Conform Codului de procedură civilă, ordonanța președințială reprezintă o procedură specială, în care o persoană care, de obicei, vrea să evite o pagubă îi cere unei instanțe să ia anumite măsuri provizorii și de urgență, care, dacă ar fi dispuse printr-o hotărâre obișnuită, ar putea veni prea târziu.
De aceea, cererile de ordonanță președințială se judecă de urgență și cu precădere, în anumite cazuri putând fi dispusă în aceeași zi în care a fost înregistrată cererea (în cazuri de urgență deosebită).
Totuși, pentru a se putea recurge la o măsură care trebuie adoptată atât de rapid, trebuie să fie îndeplinită o serie de condiții:
- să existe aparența de drept (de exemplu, dacă cineva susține că o altă persoană construiește ilegal pe terenul lui, poate arata, în baza unor circumstanțe de fapt, că terenul în cauză ar putea fi al lui);
- să existe riscul unei pagube din cauza întârzierii (fiind vorba de perioada de timp lungă până la momentul în care ar exista o hotărâre definitivă și care ar putea fi pusă în executare) sau să existe riscul unei pagube iminente și care nu ar putea fi reparată;
- să existe riscul de a exista piedici cu privire la executare;
- ordonanța să nu vizeze fondul litigiului (în exemplul de mai sus, privind terenul, să nu se administreze probe care s-ar administra pentru determinarea proprietarului, ci să se recurgă doar la elementele care ar putea sugera - și nu în mod definitiv - că cel care solicită măsura ar putea fi titluarul dreptului);
- să nu se dispună, prin ordonanță, măsuri care ar face imposibilă restabilirea situației de fapt.
Dacă există riscul ca anumite pagube să se producă, imediat, și sunt îndeplinite condițiile de mai sus, o persoană poate solicita o ordonanță președințială instanței competente să judece fondul cauzei. După cum menționam și mai sus, instanța poate chiar să dea ordonanța în aceeași zi în care este înregistrată cererea. Acest lucru este posibil și din cauză că legea îi permite instanței să nu citeze părțile, pentru o astfel de procedură.
În rest, pronunțarea ordonanței poate fi amânată cu maximum 24 de ore (de la momentul în care au fost administrate probele relevante și, eventual, au fost puse concluziile părților) și motivarea trebuie făcută în maximum 48 de ore, de la pronunțare.
În final, ordonanța poate fi atacată, în termen de cinci zile de la pronunțarea acesteia (dacă s-a făcut cu citarea părților) sau de la comunicare (dacă nu s-a făcut citarea). Într-o astfel de cauză, poate fi suspendată executarea măsurii, însă doar dacă se plătește o cauțiune (puteți citi mai multe despre cauțiunea judiciară aici). De asemenea, se poate face și contestație la executare, împotriva executării măsurii din ordonanță.
Acțiuni civile și administrative este o campanie de informare avocatnet.ro, care abordează cele mai importante aspecte procedurale ale principalelor acțiuni civile și administrative. Toate articolele din serie, publicate până acum, sunt disponibile aici.
Comentarii articol (0)