"În urma deliberărilor, Curtea Constituțională, cu majoritate de voturi, a respins, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate şi a constatat că prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ sunt constituţionale, în raport de criticile formulate", este concluzia comunicată miercuri de CCR. Dacă ar fi fost admisă excepția, unele porțiuni sau chiar întregul act ar fi putut fi scos din vigoare. Nu avem însă și motivarea deciziei CCR momentan.
Primele două critici de neconstituționalitate ale Avocatului Poporului, din cele trei formulate, se referă la modalitatea de adoptare a Codului administrativ, prin ordonanță de urgență. Ombudsmanul a argumentat că logica unui astfel de act normativ este dată de o reglementare rapidă a unei situații de urgență, care nu suportă amânare, or Codul administrativ nu ar fi putut fi adoptat printr-un astfel de act deoarece anumite prevederi ale ordonanței nu justifică adoptarea lor urgentă. Mai mult, Avocatul Poporului s-a referit și la multiplele cazuri de respingere a proiectului de lege care viza Codul administrativ, în Parlament, ceea ce este un alt indiciu că urgența nu exista, de fapt.
În același timp, în motivarea integrală a excepției de neconstituționalitate, Avocatul Poporului critica inclusiv o parte din motivele la care Guvernul a recurs pentru a justifica urgența adoptării Codul administrativ (spre deosebire de prevederile menționate mai sus, care critică doar prevederile ce nu au legătură cu motivele de urgență invocate de executiv).
O altă problemă constatată de Avocatul Poporului a fost chestiunea incompatibilităților membrilor Guvernului (eliminarea acesteia din condițiile generale pentru ocuparea funcției de membru al Guvernului) și, în special, existența termenului de 15 zile în care membrul Guvernului care se află într-o stare de incompatibilitate trebuie să remedieze problema.
Ce se putea întâmpla dacă CCR ar fi considerat Codul administrativ neconstituțional
Dacă excepția ar fi fost admisă, cel puțin o parte din Codul administrativ nu ar mai fi produs efecte (dacă nu chiar întregul act, în ansamblul său), trebuind să fie adoptată o lege care să reglementeze aspectele guvernate de Codul administrativ (și care să nu mai conțină prevederile declarate neconstituționale).
O excepție de neconstituționalitate vizează, neapărat, o lege sau o ordonanță în vigoare. Rolul acestei proceduri este de a sesiza Curtea Constituțională, astfel încât aceasta să se pronunțe asupra compatibilității legii sau ordonanței cu Constituția României. Avocatul Poporului este singura entitate care poate formula excepții de neconstituționalitate, în afara unui proces pe rolul unei instanțe sau soluționat de către un tribunal arbitral comercial.
Cealaltă formă de control constituțional a actelor normative este obiecția de neconstituționalitate și ea vizează exclusiv legi care au fost adoptate, dar care nu au intrat în vigoare.
Avocatnet.ro a scris, în mod constant, despre Codul administrativ: puteți descărca Codul din articolul de aici sau puteți citi articole detaliate despre noutățile pe care el le aduce aici.
Comentarii articol (2)