Interesul legitim al unei companii poate fi foarte important pentru aceasta: îi permite să prelucreze date personale în acord cu GDPR, mai ales atunci când buna-desfășurare a afacerii depinde de o astfel de prelucrare. Pentru multe companii, astfel, este foarte important să își poată promova produsele sau serviciile. Am arătat într-un alt articol cum poate fi utilizat interesul legitim al unei firme, în scop de marketing (puteți citi mai multe detalii aici).
În schimb, este important și pentru particulari să înțeleagă că temeiul interesului legitim ar putea să ducă la primirea de mail-uri, de către aceștia, prin care unele companii își promovează produsele și/sau serviciile. Și asta fără să fi existat un cosimțământ expres, în acest sens.
Într-un articol apărut pe site-ul FEDMA, este menționat faptul că trimiterea de comunicații comerciale (prin mail, de exemplu) se poate face și când nu există un consimțământ expres, în acest sens, din partea persoanei care primește acele comunicații. Acest lucru este posibil din cauza interesului legitim al companiei, care justifică mail-urile respective în baza acestui temei de prelucrare de date personale.
Bineînțeles, simpla existență a unui interes legitim nu este suficientă, prin ea însăși. Trebuie să existe un echilibru între prelucrarea de date, în interesul unei firme, și interesele particularilor de a nu le fi utilizate datele. În acest sens, puteți citi mai multe despre cum poate fi atins un astfel de echilibru, aici. Ca regulă, însă, prelucrarea de date (în cazul de față, trimiterea de mail-uri) ar trebui să fie previzibilă pentru destinatar.
Am dat un exemplu, în alt articol în care am scris despre interesul legitim în industria hotelieră: persoanele care au vizitat un hotel ar putea să se aștepte la astfel de oferte, în condițiile în care exista o relație cu acel hotel. Este cazul în ipoteza în care serviciile sunt folosite de mai multe ori sau a trecut puțin timp de la plecarea din acel loc. În schimb, o lungă perioadă de timp în care hotelul nu a avut nicio legătură cu persoana vizată de comunicări comerciale ar putea să nu mai justifice trimiterea de mail-uri, în scop de marketing.
De asemenea, persoanele vizate de mail-uri trimise în scop comercial trebuie să știe că au un drept de opunere. Dacă recurg la el, comercianții nu mai pot să le trimită oferte comerciale.
Astfel, mail-uri în scop comercial pot fi trimise chiar și dacă nu există un consimțământ expres în acest sens, din partea unui particular. Este și normal să se întâmple așa, întrucât se pare că importanța promovării produselor și/sau a serviciilor pentru afaceri constă în posibilitatea de a genera venituri considerabil mai mari decât investițiile în marketing. Dacă ar fi imposibil pentru comercianți să își facă reclamă altcumva decât prin existența unui consimțământ, impactul marketing-ului ar fi puternic afectat, din cauza faptului că puțină lume ar consimți.
Interesul legitim de a prelucra date personale este o campanie de informare avocatnet.ro, care oferă informații practice despre acest temei de prelucrare a datelor personale (conținut în Regulamentul general privind protecția datelor). Campania vizează explicarea detaliată a conținutului acestei justificări de prelucrare a datelor personale, precum și exemple concrete cu privire la cazuri când interesul legitim primează față de drepturile persoanelor vizate de prelucrarea datelor. Toate articolele din serie pot fi citite aici.