__________
ACTUALIZARE (12 mai 2021): Proiectul de lege a fost respins definitiv, ceea ce înseamnă că nu se va aplica. Chiar dacă proiectul de față nu se va aplica, ridesharing-ul rămâne reglementat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto, apărută în iulie 2019.
__________
În proiectul care vizează activitățile de ridesharing în România și care a trecut luni de Senat există o condiție impusă conducătorilor auto de pe platformele de tip Uber care ne trimite la cele impuse taximetriștilor de legislația în vigoare. Necesitatea de a avea un certificat de atestare profesională emis de Autoritatea Rutieră Română (ARR) va deveni oficială dacă Propunerea legislativă privind activităţile de transport alternativ cu un vehicul cu şofer “VTS” va obține și votul favorabil al deputaților și aprobarea președintelui României. Desigur, e posibil ca deputații să modifice proiectul și să elimine, într-un final, această condiție.
"Conducătorii autoturismelor cu care se efectuează servicii de transport alternativ au obligația să dețină certificat de atestare profesională pentru serviciile de transport persoane în regim de închiriere eliberat de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. - în condițiile legislației în vigoare", prevede, mai exact, propunerea adoptată de Senat.
Proiectul nu prevede condiții de atestare, ci Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere. De acolo aflăm că pentru a practica transportul în regim de taxi sau de închiriere, conducătorul auto trebuie să dețină certificat de atestare a pregătirii profesionale valabil, printre alte condiții. Acest certificat se emite de către ARR, dar nu oricum, ci condiționat.
Cum se obține un astfel de atestat?
Cei care vor să obțină o atare certificare pentru transportul în regim de taxi sau de închiriere trebuie să treacă un test-grilă (la care e necesar un punctaj minim de 70%), conform Legii taximetriei. Susținerea testului-grilă se face însă după ce solicitantul aduce o serie de documente, printre care și dovada că a făcut un curs special.
Mai exact, pentru a susține testul candidatul trebuie să aducă următoarele:
- dovada absolvirii unui curs de pregătire profesională pentru practicarea transportului de persoane în regim de taxi sau a transportului în regim de închiriere, cu o durată maximă de până la trei luni;
- dovada plății taxei ARR privind testarea.
Un astfel de certificat se dă pe perioadă nedeterminată, dar e necesară o viză la cinci ani, conform Legii taximetriei.
Dacă în propunerea legislativă votată de Senat nu se vor face modificări privind certificarea aceasta la Camera Deputaților, în sensul în care să se impună alte condiții de certificare, atunci chestiunile de mai sus se vor aplica și șoferilor Uber.
Lipsa certificatului: consecințe
În propunerea legislativă vedem o amendă între 1.000 și 5.000 de lei pentru efectuarea unei curse fără certificare profesională.
Totuși, șoferii care vor vrea să se înregistreze pe platformele de ridesharing vor trebui să prezinte de la bun început astfel de certificări. Textul propunerii legislative îi va obliga pe operatorii de astfel de platforme să verifice că sunt îndeplinite condițiile legale cerute de lege pentru conducătorii auto. Fără îndoială, legea se va aplica și celor care sunt deja înregistrați pe aceste platforme.
Din prevederile actuale ale proiectului aflăm însă că toate obligațiile pe care le va aduce în sarcina operatorului și a șoferilor platformelor de ridesharing vor trebui îndeplinite în termen de șase luni de la intrarea în vigoare a legii. Practic, șoferii Uber ar avea timp suficient să se certifice conform legii, dacă se vor păstra aceste prevederi.
Atenție! Propunerea legislativă privind activităţile de transport alternativ NU se aplică momentan. Aceasta trebuie adoptată de Camera Deputaților, aprobată prin decret de președintele României și publicată în Monitorul Oficial pentru a intra în vigoare.
Comentarii articol (2)