Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 21/2019 pentru instituirea unor măsuri în domeniul transportului rutier cuprinde o modificare la Legea taximetriei care permite sancționarea mai facilă a celor care fac taximetrie ilegal, adică fără autorizație, din 16 mai. Amenzile între 1.000 și 5.000 de lei pot fi date pe loc de polițist, pentru că nu mai e necesar să fie dovedit că fapta se comite în mod repetat.
Aceasta este practic a treia încercare de reglementare sancționării la prima abatere a taximetriei ilegale. Primele două au rămas la stadiul de proiecte uitate în sertar. Odată intrată în vigoare prevederea cu sancțiunea din OUG, toți cei care fac taximetrie fără să aibă o autorizație dată conform Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi pot fi mai ușor amendați - inclusiv cei care folosesc licențe false ș.a.m.d.
Interzice acest OUG activitățile de tip ridesharing, cum e Uber? Nu chiar, dar face sancționarea șoferilor Uber mult mai ușoară, în contextul în care, cu toate cerințele impuse de compania Uber pentru înrolarea lor ca șoferi pe această platformă, ei nu se află în legalitate și pe Legea taximetriei. Sancționarea lor a fost posibilă și până acum, doar că se sancționa activitatea de taximetrie constatată în mod repetat. Această repetitivitate este însă greu de demonstrat, așa cum se explică și în nota de fundamentare a OUG de care vorbim. Polițistul nu are posibilitatea să țină o evidență în care să verifice dacă șoferul X a mai fost surprins făcând taximetrie ilegală și de câte ori, ca să poată trage concluzia că trebuie amendat conform Legii taximetriei.
Uber a început să aibă "o problemă" nu din momentul în care a apărut Ordonanța 21 în Monitorul Oficial, ci din momentul în care Curtea de Justiție a Uniunii Europene a spus că serviciul de intermediere pe care îl oferă Uber prin platforma sa este ceva conex serviciilor de transport și, prin urmare, li se poate pretinde în fiecare stat membru al Uniunii să se autorizeze pentru asta. Nici Curtea nu a interzis Uber atunci, nici OUG publicată azi nu o face.
Totuși, este evident că Uber cere mai mult ca niciodată o reglementare specifică - una care să permită șoferilor Uber să nu mai fie amendați, așa cum s-a putut face și până acum, chiar dacă în condiții mai anevoios de pus în practică.
Reglementarea ridesharingului, în viitorul apropiat
În urma ședinței de Guvern de în care s-a adoptat OUG nr. 21/2019, vicepremierul Daniel Suciu a anunțat că se va veni în următoarea perioadă și cu un proiect de act normativ ce vizează activitatea de ridesharing în România (ordonanță de urgență?).
"S-a consituit un grup de lucru alături de colegii noştri de la Ministerul Transporturilor şi în maximum trei săptămâni vom avea şi un act normativ care să reglementeze şi activitatea de ridesharing. Toate aceste informaţii le-am schimbat şi cu colegii noştri de la Transporturi şi acest lucru vă pot confirma şi cei din activitatea de ridesharing", a spus Daniel Suciu, citat de Mediafax.
Vicepremierul a lăsat să se înțeleagă că se va veni cu un nou proiect normativ pentru ridesharing, în contextul în care sunt deja mai multe proiecte legislative în circuit la acest moment prin care se vrea reglementat ridesharingul. Niciun astfel de proiect nu a văzut lumina zilei până acum.
Nu putem să spunem că serviciile de ridesharing cum e Uber nu au făcut deloc obiectul preocupării legiuitorului român, pentru că anul trecut au apărut în Parlament două proiecte de lege care vizează aceste activități.
Primul proiect, depus în aprilie la Senat, respins de acesta și aflat acum la mâna deputaților prevede o procedură specială de autorizare pentru serviciile de ridesharing. Pe scurt, în proiect scrie că aceste companii de ridesharing vor trebui să plătească și o taxă anuală în vederea funcționării legale, vor trebui să-și verifice periodic șoferii, iar aceștia din urmă vor fi nevoiți să aibă asupra lor întotdeauna mai multe documente cerute de lege, pentru control. Decisiv pentru ca el să ajungă lege este să fie adoptat de deputați, desigur.
Al doilea proiect a apărut în Parlament în toamnă, se referă la activităţile de transport alternativ cu un vehicul cu şofer și prevede că șoferii care se ocupă de transportul alternativ de tip ridesharing vor fi obligați să aibă un certificat de competență profesională pentru transportul de persoane. Această propunere legislativă a fost adoptată de Senat și se află acum la Camera Deputaților pentru votul final.
În momentul în care una sau cealaltă dintre aceste propuneri va ajunge lege, Uber va avea un cadru legal pe care să-l respecte obligatoriu atât compania, cât și șoferii.
Până atunci, Uber nu poate fi considerat interzis de lege, dar e posibil să asistăm, de azi, la amendarea mai multor șoferi ai acestei platforme - alături de alți șoferi care fac taximetrie ilegal, chiar cu licențe obținute "pe lângă" lege.
_________
Notă: Într-o formă anterioară a acestui material era prevăzută o dată de intrare în vigoare a sancțiunii eronată - 15 iunie 2019.
Comentarii articol (15)