Este vorba de un Proiect de ordonanță de urgență a Guvernului privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto, care a fost adoptat marți de Executiv. Pentru a se aplica, acesta mai trebuie doar să fie publicat în Monitorul Oficial.
Șoferii vor putea să lucreze pentru aplicațiile de ridesharing precum Uber sau Bolt numai dacă sunt persoane fizice autorizate sau dacă au întreprinderi individuale/familiale ori firme. Practic, una dintre aceste entități va trebui să figureze ca proprietar al mașinii folosite pentru transport. Iar șoferii vor trebui să aibă minimum 21 de ani și doi ani vechime la permisul auto de categoria B.
Apoi, șoferii vor trebui să obțină o autorizație de transport alternativ de la unitatea teritorială a Autorității Rutiere Române. Dosarul de autorizare va necesita, printre altele, cazierul judiciar (din care să reiasă că șoferii n-au fost condamnați pentru anumite infracțiuni), avizul medical și psihologic (din care să rezulte că șoferii sunt apți) și un certificat de înregistrare ca transportator.
Autorizația de transport alternativ se va elibera în cel mult 15 zile lucrătoare, pentru o perioadă de trei ani, și va costa 300 de lei. Iar pentru fiecare mașină folosită la ridesharing, șoferul va trebui să obțină de la Autoritate o copie conformă a autorizației de transport alternativ, cu o valabilitate de unu, doi sau trei ani, contra unui tarif de 100 de lei pentru fiecare an de valabilitate.
Referitor la veniturile șoferilor, acestea vor fi impozitate conform legislației fiscale, scrie în proiectul de OUG. Iar în activitatea lor vor trebui să folosească aparate de marcat cu jurnal electronic și să emită bonuri fiscale și facturi, indiferent dacă încasează contravaloarea curselor în numerar sau cu cardul.
Apoi, mașinile folosite de șoferii aplicațiilor de ridesharing vor trebui să fie vechi de maximum 15 ani. Adică vechi de cel mult 15 ani la data la care va expira valabilitatea autorizației de transport alternativ. În plus, autoturismele vor trebui să aibă maximum cinci locuri (inclusiv al șoferului), să treacă de inspecția tehnică periodică o dată la șase luni și să aibă asigurare de răspundere civilă auto.
În esență, prevederile proiectului de ordonanță de urgență sunt similare cu cele ale unui proiect de lege care a trecut recent de Senat și care se află la Camera Deputaților. Însă, din moment ce reglementarea ridesharing-ului prin ordonanță este mult mai rapidă decât cea prin lege, autoritățile au optat pentru adoptarea ordonanței.
Atenție! Proiectul de OUG nu se aplică momentan. Ca să intre în vigoare, documentul trebuie publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)