Proiectul noului Cod penal, care se aflã în procedurã
finalã în faþa Parlamentului, instituie un nou sistem de pedepse bazat pe
principii de drept statornicite în multiple documente internaþionale ºi
acceptate de legislaþiile europene. Pentru ca pedepsele prevãzute în noul Cod
penal sã poatã fi aplicate ºi executate, este nevoie de elaborarea unei noi legi
privind executarea pedepselor, proiectul de faþã realizând acest obiectiv.
Proiectul Legii privind executarea pedepselor se înscrie în
contextul general al unificãrii legislaþiei penale europene ºi în cel special al
integrãrii europene ºi euroatlantice a României. Prin proiect se realizeazã o
reformã a sistemului de executare a pedepselor, noua reglementare fiind
superioarã celei în vigoare, proiectul reprezentând un instrument modern ºi
eficace în lupta împotriva infracþiunilor.
Proiectul privind legea executãrii pedepselor îºi
fundamenteazã reglementãrile în primul rând pe urmãtoarele documente
internaþionale: Declaraþia Universalã a Drepturilor Omului, adoptatã de ONU,
Convenþia europeanã pentru apãrarea drepturilor omului ºi libertãþilor
fundamentale, Recomandãrile în materie ale Comitetului de Miniºtri al
Consiliului Europei, în special Recomandarea nr.R(87)3 din 1987 privind regulile
penitenciare europene, R(80)11 din 1980 privind detenþia preventivã,
R.1245(1994) privind detenþia persoanelor în stare de judecatã, R(92)16 privind
regulile europene referitoare la aplicarea sancþiunilor ºi mãsurilor comunitare,
R(97)12 privind personalul însãrcinat cu aplicarea sancþiunilor ºi mãsurilor
comunitare, R(89)12 privind educaþia în penitenciare, R(98)7 privind aspectele
de ordin etic ºi de sãnãtate din penitenciare.
Structura proiectului reflectã noutatea conþinutului ºi
sistematizãrii reglementãrilor referitoare la pedepse din proiectul noului Codul
penal. Astfel, dupã Titlul I „Dispoziþii generale”, proiectul conþine
reglementãri referitoare la executarea pedepselor principale neprivative de
libertate (Titlul II), iar prevederile referitoare la executarea pedepselor
principale privative de libertate fac obiectul Titlului IV. Executarea mãsurilor
preventive privative de libertate sunt reglementate în Titlul V, iar ultimul
Titlu cuprinde Dispoziþii tranzitorii ºi finale (Titlul VI).
Prezentãm câteva din reglementãrile proiectului pe care le
socotim mai reprezentative:
În Titlul I „Dispoziþii generale” sunt prevãzute norme
cu valoare de principiu, cum sunt cele referitoare la legalitatea executãrii
pedepselor (art.1), la faptul cã pedepsele se executã numai în temeiul hotãrârii
judecãtoreºti definitive de condamnare (art.2) ºi în condiþii care sã asigure
respectarea demnitãþii umane (art.3), la interzicerea supunerii persoanelor care
executã o pedeapsã la torturã, tratamente inumane sau degradante ori la alte
rele tratamente (art.4), la interzicerea discriminãrii în executarea pedepsei
(art.5), precum ºi la judecãtorul delegat pentru executarea pedepselor, care
supravegheazã ºi controleazã asigurarea legalitãþii în executarea pedepsei
privative de libertate ºi îndeplineºte ºi alte atribuþii prevãzute de proiect
(art.6).
Titlul II „Executarea pedepselor neprivative de libertate”
este structurat în douã Capitole destinate reglementãrii executãrii celor douã
pedepse principale neprivative de libertate: munca în folosul comunitãþii ºi
amenda sub forma zilelor amendã. În ce priveºte munca în folosul comunitãþii
(Cap.I), reglementãrile privesc organizarea executãrii acestei pedepse,
stabilindu-se domeniile ºi locurile unde se poate executa aceastã pedeapsã, (în
domeniul serviciilor publice, gestionate de autoritãþile administraþiei publice,
în cadrul asociaþiilor ºi fundaþiilor, abilitate în acest scop de instanþa de
judecatã), precum ºi activitãþile în folosul comunitãþii care pot fi efectuate
în executarea pedepsei, ca ºi persoanele ºi autoritãþile care exercitã
supravegherea ºi controlul executãrii. Se reglementeazã, de asemenea, modul de
executare a muncii în folosul comunitãþii ºi anume procedura de urmat,
încheierea judecãtorului delegat pentru executarea pedepsei, obligaþiile
condamnatului, durata, locul ºi condiþiile de executare etc.
Titlul III priveºte „Executarea mãsurilor de supraveghere
ºi a obligaþiilor dispuse de instanþã potrivit Codului penal”.
