Loveste si fugi. Sau, daca nu poti lovi, încearca macar sa tii pasul cu ceilalti. În linii mari, asa se defineste piata investitiilor serioase din Internetul modern. În lumea virtuala, proprietatea are o valoare discutabila. Iar modul in care se dobandeste faima în Internet ramâne aproape un mister. Uneori este mult mai important sa tii pasul cu realizarile concurentei decât sa ai idei geniale. Altfel, succesul în e-commerce ramâne o himera.
Plictiseala utilizatorului de Internet arunca la cosul de gunoi, deopotriva, idei geniale si initiative norocoase. Termeni precum „blog“, „podcast“ (înregistrare audio, accesibila online), „RSS“ (o modalitate facila de a prelua continut din anumite website-uri) vor fi învechiti în câtiva ani. Utilizatorul modern are o foame impresionanta de noi provocari pe care uneori Internetul nu le mai poate oferi. Timpul în care un utilizator se plictiseste de o aplicatie web este probabil de cateva luni, cel mult doi ani. Si aceasta regula este valabila numai daca vorbim de idei geniale. Astazi este la moda conceptul de retea sociala („social networking“). Comunitati de oameni, unite de aceleasi pasiuni, de aceeasi profesie, precum si de multe alte interese comune se întâlnesc online, într-un spatiu care le este destinat. Schimba informatii, încheie parteneriate, se casatoresc, cumpara diverse produse.
Classmates.com au început
Primul website care a ridicat chiar de la începuturi pretentii de retea sociala a fost Classmates.com. Site-ul, inaugurat în 1995, oferea posibilitatea tuturor celor interesati sa-si gaseasca fostii colegi de scoala. Primele comunitati virtuale de moda noua au aparut abia dupa anul 2000. În prezent, diverse fonduri de investitii de peste Ocean ofera sume importante unor initiative de social networking. Aproape ca nu exista zi în care sa nu auzim de o noua retea.
Nici marile companii nu lasa tendintele sa treaca neobservate. Google are propria sa retea sociala: Orkut.com, lansat în 2004. Yahoo! a lansat, în martie 2005, reteaua Yahoo 360. Microsoft a anuntat la începutul acestei luni ca relanseaza, la vara, proiectul Wallop.com.
MySpace schimba regulile
Pâna la ei, conceptul de retea sociala nu era interesant pentru investitori. Tom An-derson si Chris DeWolfe au lansat MySpace.com la sfârsitul anului 2003. Cei doi parteneri s-au întâlnit initial ca angajati în cadrul unui proiect care urma sa dea faliment în scurt timp. Au ramas însa prieteni, iar ideea lor, de a lega online oameni care împart aceleasi pasiuni, a fost punctul de plecare pentru constructia unui website cu peste 43 de milioane de utilizatori înregistrati (în luna aprilie 2006). În acest moment, potrivit estimarilor MySpace.com, 16.000 de utilizatori se înregistreaza în fiecare zi în website. Utilizatorii pot folosi MySpace.com pentru a-si gasi prieteni, parteneri de afaceri, chiar si parteneri de viata. Traficul de Internet a depasit asteptarile celor doi creatori. În prezent, MySpace înregistreaza mai multe afisari ale paginilor decât Google sau AOL.
Website de 580 milioane dolari
În iulie 2005, News Corp, compania detinuta de mogulul media Rupert Murdoch, a facut prima sa mare achizitie exclusiv în Internet. A cumparat Intermix Media, proprietar al MySpace.com, la momentul la care acesta înregistra un trafic care îl plasa pe locul 5 în topul celor mai vizitate website-uri din SUA. Pretul achizitiei a fost de 580 de milioane de dolari. Achizitia News Corp. avea menirea de a directiona trafic spre website-urile Fox TV. News Corp. nu pare sa se fi oprit aici cu investitiile în retele sociale. La jumatatea lunii aprilie 2006, a investit 3,5 milioane dolari în SimplyHired.com, un website care contine peste 5 milioane de anunturi de joburi din SUA. Scopul investitiei News Corp. a fost acela de a completa serviciile MySpace prin cereri si oferte de joburi.
În fiecare zi apar noi retele care ataca nise din ce în ce mai reduse, cum ar fi MeshTennis.com (dedicat celor care doresc sa-si gaseasca parteneri pentru partide de tenis de câmp), Joga.com (o colaborare între Google.com si Nike.com, dedicat iubitorilor fotbalului), GolfSpinner.com (dedicat iubitorilor de golf), CarSpace (masini) sau Dogster.com (pentru detinatorii de câini).
Polonia, Ungaria, România
Grono.net e cel mai mare website bazat pe ideea de social networking, în Polonia. Website-ul le permite utilizatorilor sa publice fotografii, sa identifice evenimente culturale, sa vânda proprietati ori sa-si gaseasca un job. În schimbul platii unui abonament modic, utilizatorii îsi pot deschide si modera propriul forum, pot participa la concursuri online, pot încarca în website fotografii de dimensiuni mari ori pot scapa de reclamele afisate în paginile website-ului. Pentru a va putea înregistra în grono.net, e nevoie sa aveti o invitatie din partea unui membru al website-ului. În aprilie 2006, website-ul avea peste 800.000 de membri.
iWiW.net (abreviere pentru International Who is Who) este principala retea sociala din Ungaria. În aprilie 2006, avea peste 500.000 de membri înregistrati si peste 15 milioane de convorbiri între membri. Înregistrarea se face doar pe baza unor invitatii. Pentr cei interesati, website-ul are si o interfata în limba româna. În România, Neogen este una dintre companiile care s-a orientat foarte clar spre construirea unor retele de social networking.
Compania ofera celor interesati un spatiu în care sa publice si sa citeasca anunturi de mica publicitate, în care sa îsi gaseasca joburi sau sa discute cu grupuri de prieteni. Un alt exemplu este www.colegi.ro, lansat în 2000, care promite utilizatorilor ca îsi pot regasi colegii din liceu, facultate ori gimnaziu.
Adevarate mine de aur
Abonamente, anunturi de mica publicitate si publicitate online. Acestea sunt posibilitatile prin care o retea sociala poate încasa bani de la utilizatorii sai. Abonamentele sunt, de obicei, modice ca valoare si reflecta sustinerea proiectului de catre membrii comunitatii. Anunturile privesc, în special, piata imobiliara si piata fortei de munca. Dintre toate sursele de profit, publicitatea online pare ca va avea cea mai mare pondere. Acest lucru este posibil datorita modului în care retelele sociale reusesc sa tinteasca utilizatorii cu mesaje publicitare adaptate nevoilor acestora.
Comentarii articol (0)