Un proiect de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum şi a Legii nr. 78/2009 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie a fost respins definitiv de deputaţi, astfel că parcursul legislativ al acestuia s-a încheiat, iar prevederile lui nu se vor aplica.
Proiectul conţinea modificări masive ale Codului penal, unele pentru a pune în acord Codul cu decizii ale Curții Constituționale (CCR), dar şi alte schimbări aduse legislaţiei privind sancţionarea faptelor de corupţie.
Printre prevederile proiectului care nu va ajunge să se aplice se numără şi o serie de chestiuni care au trecut deja prin filtrul CCR, care le-a găsit în acord cu Constituţia:
1. Aplicarea la o scară mai largă a unei circumstanțe atenuante, inclusiv în cazul faptelor de corupție: acoperirea integrală a prejudiciului material cauzat prin infracțiune, dacă nu s-a mai beneficiat de circumstanță în ultimii cinci ani.
Practic, cei care, până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătorești, ar fi acoperit integral prejudiciul provocat ar fi beneficiat de o pedeapsă mai ușoară. Lista infracțiunilor pentru care nu se poate aplica ar fi fost mult restrânsă, rămânând doar tâlhăria, pirateria, furtul calificat, fraudele comise prin sisteme informatice și mijloace de plată electronice.
Apoi, limitele între care se poate stabili pedeapsa pentru delapidare, abuz în serviciu, folosirea abuzivă a funcției în scopuri sexuale și uzurparea funcției s-ar fi înjumătățit și s-ar fi aplicat pedepse mai ușoare dacă se acoperea integral prejudiciul până când hotărârea rămânea definitivă. Ar fi fost suficient să achite unul prejudiciul pentru ca și ceilalți făptuitori să beneficieze de aceeași circumstanță atenuantă, deci, de aceeași diminuare de pedeapsă.
Tot la circumstanțe atenuante s-ar fi inclus şi conduita bună a infractorului înainte de săvârșirea infracțiunii - nu este listată momentan ca circumstanță atenuantă.
2. În ceea ce privește termenele de prescripție a răspunderii penale, erau prevăzute reduceri de termene, astfel:
- opt ani (nu zece, cât e acum) pentru situațiile în care legea prevede pentru infracțiunea săvârșită pedeapsa închisorii mai mare de zece ani, dar care nu depășește 20 de ani;
- șase ani (nu opt, cum e acum), când legea prevede pentru infracțiunea săvârșită pedeapsa închisorii mai mare de cinci ani, dar care nu depășește zece ani.
3. Neglijența în serviciu ar fi fost abrogată. S-ar fi renunțat însă la modificarea abuzului în serviciu. La abuzul în serviciu ar fi existat, dar doar în unele situații, o reducere la jumătate a limitelor de pedeapsă: dacă fapta ar fi produs un prejudiciu material și măcar unul dintre făptuitori ar fi acoperit integral prejudiciul cauzat până se termină procesul.
Același proiect prevedea și o modificare pentru Legea nr. 78/2000 care privește faptele de corupție. Modificarea viza pedepsirea abuzului în serviciu/uzurpării funcției - dacă funcționarul public ar fi obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, limitele speciale ale pedepsei nu ar mai fi fost majorate cu o treime, așa cum prevede legea în prezent.
4. S-ar fi produs o modificare şi la prevederile legate de darea de mită, în sensul în care mituitorul ar fi trebuit să denunțe fapta (ca să scape astfel de pedeapsă) în cel mult un an de la data comiterii faptei (această limită de timp nu există acum). Aceeași chestiune fiind aplicabilă și în cazul cumpărării de influență.
5. La măsurile de supraveghere, instanța ar fi avut posibilitatea, însă nu și obligația, să impună condamnatului să execute una sau mai multe dintre obligațiile enumerate de Codul penal.
6. Schimbări ar fi apărut şi în privinţa confiscării extinse, însă prevederile cuprinse de acest proiect de lege în privinţa acestei măsuri de siguranţă au intrat deja în vigoare în noiembrie 2020.
7. Proiectul ar fi eliminat posibilitatea aplicării unei amenzi penale, pe lângă pedeapsa închisorii, atunci când prin infracțiunea săvârșită s-ar fi urmărit obținerea unui folos patrimonial.
8. Exploatarea cerșetoriei, folosirea unui minor în scop de cerșetorie, folosirea serviciilor unei persoane exploatate (victimele traficului de persoane/minori) ar fi fost pedepsite cu închisoarea.
9. Ar fi apărut modificări şi în legătură cu infracţiunile rutiere din Codul penal, cum ar fi conducerea fără permis pe drumurile publice a unui tractor agricol sau forestier, ce ar fi fost pedepsite cu închisoarea de la unul la cinci ani.
10. Ar fi existat modificări și în privința liberării condiționate, care s-ar fi putut cere mai repede (după executarea a jumătate din pedeapsă, nu a două treimi din pedeapsă, cum e acum).
Comentarii articol (1)