Într-un proiect de ordin pus în dezbatere de curând, MFP propune câteva modificări pentru utilizarea SPV (se elimină unele cerințe la înregistrare, se dă acces la mai multe documente ș.a., detaliate aici). Printre noutăți, regăsim și o facilitate pentru românii din străinătate: înregistrarea în SPV la misiunile diplomatice/consulare, chestiune care acum nu se poate face, misiunile neavând nici măcar acces la infrastructura informatică de la baza SPV-ului .
În presă au apărut astăzi interpretări cu totul eronate ale acestei facilități, respectiv ideea că Fiscul îi va înregistra cu forța pe românii din străinătate în SPV și că-i va spiona fiscal în felul acesta, cu consecința impunerii unor impozite, taxe și contribuții. Fără să ne uităm măcar la intențiile din spatele acestei prevederi din proiect și la necesitatea ei, e deja imposibil de imaginat cum ar face misiunile diplomatice și consulare înregistrarea cu forța a celor din străinătate, când acestea nici măcar nu au evidențe clare cu privire la numărul cât mai realist al celor aflați pe teritoriul unui stat sau altul.
Înregistrarea în SPV și folosirea acestei platforme pentru o mai facilă interacțiune cu Fiscul este și rămâne facultativă (cu toate blocajele sistemelor informative, utilitatea și facilitățile aduse de SPV nu pot fi contestate de nimeni, cu atât mai mult în contextul în care Fiscului și celor de la Finanțe li se reproșează constant că nu fac eforturile necesare pentru tehnologizarea relației contribuabilului, firmă sau persoană fizică, cu organul fiscal).
Nicio prevedere legală aflată acum în vigoare sau în dezbatere publică nu obligă persoanele fizice să se înscrie în SPV - nici măcar pentru depunerea declarației unice nu mai e obligatorie calea electronică, fiind posibilă iar depunerea la ghișeu, iar cei care nu aveau SPV nu au fost niciodată obligați să depună declarația prin SPV-ul propriu, pe care, poate, nu-l aveau.
Proiectul de ordin despre care discutăm le va da posibilitatea să ceară înregistrarea în SPV celor care nu doreau să facă pentru asta un drum special în România. În acest context, faptul că, pentru cei din străinătate, procedura era îngreunată, față de cei din țară, făcea deja situația să fie ușor discriminatorie - de pildă, sunt români care se află în străinătate în interes de serviciu, pentru perioade semnificative de timp și care ar fi avut nevoie de facilitățile SPV.
Important! Accesul în SPV este o procedură care se face și s-a făcut întotdeauna la cererea contribuabilului, nu din oficiu. Procedura presupune parcurgerea unei înscrieri online, o confirmare la ghișeu și, obligatoriu, datele personale furnizate de contribuabil, printre care și o adresă de e-mail.
Prin SPV vor fi disponibile pentru cei din străinătate chestionarele întocmite la plecarea din România, evidențe ale datoriilor fiscale, vor putea obține certificate de atestare fiscală, vor putea afla despre somații și executări silite fiscale ș.a.
Notă: În fine, ar trebui menționat aici că a deschide astfel de discuții, exagerate și departe de intențiile unor reglementări, nu face decât să crească reticența printre românii din străinătate de a se înscrie în registrul electoral pentru a putea vota mai ușor la alegerile din noiembrie. Cifrele comunicate miercuri, la prânz, de Autoritatea Electorală Permanentă sunt extrem de mici - puțin peste 20.000 de cereri de înregistrare, deși diaspora română este cu mult mai numeroasă de atât. Așa cum punctam, într-un material recent, reticența la înregistrare vine tot în contextul unor informații exagerate cu privire la impunerea unor impozite și taxe pentru cei din străinătate. În condițiile date, este foarte posibil ca, similar celor întâmplate în mai, votul să se desfășoare foarte, foarte greu, cu riscul chiar ca unii dintre români să nu apuce să pună ștampila pe buletinul de vot.
Comentarii articol (3)