Articol scris de Ramona Dinescu
Părinții mei au avut multe bube, dar niciodată nu m-au certat pentru note, iar de bătaie nu s-a pus vreodată problema.
Când luam o notă proastă, mama afișa o față dezamăgită, iar pe tata părea că nu-l interesa. Nu o data am spus că prefer bătaia în schimbul nepăsării și dezamăgirii părinților. Probabil că nu știam ce spun la vremea respectivă.
Azi, când sunt mama la rândul meu, le spun tot timpul copiilor că nu notele contează, însă nu o data m-am surprins dezamăgită că nu au luat calificativul maxim, sub scuza că pot mai mult.
Cum trebuie să reacționezi în fața unei note proaste a copilului tău, dar și care trebuie să fie atitudinea față de note în general, aflăm azi de la Florența Țurlea – psiholog, psihoterapeut Analiză Tranzacțională.
Totul despre mame: Cum să reacționezi după o notă proastă a copilului tău?
Florența Țurlea – psiholog: De multe ori, pentru părinți, copilul este oglinda sa și a abilităților sale: în el se reflectă imaginea de sine a părintelui. Atunci când fiul sau fiica obține o notă proastă, imaginea de sine a părintelui poate fi afectată. Inconștient, mama își va spune ”Nu sunt o mamă bună”, iar gândul acesta poate trezi sentimente de furie, tristețe, care nu au nicio legătură cu copilul. Bineînțeles că toți părinții își doresc succesul copilului, și este important ca reacția avută vis-a-vis de o notă proastă să nu fie disproporționată de istoricul părintelui. Copilul va fi iubit în continuare, chiar dacă a obținut o notă proastă. Este important să se găsească adevăratul motiv pentru care un copil nu performează la o anumită materie: o ceartă cu un coleg, o problemă cu profesorul care predă materia respectivă, muncă insuficientă, dificultăți particulare, și ajutat într-un mod empatic să depășească această problemă. Copiii reacționează atunci când suntem cu adevărat interesați și curioși cu privire la ce experimentează ei de fapt, iar notele trebuie plasate într-un context, având în minte că sunt doar simptome.
Totul despre mame: Ce trebuie să-l învățăm pe copil - sunt importante cunoștințele sau notele?
Florența Țurlea – psiholog: În sistemul românesc s-a pus aproape întotdeauna accent pe rezultate. De cele mai multe ori, copiii cu note proaste sunt discreditați, chiar dacă nu într-un mod vădit. Bineînțeles că la final, ca adulți, realizăm că o notă mare obținută în ultimul an de liceu la Analiză Matematică nu înseamnă mai nimic astăzi, și că probabil mai importante au fost cunoștințele de geografie, de exemplu, obținute în excursiile cu clasa din perioada verii.
Cu toate acestea, realitatea este că sistemul actual încurajează rezultatele, adică notele. Și deși ca părinți realizăm uneori că mai importante sunt cunoștiințele, mediul școlar îi va transmite altceva, iar copilul la final rămâne confuz. Pentru el, congruența este importantă. Sarcina părintelui este să-și pregătească fiul/fiica pentru viitor: din punct de vedere academic, notele sunt importante astăzi, dar cred că foarte important este echilibrul emoțional transmis copilului. Un părinte relaxat cu privire la acest subiect nu va pune presiune pe copil.
Totul despre mame: Cum reacționăm în clasa întâi și cum reacționăm în clasa a opta? (reacția ar trebui să fie diferită în funcție de vârsta copilului?)
Florența Țurlea – psiholog: Între clasa întâi și a opta are loc o evoluție accentuată a limbajului, atenției, memoriei și gândirii. Fiecare copil este unic și integrează noile achiziții într-un stil caracteristic.
O notă proastă la clasa întâi poate fi un adevărat dezastru pentru psihicul unui copil. Modul în care gestionează părintele reacția la o nota proastă poate reprezenta fundația pentru respectul de sine al copilului de mai târziu și dezvoltarea sa mai departe. Din nou, este important să ne punem problema ce ne dorim să îi transmitem mai departe, cum îl pregătim pentru viitor.
În clasa a opta, fiind un an decisiv (la ce liceu va intra, la ce profil), presiunea crește atât pe copil, cât și pe părinte. Este o nouă oportunitate pentru părinte să își dovedească valoarea prin rezultatele copilului. Reacțiile pot fi disproporționate și de cele mai multe ori, reacția noastră nu spune ceva despre nota copilului, ci despre propria noastră experiență inconștientă (ca și cum am fi luat noi o notă proastă). O reacție disproporționată nu îl va ajuta să progreseze. Din nou, nota trebuie pusă în context și identificată problema reală (cum ne putem ajuta copilul să devină mai eficient în învățare? Ce nevoie are și nu îi este satisfăcută? etc.
Totul despre mame: Sistemul de calificative ar fi mai bun decât cel de note pentru psihicul copilului?
Florența Țurlea – psiholog: Cred că în mod formal atât notele, cât și calificativele, urmăresc să cultive motivația copiilor pentru învățătură. Nu am experiență directă în mediul educațional pentru a putea răspunde pertinent la această întrebare, dar personal, prefer să evit orice tip de etichete, în special puse copiilor.
Totul despre mame: Dar cum trebuie să reacționăm la notele bune?
Florența Țurlea – psiholog: Pentru că uneori tindem să ne considerăm copiii o oglindă, și nu o persoană distinctă, reacționăm așa cum ne place nouă să primim reacții când avem un rezultat bun (la muncă, în grupul de prieteni, așa cum ne-ar fi plăcut să reacționeze părinții noștri când luam o notă bună). Nu cred că trebuie sa reacționăm în niciun fel anume, ci este vital să o facem în relație cu copilul nostru. Printr-o bucurie disproportionată pentru un zece la desen (sau chiar la matematică) îi putem transmite că trebuie să ia note bune ca să ne facă fericiți, mândri. Să ignorăm, sau să fim impasibili la o notă bună i-am transmite că rezultatul lui nu e important pentru noi (iar copilul interpretează că persoana lui nu e importantă).
Pentru copil este important să știe că este iubit.
Articol preluat de pe www.totuldespremame.ro. Puteţi citi aici articolul original.
Comentarii articol (1)