Într-un articol recent, am prezentat o sinteză a celor mai importante modificări propuse în Parlament cu privire Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ. Acum ne concentrăm asupra propunerii de schimbare a căii de atac a recursului cu apelul.
Conform Codului de procedură civilă (care completeaza Legea contenciosului administrativ), apelul este o cale de atac ce generează „o nouă judecată asupra fondului, instanța de apel statuând atât în fapt, cât și în drept”.
Cu alte cuvinte, persoanele care atacă o hotărâre cu apel pot beneficia de o nouă judecată completă, unde sunt analizate atât probleme de fapt, cât și de drept (spre deosebire de recurs, unde erau analizate doar chestiuni procedurale și modalitatea cum a fost aplicată legea).
Singura limită a apelului este că persoanele care declară apel nu vor putea să formuleze pretenții noi și, de asemenea, instanța va fi limitată la ceea ce s-a cerut a fi rejudecat, de către apelant (mai multe detalii despre aceste lucruri și despre apel, în general, puteți citi aici).
Astfel, dacă se va introduce apelul, ca formă de atac a hotărârii prounțate pe fond de instanța de contencios administrativ, conform proiectului de lege, veți putea cere, în esență, rejudecarea cauzei - fără a fi limitați de nimic în afară de cadrul procesual stabilit în primă fază.
Totuși, propunerea de modificare a Legii contenciosului administrativ nu a adoptat toate elementele apelului, astfel cum acestea apar în Codul de procedură civilă. De exemplu, Codul de procedură civilă prevede un termen de apel de 30 de zile. În schimb, Legea contenciosului administrativ, dacă va fi modificată, va stabili un termen de apel de 15 zile (la fel cum este și termenul de recurs, în formularea actuală a Legii contenciosului administrativ).
După aceea, o modificare surprinzătoare este faptul că apelul, în contencios administrativ, nu ar suspenda executarea hotărârii de fond. Acest lucru este diferit de Codul de procedură civilă, care stabilește expres efectul suspensiv al apelului. Mai mult, chiar și Legea contenciosului administrativ, în prezent, prevede că recursul are efect suspensiv.
În prezent, Legea nr. 554/2004 prevede faptul că soluțiile date de instanțele de contencios administrativ pe fond pot fi atacate cu recurs.
Având în vedere că recursul este prevăzut în Codul de procedură civilă și că motivele de recurs sunt relativ limitate, persoanele care sunt nemulțumite de hotărârea unei instanțe de contencios administrativ au puține opțiuni prin care pot ataca o astfel de hotărâre. Mai exact, motivele de recurs sunt predominant procedurale (de exemplu, lipsa de motivație, motivația contradictorie sau motivația nerelevantă a hotărârii sau încălcarea sau aplicarea greșită a normelor de drept material).
Atenție! Modificările vizate nu se aplică, deocamdată. Pentru aceasta, proiectul de lege trebuie să fie adoptat de Parlament, promulgat de președintele statului și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (2)