Finanțările nerambursabile acoperă 50% din investiții pentru toate județele din România, cu excepția zonei de Vest (județele Arad, Timiș, Caraș, Hunedoara) și a județului Ilfov, ce primesc doar 35%, precum și București unde sprijinul acordat este de doar 10%.
Acest tip de finanțare este potrivit atât pentru firme noi, start-up-uri cu un capital de minim 100.000 lei, cât si pentru companii mari, cu peste 249 angajati, din domenii precum producție, servicii de depozitare, hoteluri etc.
Întreprinderile care vor să acceseze Schema de Ajutor de Stat trebuie să îndeplinească o serie de condiții. În primul rând, trebuie să fie înregistrate potrivit Legii societăților nr. 31/1991, să realizeze o investiție în România într-un domeniu de activitate considerat eligibil, să facă dovada viabilității și eficienței economice a proiectului de investiții pe baza planului de afaceri, să nu intre în categoria ”întreprinderilor în dificultate”, nici să nu se afle în procedură de executare silită, insolvență, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională, lichidare sau suspendare temporară a activității.
De asemenea, nu pot primi finanțare societățile care fac obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau cele care au beneficiat de alte ajutoare de stat regionale pentru costuri eligibile de tipul costurilor salariale în cadrul aceluiași proiect unic de investiții.
O altă condiție generală este ca întreprinderile să nu fi efectuat o relocare către unitatea în care urmează să aibă loc investiția în ultimii 2 ani, precum și ca acestea să poată oferi un angajament că nu vor face acest lucru timp de 2 ani după finalizarea investiției finanțate.
”Chiar dacă o companie își desfășoară activitatea într-un sector considerat neeligibil, dacă aceasta solicită finanțare pentru realizarea unei investiții inițiale într-un domeniu eligibil, poate primi acordul de finanțare, dacă respectă toate celelalte condiții prevăzute de schemă” spune Roxana Mircea, consultant fonduri europene și scheme de ajutor de stat.
Cheltuielile eligibile referitoare la active corporale sunt costurile fără TVA, aferente realizării, respectiv achiziţionării, după caz, de active corporale şi necorporale, precum şi cheltuielile legate de închirierea construcţiilor, aferente realizării investiţiei iniţiale.
Activele corporale sunt activele asociate investiţiei iniţiale reprezentate de:
- construcţii de orice tip, respectiv cheltuielile efectuate cu realizarea de construcţii;
- instalaţii tehnice, maşini şi echipamente noi clasificate conform Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, cu valoarea minimă de intrare a mijloacelor fixe stabilită conform prevederilor legale în vigoare.
Spre deosebire de programele europene, în acest caz sesiunea de depunere a cererilor de finanțare este deschisă continuu, iar solicitările se analizează în ordinea înregistrării, în limita creditelor de angajament și bugetare aprobate.
Companiile interesate de acest tip de finanțare pot transmite documentația prin poștă, curier sau o pot depune direct la Registratura Generală a Ministerului Finanțelor Publice.
Documentele necesare sunt: cererea de acord pentru finanțare, certificatul constatator atașat în original, situațiile financiare, planul de afaceri, documentele justificative aferente acestuia, împuternicirea semnată de reprezentantul legal, dacă este cazul, copia actului de identitate al persoanei care semnează cererea, precum și opisul.
Evaluarea cererii de acord de finanțare se realizează în două etape. Prima etapă reprezintă analiza din punct de vedere al conformității documentelor și se finalizează în termen de 15 zile calendaristice. Cea de-a doua etapă vizează verificarea eligibilității proiectului de investiții și are ca termen de finalizare 30 de zile calendaristice. În urma procesului de evaluare, Ministerul Finanțelor Publice transmite aplicanților fie acordul pentru finanțare, fie o solicitare pentru informații sau documente suplimentare, fie o scrisoare de respingere a aplicației.
În cazul companiilor care au depus solicitarea, dar nu se mai încadrează în bugetul alocat, se emite un pre-acord de finanțare, urmând ca acordul să fie perfectat fie la următoarea rectificare bugetară, fie în cursul anului următor.
”O modificare majoră cu impact pozitiv este posibilitatea companiilor de a demara investiția imediat după depunerea cererii de finanțare, urmând ca toate cheltuielile eligibile să fie decontate în cazul in care proiectul va primi acordul pentru finanțare. De asemenea,în cazul investițiilor în construcții, nu se mai depune o listă exactă de echipamente dorite și nici oferte pentru achiziția acestora, ci doar suma solicitată pentru construcție și echipamente, ceea ce ușurează mult misiunea investitorilor” a precizat Roxana Mircea, consultant fonduri europene și scheme de ajutor de stat.
Una dintre condițiile care trebuie respectate de toate companiile ce primesc acordul de finanțare este ca echivalentul sumei primite ca grant să fie plătit către stat ca taxe și impozite pe salarii, profit ori la bugetul local.
La momentul depunerii proiectului, compania trebuie să facă dovada cofinanțării fie din surse proprii, fie printr-o scrisoare de confort de la bancă. De asemenea, trebuie să probeze cel puțin cu scrisori de intenție cererea de produse /servicii ce fac obiectul proiectului.
”Recomandăm companiilor să își facă un calcul exact privind taxele pe care le pot plăti în 5 ani pe noul proiect și, potrivit acestor sume, să solicite grantul, căci în cazul nereturnării se plătește diferența, plus o dobândă de 3,56 % conform informațiilor pe care le avem de la Consiliul Concurenței” spune Roxana Mircea, consultant fonduri europene și scheme de ajutor de stat.
Companiile care vizează solicitarea unei finanțări prin schema de ajutor de stat trebuie să ia în considerare faptul că aceasta este valabilă doar până în 2020, iar depunerea cât mai rapidă a solicitării elimină riscul amânării acordului în funcție de rectificarea bugetară sau a aprobării bugetului pe anul viitor.
Mai multe informații sunt disponibile în secțiunea dedicată Schemei de ajutor de stat pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice.
Comentarii articol (0)