Titlul IV, numit „Executarea pedepselor principale
privative de libertate” este structurat în Capitole ºi anume:
Capitolul I priveºte organizarea executãrii pedepselor
principale privative de libertate, prevãzute de proiectul noului Cod penal:
închisoare, închisoare strictã, detenþie severã ºi detenþiunea pe viaþã. Se
prevede, astfel, în primul rând, cã toate aceste pedepse se executã în locuri
anume destinate, denumite penitenciare, care sunt înfiinþate, prin ordin al
ministrului justiþiei, în subordinea Administraþiei Naþionale a Penitenciarelor,
cã organizarea ºi funcþionarea lor se stabileºte prin regulament aprobat prin
ordin al ministrului justiþiei, care se publicã în Monitorul Oficial al României
ºi pe pagina de Internet a Ministerului Justiþiei ºi a Administraþiei Naþionale
a Penitenciarelor. Totodatã se prevede cã pentru anumite categorii de persoane
condamnate la pedepse privative de libertate se pot înfiinþa penitenciare
speciale ºi anume a)penitenciare pentru minori, b) penitenciare pentru femei, c)
penitenciare – spital. De asemenea, este importantã prevederea care stabileºte
cã în cadrul penitenciarelor se pot înfiinþa secþii speciale de arestare
preventivã, unde pot fi þinute numai persoanele condamnate printr-o hotãrâre
definitivã la o pedeapsã privativã de libertate, care sunt cercetate în stare de
arest în altã cauzã.
În Capitolul II al Titlului IV sunt reglementate
regimurile de executare a pedepselor privative de libertate bazate pe sistemul
progresiv de executare a pedepsei, persoanele condamnate având posibilitatea, în
condiþiile legii, sã treacã dintr-un regim în altul.
Regimurile de executare a pedepselor privative de libertate
sunt: a)regimul de maximã siguranþã b) regimul închis, c) regimul semi-deschis,
d) regimul deschis.
Regimurile de executare a pedepselor privative de libertate
se diferenþiazã în raport cu gradul de limitare a libertãþii de miºcare a
persoanelor condamnate, modul de desfãºurare al activitãþilor ºi condiþiile de
detenþie. Proiectul defineºte fiecare din aceste regimuri de executare a
pedepselor, determinând strict felul ºi durata pedepsei, modalitãþile de
supraveghere ºi pazã, de cazare, prestarea muncii, activitãþile socio-educative
etc., ce caracterizeazã fiecare regim.
Proiectul cuprinde, de asemenea, norme privind personalizarea
regimului de executare a pedepselor privative de libertate.
Titlul IV mai cuprinde, de asemenea, reglementãri
privind condiþiile de detenþie, precum ºi proceduri referitoare la drepturile ºi
obligaþiile persoanelor condamnate, aceste reglementãri fiind în concordanþã cu
principiile ºi normele internaþionale, cu prevederile Constituþiei, cu practica
Curþii Europene a Drepturilor Omului. Un alt Capitol al Titlului IV este
consacrat reglementãrii muncii prestate de condamnaþi, alt Capitol activitãþilor
socio-educative, instruirii ºcolare ºi formãrii profesionale a persoanelor
condamnate la pedepse privative de libertate, iar urmãtoarele Capitole privesc
„Recompense ºi sancþiuni disciplinare”, „Liberarea condiþionatã”, „Documentele
întocmite de Administraþia Penitenciarã.
Titlul V se referã la executarea mãsurilor preventive
privative de libertate. Reglementãrile din acest Titlu respectã prevederile
internaþionale în domeniu, instituind un regim special de detenþie pentru
persoanele care sunt reþinute sau arestate preventiv, diferit de regimul pentru
persoanele condamnate.
Astfel, se prevede, printre altele, cã reþinerea ºi arestarea
preventivã în cursul urmãririi penale se executã în centrele de reþinere ºi
arestare preventivã care funcþioneazã în subordinea Ministerului Administraþiei
ºi Internelor, iar arestarea preventivã în cursul judecãþii se executã în
centrele de arestare preventivã care funcþioneazã în subordinea Administraþiei
Naþionale a Penitenciarelor.
Ultimul Titlu prevede, ca dispoziþii tranzitorii, cã
în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a legii, judecãtorul delegat
pentru executarea pedepselor stabileºte, pentru fiecare persoanã condamnatã la o
pedeapsã privativã de libertate, regimul de executare, conform dispoziþiilor
Codului penal ºi ale acestei legi. De asemenea, ca dispoziþii finale, se prevede
cã legea intrã în vigoare la data intrãrii în vigoare a noului Cod penal ºi cã
pânã la data intrãrii în vigoare a acestei legi Guvernul va adopta, prin
hotãrâre, regulamentul de aplicare a dispoziþiilor acesteia, precum ºi cã se
abrogã Legea nr.23/1969 privind executarea pedepselor ºi orice alte dispoziþii
contrare.
Comentarii articol (0)