România a câºtigat un nou proces la Curtea Europeanã a Drepturilor Omului de la Strasbourg, prin respingerea, de cãtre aceastã instanþã internaþionalã, ca inadmisibilã, a plângerii înaintate de reclamant în cauza Stanca împotriva României.
România a câºtigat un nou proces la Curtea Europeanã a Drepturilor Omului de la
Strasbourg, prin respingerea, de cãtre aceastã instanþã internaþionalã, ca
inadmisibilã, a plângerii înaintate de reclamant în cauza Stanca împotriva
României.
În cererea sa, reclamantul a invocat articolul 6 (1) din Convenþia Europeanã a
Drepturilor Omului privind dreptul la un proces echitabil ºi articolul 4 din
Protocolul nr. 7 al aceleiaºi Convenþii, privind dreptul de a nu fi judecat sau
pedepsit de douã ori întrucât hotãrârea Tribunalului Militar Teritorial
Bucureºti din 27 iunie 1991, prin care reclamantul fusese condamnat la 4 ani de
închisoare pentru corupþie ºi complicitate la furt, dupã ce a fost supusã cãilor
extraordinare de atac, a fost confirmatã de cãtre Curtea Supremã de Justiþie, la
data de 6 octombrie 1999.
Curtea Europeanã a Drepturilor Omului, preluând întocmai observaþiile ºi
argumentaþia juridicã prezentatã de cãtre instituþia Agentului Guvernamental, a
respins ca inadmisibilã plângerea reclamantului, arãtând cã nu poate fi imputatã
Guvernului român încãlcarea pretinsã de reclamant, nefiind angajatã rãspunderea
statului român.
Relativ la articolul 6 (1) din Convenþie, Curtea Europeanã a decis cã pentru o
parte din procedurã ea nu era competentã, evenimentele desfãºurându-se înainte
de ratificarea de cãtre România a Convenþiei, iar pentru evenimentele care au
avut loc dupã acest moment, Curtea a apreciat cã reclamantul nu a respectat
termenul de 6 luni impus de Convenþia Europeanã pentru sesizarea Curþii, precum
ºi cã cererea era vãdit nefondatã, deoarece reclamantul a putut beneficia de o
procedurã contradictorie, în cadrul cãreia ºi-a putut argumenta apãrarea,
neexistând nici un indiciu al arbitrariului sau al unei proceduri inechitabile.
În ceea ce priveºte articolul 4 din Protocolul nr. 7 al Convenþiei Europene
(dreptul de a nu fi judecat sau pedepsit de douã ori), Curtea a apreciat cã ºi
acest capãt de cerere al reclamantului este vãdit nefondat întrucât în speþã nu
este aplicabil acest articol, nefiind vorba despre 2 condamnãri ca urmare a
aceleiaºi fapte.
A fost deschis spre semnare Protocolul nr. 14 la Convenþia pentru apãrarea
drepturilor omului ºi a libertãþilor fundamentale
fara sa existe o legatura cu articolul de mai sus, ieri, 13 mai, cu ocazia
reuniunii Comitetului Miniºtrilor al Consiliului Europei, desfãºuratã zilele
acestea la Strasbourg, a fost deschis spre semnare Protocolul nr. 14 la
Convenþia pentru apãrarea drepturilor omului ºi a libertãþilor fundamentale.
Pentru partea românã, Protocolul a fost semnat de secretarul de stat în cadrul
MAE, Bogdan Aurescu, România înscriindu-se în rândul primelor state semnatare
ale acestuia.
Protocolul urmãreºte eficientizarea mecanismului de control instaurat prin
Convenþie, avându-se în vedere în mod special creºterea continuã a volumului de
activitate a Curþii. Printre modificãrile preconizate se numãrã posibilitatea
creãrii unor posturi suplimentare de judecãtori, constituirea unor complete
formate din judecãtor unic, ce se vor pronunþa asupra inadmisibilitãþii
cererilor, extinderea competenþei comitetelor, care vor putea pronunþa hotãrâri
privind fondul cauzelor. De asemenea, o altã evoluþie importatã o reprezintã
faptul cã procedura soluþionãrii amiabile va putea fi demaratã în orice stadiu
al proceselor aflate pe rolul Curþii.
În sfârºit, amendamentul care a stârnit cele mai vii dezbateri priveºte
introducerea unui nou criteriu de admisibilitate a cererilor individuale.
Astfel, potrivit textului ce urmeazã a fi adoptat, o cerere va putea fi
declaratã inadmisibilã dacã reclamantul nu a suferit un dezavantaj semnificativ,
afarã de cazul în care cererea sa nu a fost examinatã corespunzãtor de cãtre o
instanþã internã.
Partea românã susþine adoptarea Protocolului nr. 14, apreciind cã aceasta este
necesarã pentru eficientizarea activitãþii CEDO ºi a menþinerii în funcþiune a
mecanismului de control al modului în care statele îºi îndeplinesc obligaþiile
ce le revin în baza Convenþiei. În opinia Guvernului român, eficientizarea
mecanismului de funcþionare a Curþii va permite instanþei de la Strasbourg sã se
aplece cu mai mare atenþie asupra cauzelor care ridicã probleme importante de
legislaþie ºi practicã în domeniul drepturilor omului la nivel naþional.
Reforma mecanismului de control al CEDO va fi însoþitã de adoptarea unor acte
normative ºi mãsuri concrete la nivel naþional, menite sã previnã încãlcãrile
drepturilor omului ºi sã punã la dispoziþia celor care se considerã victime ale
acestora remedii eficiente, apte sã conducã la recunoaºterea încãlcãrilor ºi
repararea prejudiciilor suferite.
Comentarii articol (0)