Prin Decizia nr. 187 publicata in M. Of. Nr. 338 din data de 14.04.2006 Consiliul National al Audiovizualului a adoptat Codul de reglementare a continutului audiovizualul (in continuare „Codul”).
Se stabilesc astfel norme privind protectia copiilor (serviciile de programe, programele de stiri, sau programele muzicale si protectia copiilor), apararea demnitatii umane (protectia demnitatii umane si dreptul la propria imagine), exercitarea dreptului la replica (procedura dreptului la replica si a rectificarii), asigurarea informarii corecte si a pluralismului (accentuarea impartialitatii, a echilibrului si favorizarea liberei formari a opiniilor), responsabilitatile culturale ale radiodifuzorilor (respectarea normelor ortografice, ortoepice si morfologice ale limbii romane, asa cum au fost stabilite de catre Academia Romana), precum si norme referitoare la publicitate (reglementari speciale privind publicitatea la alcool, alimente, medicamente, publicitatea politica si cea referitoare la exercitarea anumitor profesii), sponsorizare si teleshopping.
Nerespectarea prevederilor Codului se sanctioneaza potrivit dispozitiilor Legii 504/2002 a audiovizualului.
Titlul VII al Codului trateaza domeniile privind sponsorizarea, publicitatea si teleshoppingul, in capitolul II, sectiunea 5 reglementandu-se publicitatea refertioare la exercitarea unor profesii (alaturi de publicitatea politica).
In art. 156 alin. 1 din Cod sunt intarite prevederile din Statului profesiei de avocat si din Legea 51/1995 potrivit carora este interzisa publicitatea la orice forma de exercitare a profesiei de avocat.
O dispozitie interesanta este reglementata in art. 157, in conformitate cu care, membrii activi ai barourilor de avocati nu pot realiza si nici macar modera emisiuni in care se dezbat cazuri aflate fie in stadiu de cercetare, fie pe rolul instantelor judecata.
In conditiile in care avocatii totusi participa sau au doar interventii in emisiunile audiovizuale in care se dezbat cazuri aflate in cercetare sau pe rolul instantelor si in care au calitatea de aparator este necesar ca acestia sa respecte normele deontologice ale profesiei de avocat. In cazul nerespectarii acestor din urma cerinte, Consiliul National al Audiovizualului va sesiza (dispozitia este cu titlu imperativ) Uniunea Nationala a Barourilor din Romania, cu solicitarea ca aceasta sa analizeze in ce masura au fost respectate principiile deontologice si daca este cazul sa sanctioneze conduitele necorespunzatoare.
Nici celelalte profesiuni liberale nu au fost uitate de legiuitor.
Este de asemenea interzisa publicitatea care promoveaza executori judecatoresti sau experti judiciari, precum si orice forma de publicitate pentru furnizarea de servicii medicale publice, de stat si private.
Medicii care participa sau au interventii in emisiuni sau programe pe teme medicale, vor respecta principiile deontologice inscrise in Codul de deontologie medicala adoptat de Colegiul Medicilor din Romania. Le este interzis ca in cadrul acestor emisiuni sa recomande medicamente identificate prin marca sau denumire comerciala, tratamente medicale, precum si cabinete furnizoare de servicii medicale publice, de stat si private.
Ca si in cazul avocatilor care incalca normele de deontologie, CNA este indreptatit sa sesizeze Colegiul Medicilor din Romania care va putea lua masurile sanctionatorii corespunzatoare.
Codul a intrat deja in vigoare, la data publicarii sale in Monitorul Oficial, respectiv 14 aprilie 2006.
Comentarii articol (0)