Încă de la început, acest nou program de finanțare a fost anunțat drept o alternativă pentru Start-up Nation, după ce șansele de finanțare ale antreprenorilor din București au fost mult diminuate, prin scăderea punctajului acordat firmelor din Capitală, Ilfov sau Cluj.
Astfel, procedura de implementare a programului Bucharest Start-up City a fost publicat în dezbatere publică la finalul săptămânii trecute pe site-ul PMB, iar persoanele interesate pot analiza și pot trimite propunerile de îmbunătățire până la data de 25 aprilie 2019.
Programul aduce câteva noutăți față de Start-up Nation în ceea ce privește ajutorul financiar maxim acordat, numărul de solicitanți finanțați, precum și procedura de selecție pe care firmele trebuie să o parcurgă pentru a primi finanțare.
Două sute de firme noi vor primi finanțare
În primul rând, noul program de finanțare va fi disponibil doar firmelor înregistrate în București după data de 1 ianuarie 2019, fiind necesară înregistrarea sediului social, dar și a eventualelor puncte de lucru în Capitală și crearea a cel puțin un loc de muncă și menținerea lui pentru o perioadă de un an după finalizarea implementării proiectului.
Bugetul anunțat pentru acest program va permite finanțarea unui număr de 200 de firme nou înființate.
Suplimentar, condițiile de eligibilitate cerute antreprenorilor interesați de această finanțare sunt următoarele:
- sunt eligibile doar microîntreprinderile și întreprinderile mici și mijlocii înregistrate ca societăți comerciale (inclusiv societăți cu răspundere limitată debutante);
- acționarii sau asociații care dețin părți sociale sau acțiuni în mai multe societăți pot accesa acest program de finanțare cu doar o singură societate;
- codul CAEN trebuie să fie eligibil în cadrul programului și trebuie să fie autorizat până la data ultimului decont;
- nu au datorii la bugetul general sau bugetele locale la data semnării acordului de finanțare.
Antreprenorii trebuie să contribuie financiar pentru implementarea proiectelor
Finanțarea nerambursabilă acordată este de până la 50.000 de euro/solicitant, respectiv până la 239.985 lei, însă ponderea acestuia în valoarea proiectului nu poate depăși 90%. Prin urmare, antreprenorii trebuie să contribuie cu cel puțin 10% din valoarea investiției, iar punctajul acordat în cadrul procesului de selecție crește în cazul celor care își asumă o finanțare proprie de cel puțin 20%.
Cele mai importante cheltuieli eligibile pe care Bucharest Start-up City le va deconta sunt următoarele:
- echipamente tehnologice și echipamente IT, inclusiv programele software;
- achiziția unor spații de lucru, dar fără a depăși 50% din valoarea totală a bugetului;
- autoturisme, însă până la limita a 40.000 de lei cu TVA inclus în cazul firmelor neplătitoare de TVA;
- realizarea unui site web de prezentare a afacerii, limita maximă eligibilă fiind de 6.000 de lei;
- cursuri de dezvoltare a abilităților antreprenoriale, această activitate fiind obligatorie tuturor antreprenorilor, iar valoarea eligibilă a acestei cheltuieli fiind de 1.000 de lei;
- consultanță pentru scrierea și implementarea programului de finanțare, în limita a 8.000 de lei;
- TVA în cazul firmelor neplătitoare de TVA este o cheltuială eligibilă.
Firmele vor fi selectate la finanțare în baza unui interviu
Spre deosebire de programul Start-up Nation, noul program de finanțare al PMB va presupune susținerea unui interviu pentru obținerea finanțării. Această etapă este obligatorie și urmează procedurii de evaluare tehnico-economică a proiectelor înscrise în program. Iată care sunt pașii:
- faza A: proiectele depuse vor fi evaluate din punct de vedere administrativ;
- faza B: proiectele eligibile vor primi punctaj, conform condițiilor îndeplinite din grila de evaluare de mai jos;
- faza C: primele 250 de proiecte vor fi selectate pentru susținerea interviului, urmând ca cel puțin 200 să primească efectiv finanțare.
Criteriile de evaluare în cadrul acestui nou program de finanțare
Proiectele vor fi depuse în format electronic, prin intermediul site-ului creat special pentru acest nou program de finanțare și disponibil la această adresă.
Pentru a primi finanțare nerambursabilă, firmele înscrise în program trebuie să îndeplinească următoarele criterii de selecție, obținerea unui punctaj cât mai mare fiind o condiție necesară:
În cazul în care se va păstra egalitatea de punctaj după aplicarea criteriilor de mai sus, firmele vor fi departajate după următoarele criterii:
- nivelul contribuției financiare proprii;
- ponderea investiției în echipamente;
- calitatea planului de afaceri;
- punctajul obținut la evaluarea impactului asupra comunității;
- ordinea înscrierii în program.
Ulterior acestei etape, primele 250 de societăți în ordinea descrescătoare a punctajelor obținute vor fi selectate pentru susținerea unui interviu, accesul consultantului care a redactat planul de afaceri fiind îngrădit în cadrul acestui proces.
Interviul va fi punctat cu cel mult 30 de puncte, conform următoarelor criterii:
În cazul în care după această etapă vor fi mai multe firme la egalitate de punctaj, va conta numărul punctelor obținute în faza interviului. Dacă departajarea nu este posibilă, se vor aplica criteriile suplimentare menționate în faza B de evaluare a proiectelor depuse.
Atenție! Noul program de finanțare nu este lansat în prezent. Procedura de implementare este publicată în dezbatere publică, iar propunerile de îmbunătățire pot fi trimise până la data de 25 aprilie 2019. Sesiunea pentru depunerea proiectelor va fi anunțată ulterior.
Comentarii articol (1)