Cu ajutorul CSALB, un consumator din Maramureș a reușit să obțină ștergerea unei datorii mari la o bancă. După trei luni de discuții cu ambele părți implicate, banca și consumatorul, conciliatorul CSALB a propus soluția prin care consumatorului i-a fost ștearsă de bancă o sumă record, aproape 45.000 de euro.
Datoria pe care o avea la bancă persoana în cauză era aproape egală cu creditul pe care îl făcuse în urmă cu 12 ani. În 2007, consumatorul a făcut un împrumut de 50.000 de euro. Creditul a suferit, de-a lungul timpului, diverse restructurări, iar dobânda era variabilă, drept pentru care rata lunară ajunsese la suma de 780 de euro.
Pe lângă motivele care priveau detaliile creditului, s-au mai luat în considerare la negociere și argumente referitoare la înrăutățirea situației economice (deprecierea treptată a leului în raport cu euro, scăderea salariului) și a situației familiale (agravarea stării medicale a membrilor familiei), potrivit comunicatului CSALB.
"(...) vorbim despre un caz social în care banca a acceptat ştergerea unei sume importante şi condiţii mai bune de plată pentru diferenţa care a rămas de achitat. Creşterea sumelor pe care instituţiile financiar-bancare le scad din sold sau din costul creditelor dovedeşte că băncile sunt dispuse să negocieze cu adevărat condiţii mai bune pentru consumatori. Dar ambele părţi au de câştigat, deoarece îşi pot continua relaţia contractuală şi, prin alegerea concilierii, a negocierii, evită rezolvarea litigiilor în instanţă", a spus Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare CSALB.
În decembrie 2018, Centrul a mai soluționat un caz cu o sumă record, în care consumatorul a fost scutit de plata a aproximativ 39.000 de euro. Suma constituia perceperea pe viitor a comisionului de administrare. Mai mult decât atât, în cazul din decembrie, banca a restituit suma de 3.770 de euro, reprezentând comisionul de acordare a creditului.
CSALB este o entitate juridică de interes public care ajută la soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți. Concret, CSALB oferă servicii gratuite de conciliere, prin care utilizatorii și băncile pot ajunge la soluționarea litigiilor prin negociere.
Dacă o plângere nu a fost soluționată direct cu banca, atunci consumatorul se poate adresa CSALB. Conciliatorii analizează situația pe baza documentelor puse la dispoziție de ambele părți și propun o rezolvare pentru soluționarea litigiului.
Serviciile sunt gratuite pentru consumatorii care se adresează CSALB, iar termenele de soluționare sunt de maximum 90 de zile, ceea ce reprezintă un avantaj atât pentru consumatori, cât și pentru bănci.
Soluțiile pot fi diferite de o sentință obișnuită în instanțele de judecată care aplică strict dispozițiile legii, deoarece la negociere se poate avea o abordare mult mai personală decât în fața instanței. De asemenea, procedura este mult mai simplă, mai rapidă și mai puțin costisitoare decât dacă s-ar ajunge în instanță.
Comentarii articol (4)