Anul trecut, microîntreprinderilor li s-a dat posibilitatea să deducă în limita a 20% din impozit sponsorizările făcute entităților înregistrate ca furnizori de servicii sociale acreditate cu cel puțin un serviciu social licențiat. Dar regimul sponsorizărilor pe care le fac microîntreprinderile s-a schimbat și la începutul acestui an: de unde anul trecut s-a schimbat cu totul optica în zona micro și s-a acordat și acestor firme posibilitatea să facă deduceri din impozit în baza sponsorizărilor pe care le fac (prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 25/2018), schimbarea s-a schimbat anul acesta, când OUG nr. 25/2018 a fost aprobată în Parlament și i s-au adus și ceva modificări.
Concret, prin Legea nr. 30/2019 pentru aprobarea OUG nr. 25/2018, s-a decis ca, începând de la 1 aprilie 2019, deducerea sponsorizărilor în limita a 20% din impozit să se poată face în cazul unităților care sunt înscrise într-un registrul special al Fiscului (care a fost chiar de curând oficializat la nivel teoretic, printr-un ordin al Fiscului). Practic, nu mai contează, în urma acestei legi, dacă cel la care ajung banii e sau nu furnizor de servicii sociale acreditate cu cel puțin un serviciu social licențiat; contează dacă entitatea e înscrisă în registru sau nu - asta, de la 1 aprilie 2019, lună care se încheie cu plata impozitului micro pe primul trimestru din acest an fiscal.
În Legea nr. 30/2019 scrie că deducerile acestea se acordă pentru susținerea entităților nonprofit și a unităților de cult care sunt înscrise în acel registru al Fiscului la data încheierii contractului (de sponsorizare).
Acum, potrivit Codului fiscal, o microîntreprindere calculează și plătește trimestrial impozitul micro, ocazie cu care stabilește și dacă are ceva de dedus sau nu, în aceste condiții, până la data de 25 a lunii următoare trimestrului pentru care se calculează impozitul. Primul termen pe anul acesta este 25 aprilie 2019, pentru trimestrul I. Celelalte sunt 25 iulie 2019, pentru trimestrul II, 25 octombrie 2019, pentru trimestrul III și 27 ianuarie 2020, pentru trimestrul IV.
Practic, până la aceste termene trebuie clarificată și situația cheltuielilor făcute cu titlu de sponsorizare în trimestrul pentru care se face calculul și plata impozitului. Condițiile esențiale ce trebuie verificate privitor la sponsorizările ce se vor deduse sunt următoarele:
- dacă cheltuielile respective se încadrează în plafonul de 20% și
- dacă, la data încheierii contractului de sponsorizare, entitățile spre care s-au dus respectivii bani erau înscrise în registrul Fiscului.
Mai departe, Codul fiscal prevede ce se întâmplă cu sumele (cheltuieli cu sponsorizarea) care nu sunt scăzute din impozitul micro în condițiile de mai sus: acestea se reportează în trimestrele următoare, pe o perioadă de 28 de trimestre consecutiv.
Fiscul mai vrea să mai vadă însă o individualizare a acestor sponsorizări, într-o declarație informativă ce se depune, ca regulă, anual, pentru anul precedent, în care s-au făcut sponsorizările. Formularul 107 trebuie completat și transmis online Fiscului până la 25 ianuarie 2020 pentru cheltuielile cu sponsorizarea făcute anul acesta.
Dacă însă firma trece, în decursul acestui an, de la impozit micro la impozit pe profit, atunci formularul 107 trebuie depus până la data de 25 a lunii următoare primului trimestru pentru care se datorează impozitul pe profit - dacă a trecut la impozitul pe profit pentru că a vrut asta sau pentru că a depășit plafonul legal de 1.000.000 de euro. Atunci când trecerea se face în primul trimestru al unui an fiscal nu se depune declarația 107 pentru asta.