Reprezentanții Fiscului au publicat astăzi un plan de măsuri pe care-l au pentru eficientizarea colectării veniturilor la bugetul statului. Redacția noastră a analizat documentul și a găsit că autoritățile au în vizor patru mari categorii de măsuri privind relația cu firmele și antreprenorii independenți.
1. Reducerea numărului de declarații fiscale
Un prim set de măsuri pregătite de Fisc este în legătură cu declarațiile pe care contribuabilii trebuie să le depună periodic. Astfel, în urma unui inventar, vor fi comasate anumite declarații și se va încerca eliminarea anumitor formulare, plus că pentru alte acte s-ar putea stabili o frecvență redusă de depunere.
Totodată, autoritățile vor să simplifice declarația unică pentru persoanele fizice, înainte de termenul anual de depunere din anul 2020. „Fiscul a constituit un grup de lucru format din reprezentanți ai direcțiilor de specialitate, precum și ai organelor fiscale competente, în vederea identificării modalităților de simplificare a declarației unice pentru persoanele fizice cu termen de depunere în 2020 pentru datele fiscale aferente anului 2019”, este explicat în prezentarea instituției.
Altă măsură va fi inventarierea principalelor probleme constatate în controalele la contribuabili sau reclamate de aceștia din urmă. Scopul? Prezentarea publică a soluțiilor pentru aceste probleme.
2. Ajutarea contribuabililor cu probleme financiare și recompense pentru bunii plătitori
Un al doilea set de măsuri este în legătură cu firmele și antreprenorii independenți care au datorii la stat. Mai precis, este vorba de o îndelung discutată amnistie fiscală pentru restanțele înregistrate până la finele anului trecut.
În același timp, Fiscul va supraveghea contribuabilii pentru a-i ajuta să țină pasul cu planul de restituire a datoriilor și să-l ducă la îndeplinire.
De asemenea, autoritățile vor să introducă facilități fiscale pentru bunii plătitori, ceea ce ar ajuta la conformarea voluntară. Practic, se vor stabili criterii pentru definirea „bunului plătitor”, se vor stabili categorii de facilități ce pot fi acordate acestora, iar apoi se va analiza impactul măsurii.
În paralel, urmează să apară și o așa-zisă „listă a lăudaților”, cu bunii plătitori, care să fie publicată odată cu „lista rușinii”, adică cea a marilor datornici.
3. Combaterea evaziunii fiscale
Alt set de măsuri va viza evaziunea fiscală. Concret, se vor elabora proceduri de lucru care să îmbunătățească identificarea contribuabililor cu risc fiscal asociat prețurilor de transfer.
De asemenea, se va face un inventar al persoanelor afiliate și al tranzacțiilor ce pot fi verificate și vor fi notificate firmele care prezintă abateri de la normele legale. În funcție de răspunsurile primite, inspectorii vor recurge la medierea fiscală sau la controale.
Documentul Fiscului amintește aici și de ideea implementării SAF-T („standard audit file for tax”), mai întâi în sistem pilot în relația cu marii contribuabili. „Fiscul a definit cerințele tehnice și funcționale necesare dezvoltării aplicației SAF-T. În perioada următoare se va dezvolta și implementa sistemul informatic aferent acestui concept”, este detaliat în prezentarea autorităților.
4. Clasificarea contribuabililor în funcție de riscul fiscal
Al patrulea set de măsuri amintit în documentul Fiscului face referire la o măsură deja introdusă în legislație. Este vorba, mai precis, de clasificarea companiilor și antreprenorilor independenți în funcție de riscul fiscal.
Deși legislația primară deja a fost modificată în acest sens, încă n-avem procedurile secundare de administrare în funcție de riscul fiscal, care ar fi trebuit emise de acum peste două luni.
În același timp, autoritățile vor pregăti și o aplicare graduală a măsurilor legale, în funcție de comportamentul contribuabililor. Concret, în documentul citat scrie că se va începe cu notificarea despre posibilele iregularități de declarare, urmând să se treacă apoi, după caz, la mediere, control inopinat sau inspecție fiscală parțială ori generală.
În fine, alte măsuri pregătite sunt introducerea unei analize de risc în baza căreia să se accepte sau nu o cerere de intrare în insolvență sau obligarea companiilor cu capital social negativ să și-l majoreze.