Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat programează pentru anul 2019 lansarea a opt programe de finanțare din fonduri naționale. În plus, multe alte programe sunt deja active în prezent sau vor fi lansate în perioada următoare din fonduri europene.
Firmele care urmăresc dezvoltarea propriilor afaceri sau lansarea unor activități economice noi în 2019 trebuie să țină cont de aspectele detaliate în continuare.
1. Alegerea firmei de consultanță
Firma de consultanță trebuie aleasă pe baza experienței personalului alocat proiectului și a proiectelor similare pe care firma le-a pregătit și implementat cu succes în trecut.
Experiența firmei de consultanță poate face diferența între un proiect câștigător și unul nefinanțat, având în vedere concurența ridicată pentru obținerea oricărei finanțări nerambursabile.
Alegerea firmei de consultanță trebuie făcută din timp, astfel încât pregătirea proiectului să poată fi efectuată fără presiunea depunerii proiectului.
2. Pregătirea proiectului necesită timp
Pregătirea documentației necesare accesării oricărei finanțări nerambursabile necesită timp. Atât firma de consultanță, cât și solicitantul finanțării vor trebui să aloce suficient timp pentru obținerea documentelor necesare, redactarea planului de afaceri sau a cererii de finanțare, precum și pentru colectarea informațiilor necesare.
De obicei, pregătirea unui proiect simplu ce nu necesită realizarea unor construcții se poate realiza în aproximativ 30 de zile, în timp ce pentru pregătirea unui proiect complex cu o componentă de construcții se recomandă cel puțin 90 de zile.
3. Rezolvarea aspectelor juridice necesare
Înainte de a depune proiectul, solicitantul de fonduri nerambursabile trebuie să își rezolve mai multe aspecte juridice impuse de procesul de accesare a finanțărilor europene sau naționale.
Spre exemplu, în cazul unor linii de finanțare precum Start-up Nation, solicitantul trebuie să își înregistreze o societate comercială la Oficiul Național al Registrului Comerțului.
De asemenea, pregătirea proiectului poate presupune, în anumite situații, realizarea unor corecții necesare:
- verificarea perioadei de valabilitate a sediului social și a punctelor de lucru;
- verificarea duratei mandatului administratorului;
- verificarea codurilor CAEN înscrise în actul constitutiv și a activităților autorizate.
Dacă este cazul, neconcordanțele vor fi corectate înainte de depunerea proiectului spre finanțare.
4. Obținerea documentelor necesare
Antreprenorii trebuie să obțină, pe întreaga perioadă a pregătirii proiectului, mai multe documente justificative necesare. Este vorba, printre altele, de obținerea unor oferte financiare și tehnice pentru investițiile planificate. De asemenea, solicitantul trebuie să predea firmei de consultanță alte documente, precum:
- documente justificative pentru înregistrarea societății;
- situații financiare încheiate pentru exercițiul financiar anterior;
- documente justificative pentru resursele umane implicate în proiect (CV-uri, diplome, calificări, experiență anterioară, atribuții și responsabilități în cadrul proiectului).
Întârzierea obținerii acestor documente poate conduce la depășirea sau prelungirea termenelor de realizare a proiectului în ansamblul său.
5. Redactarea planului de afaceri este un efort comun
Întocmirea proiectului este un efort comun în care vor fi implicate atât firma de consultanță, cât și solicitantul de finanțări nerambursabile.
Mai mult, în multe situații, realizarea unui proiect necesită obținerea unor informații sau documente din exterior, astfel că și alte persoane, firme sau instituții vor fi implicate în mod direct sau indirect:
- comercianții de bunuri și servicii vor înainta oferte financiare și tehnice;
- inginerii vor realiza fluxuri tehnologice necesare în planul de afaceri;
- firmele de proiectare vor realiza studii de fezabilitate;
- firmele de contabilitate vor întocmi și vor pune la dispoziția proiectului situațiile financiare;
- Instituții ale statului vor emite diverse documente justificative (certificate fiscale, etc).
Astfel, obținerea unei finanțări nerambursabile trebuie să înceapă cu alocarea sarcinilor în cadrul colectivului de elaborare a proiectului și urmărirea lor pe întreaga durată de pregătire a documentației.
Comentarii articol (0)