Printr-o ordonanță de urgență recent oficializată, a fost introdusă o serie suplimentară de măsuri de sprijinire și reintegrare socială a victimelor infracțiunilor (puteți citi mai multe despre aceste modificări în articolul de aici). În continuare, arătăm cum pot victimele infracțiunilor să acceseze, în concret, astfel de servicii.
Pentru început, trebuie menționate instituțiile care oferă serviciile la care am făcut referire mai sus. Conform Legii nr. 211/2004 privind unele măsuri pentru asigurarea informării, sprijinirii și protecției victimelor infracțiunilor, acestea sunt:
- direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului;
- instituțiile specializate în prevenirea și combaterea violenței domestice, pentru victimele violenței în familie;
- instituțiile specializate în prevenirea și combaterea traficului de persoane, pentru victimele traficului de persoane;
- dacă există, Serviciul pentru Sprijinirea Victimelor Infracțiunilor, înființat la nivel de municipiu, oraș sau comună (deciziile de înființare a astfel de instituții se iau în funcție de numărul de solicitări de asistență, dintr-un anumit loc);
- furnizori privați de servicii sociale.
Legea nr. 211/2004 nu le impune doar persoanelor interesate să fie cele care inițiază contactul cu instituțiile care oferă servicii sociale de sprijin și reintegrare a victimelor infracțiunilor.
Mai exact, orice autoritate publică (în special organele judiciare) care intră în contact cu persoane care sunt potențiale victime ale infracțiunilor le vor informa pe acestea despre posibilitatea de a se adresa Serviciului pentru Sprijinirea Victimelor Infracțiunilor sau altor instituții cu atribuții în materie.
În plus, dacă e vorba de organe judiciare, acestea nu trebuie doar să informeze victimele infracțiunilor despre posibilitatea de a recurge la serviciile specializate, menționate mai sus. Astfel de organe trebuie să dea, printre altele, și următoarele informații victimelor:
- unde și cum pot obține asistență medicală;
- unde și cum pot obține alte tipuri de asistență specializată, precum cea psihologică sau de cazare alternativă;
- organul de urmărire penală la care se poate face plângere;
- dreptul la asistență juridică și de unde pot obține astfel de asistență (inclusiv condițiile și procedura pentru obținerea asistenței juridice gratuite);
- ce drepturi procesuale are victima (inclusiv de a se constitui parte civilă în procesul penal și a obține, astfel, despăgubiri);
- măsurile de protecție a martorilor, în cadrul procesului penal;
- condițiile și procedura pentru obținerea compensațiilor financiare de către stat.
În cazul în care organele penale nu au fost sesizate, informațiile menționate anterior îi vor fi comunicate victimei de către Serviciul pentru Sprijinirea Victimelor Infracțiunilor sau de către celălalte instituții competente, după caz.
În plus, puteți consulta o listă extinsă cu privire la drepturile pe care victimele infracțiunilor le au, pe site-ul Ministerului Justiției.
În final, victimele infracțiunilor pot accesa serviciile sociale de sprijinire și reintegrare prin apelarea unui număr de telefon unic, la nivel național, conform Legii nr. 211/2004. De asemenea, pot exista numere de telefon, la nivel local. Cele din urmă sunt puse la dispoziție de către administrația locală sau de către organizații neguvernamentale.
În urma unor căutări, nu am reușit să să găsim numărul de telefon unic, menționat mai sus, însă am reușit să găsim următoarele numere:
- pentru victimele violenței domestice, a traficului de persoane, a discriminării de gen sau a discriminării multiple - 0800 500 333 (gratuit, din orice rețea cu acoperire națională);
- de asemenea, puteți găsi aici o listă cu numere de telefon ale direcțiilor de asistență socială și a serviciilor județene de protecție a victimelor;
- în privința traficului de persoane: 0 800 800 678 (gratuit, din România) și +40 21 313 31 00 (apelabil și din străinătate);
- pentru copii, există o linie de telefon pentru semnalarea abuzurilor : 116 111.
Astfel, victimele infracțiunilor pot atât să se adreseze ele instituțiilor specializate în oferirerea serviciilor de sprijin, cât și să fie ajutate de organele publice, atunci când acestea intră în contact cu ele.
Comentarii articol (0)