__________
ACTUALIZARE (01.06.2021): Proiectul a fost respins de Camera Deputaților, ca For decizional, astfel că nu se poate aplica.
__________
Este vorba de o Propunere legislativă privind activitățile de transport alternativ cu un vehicul cu șofer, care se referă, în esență, la aplicațiile de tip ridesharing, cum sunt Uber, Taxify și nu numai. Documentul a fost înregistrat joi la Senat, pentru dezbatere, și, ca să se aplice, trebuie adoptat de Parlament și aprobat de șeful statului.
Concret, șoferii care se ocupă de transportul alternativ de tip ridesharing vor fi obligați să aibă un certificat de competență profesională pentru transportul de persoane în regim de închiriere. Documentul va putea fi obținut de la Autoritatea Rutieră Română.
„Șoferii autoturismelor cu care se efectuează servicii de transport alternativ au obligația să dețină certificat de competență profesională pentru serviciile de transport persoane în regim de închiriere eliberat de Autoritatea Rutieră Română - ARR în condițiile legislației în vigoare”, scrie, mai precis, în proiectul de lege.
Apoi, șoferii vor trebui să fie în vârstă de cel puțin 21 de ani și să aibă un permis auto de categoria B de cel puțin doi ani. Totodată, șoferi pentru aplicațiile de ridesharing vor putea fi numai cei care au cazier judiciar curat.
Anual, șoferii vor fi verificați pentru a vedea dacă mai respectă condițiile de mai sus. Cei care nu le mai respectă nu vor mai putea să șofeze pentru firmele care au aplicații de ridesharing. În același timp, șoferii vor fi obligați să raporteze firmei care gestionează aplicația de ridesharing, în maximum cinci zile lucrătoare, orice modificare a informațiilor pe care le-au furnizat.
În plus, mașinile cu care se prestează servicii de ridesharing vor trebui să îndeplinească și acestea anumite condiții. În esență, acestea vor putea avea o vechime maximă de 15 ani, vor necesita între patru și nouă locuri și vor trebui inspectate tehnic anual.
Mai mult, șoferii vor trebui să aibă la ei o copie conformă a autorizației pentru transport alternativ și mașinile vor trebui să fie inscripționate cu numele aplicației mobile și numele firmei care prestează serviciul de transport alternativ. Însă vor mai fi necesare o poliță de răspundere civilă legală, o poliță de răspundere civilă auto și o poliță de asigurare pentru bunuri și persoane.
Pe deasupra, propunerea legislativă prevede că veniturile șoferilor vor fi impozitate în conformitate cu Codul fiscal, însă fără să se facă precizări exprese în acest sens. Din prevederile propuse reiese că șoferii vor putea lucra ca salariați sau ca persoane fizice autorizate.
Anul trecut, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis că Uber este o firmă care oferă servicii de transport și că poate fi obligată să se autorizeze la nivelul fiecărui stat membru al Uniunii Europene. Acesta este, practic, motivul pricipal pentru care a fost inițiat proiectul de lege depus la Senat.
Atenție! Proiectul de lege NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie adoptat de Parlament, promulgat prin decret prezidențial și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)