că firmele care au înregistrat pierderi în ultimii 5 ani vor nu vor putea distribui dividende până nu acoperă pierderile.
Al treilea val de modificări legislative pe care Ministerul de Finanțe le-a pregătit pentru 2019 va viza, după cum a spus Doru Dudaș, Codul de procedură și Codul fiscal, aici urmând să fie luate măsuri care să ducă la o mai bună echilibrare a raportului dintre contribuabili și administrația fiscală.
Reprezentantul MFP nu a intrat în detalii, însă pare să fie vorba (ce puțin parțial) despre noutățile cuprinse în proiectul de OG apărut în ianuarie:
- inspectorii antifraudă să fie obligați să prezinte, atunci când încep un control inopinat la firme, un aviz prin care să-și motiveze verificările. În prezent, Codul de procedură fiscală nu conține o asemenea dispoziție;
- apăreau și modificări importante care vizau inspecțiile fiscale;
- se reglementa, în premieră, consolidarea fiscală pentru impozitul pe profit.