Consolidarea autonomiei locale administrative, financiare ºi
descentralizarea serviciilor publice constituie unul din obiectivele importante
ale reformei în administraþia publicã centralã ºi localã, cuprins în Programul
de Guvernare pe perioada 2001-2004 ºi inclus în Agenda de prioritãþi a
Executivului prezentatã la Bruxelles pe data de 25 februarie 2004.
Proiectul legislativ reglementeazã cadrul general al descentralizãrii, stabilind
limitele de competenþã ale autoritãþilor administraþiei publice locale ºi
resursele financiare ale acestora.
În înþelesul proiectului de Lege, descentralizarea reprezintã procesul
transferului de autoritate ºi responsabilitate administrativã ºi financiarã de
la nivel central la nivel local.
Principiile pe baza cãrora se desfãºoarã procesul de descentralizare sunt
urmãtoarele:
- garantarea egalitãþii cetãþenilor în faþa autoritãþilor administraþiei publice
locale;
- garantarea calitãþii serviciilor publice oferite cetãþenilor de cãtre
autoritãþile administraþiei publice, independent de locul de rezidenþã al
acestora;
- stimularea competiþiei ca mijloc de creºtere a eficienþei serviciilor publice;
- exercitarea competenþelor de cãtre autoritãþile administraþiei publice
locale situate la nivelul administrativ cel mai apropiat de cetãþean potrivit
principiului subsidiaritãþii;
- asigurarea unui echilibru între descentralizarea administrativã ºi
descentralizarea financiarã la nivelul fiecãrei unitãþi
administrativ-teritoriale;
- transparenþa actului decizional bazat pe accesul cetãþenilor la informaþia
publicã ºi participarea acestora la luarea deciziei;
- asigurarea descentralizãrii financiare bazate pe reguli clare ºi transparente
cu privire la calculul resurselor financiare alocate unitãþilor
administrativ-teritoriale.
Unitãþilor administrativ-teritoriale (comunele, oraºele ºi judeþele) se
administreazã în mod autonom de cãtre consiliile locale, consiliile judeþene ºi
Consiliul General al Municipiului Bucureºti, care dispun de autoritate
deliberativã ºi de cãtre primari care dispun de autoritate executivã în
exercitarea competenþelor lor.
Autoritãþile administraþiei publice locale beneficiazã de dreptul la experiment.
În exercitarea dreptului la experiment, autoritãþile administraþiei publice
locale pot organiza, pe duratã determinatã, centre pilot pentru implementarea
deciziilor cu privire la descentralizarea anumitor competenþe de la nivel local,
înainte de generalizarea acestora la nivel naþional prin legea descentralizãrii
privind responsabilitãþile locale.
În relaþiile dintre autoritãþile administraþiei publice centrale ºi locale
precum ºi între autoritãþile administraþiei publice locale nu existã raporturi
de subordonare, potrivit legii.
Cetãþenii cu drept de vot, locuitori ai unei unitãþi administrativ-teritoriale
pot solicita, în condiþiile prevãzute de lege, înscrierea pe ordinea de zi a
ºedinþei consiliului local, consiliului judeþean sau a Consiliului General al
Municipiului Bucureºti a unei probleme ce intrã în competenþa acestora. La
iniþiativa autoritãþilor administraþiei publice locale, pentru probleme de
interes deosebit din unitãþile administrativ-teritoriale pot fi consultaþi
locuitorii, prin referendum local, în condiþiile legii.
Prin proiectul de lege sunt repartizate competenþele autoritãþilor
administraþiei publice locale. De exemplu, consiliul local are iniþiativã ºi
hotãrãºte, în condiþiile legii, în problemele de interes local iar primarul este
ºeful administraþiei publice locale, îndeplineºte o funcþie de autoritate
publicã, aplicã hotãrârile consiliului local, asigurã ordinea ºi siguranþa
locuitorilor prin intermediul poliþiei, jandarmeriei, pompierilor ºi unitãþilor
de protecþie civilã, care au obligaþia sã rãspundã solicitãrilor sale.
Competenþele autoritãþilor administraþiei publice locale vor fi completate,
potrivit dispoziþiilor din proiectul printr-o lege a descentralizãrii privind
responsabilitãþile locale ºi prin Legea capitalei ºi a marilor aglomerãri
urbane.
Regulile pe baza cãrora se desfãºoarã procesul de descentralizare prevãd
etapizarea descentralizãrii competenþelor de la nivel central la nivel local;
etapele procesului de descentralizare sunt prevãzute în Strategia actualizatã a
Guvernului României pentru accelerarea reformei în administraþia publicã.
Se mai prevede crearea structurilor tehnice specifice pentru realizarea ºi
monitorizarea fiecãrei etape ºi stabilirea unor mãsuri în cadrul fiecãrei etape
a procesului de descentralizare numai dupã analiza rezultatelor etapei
anterioare. Analizele ºi rezultatele sunt discutate public. De asemenea, se pot
desfãºura faze pilot pentru implementarea deciziilor cu privire la
descentralizarea anumitor competenþe de la nivel central la nivel local, înainte
de generalizarea acestora la nivel naþional iar monitorizarea fiecãrei mãsuri se
face în baza unui sistem de indicatori de performanþã elaborat de structurile
tehnice prevãzute de lege ºi aprobat prin hotãrâre de Guvern.
Pentru realizarea ºi monitorizarea procesului de descentralizare se înfiinþeazã
structuri tehnice specifice la nivel ministerial, interministerial, judeþean ºi
interjudeþean.
Proiectul de lege prevede cã autoritãþile administraþiei publice locale
beneficiazã de resurse financiare de care dispun în mod liber, pentru
exercitarea competenþelor ce le revin potrivit legii.
Impozitele ºi taxele locale se stabilesc de consiliile locale, consiliile
judeþene, Consiliul general al Municipiului Bucureºti, dupã caz, în limitele ºi
în condiþiile legii.
Veniturile bugetului general al unitãþilor administrativ-teritoriale se
constituie, potrivit legii, din: venituri proprii; sume defalcate din unele
venituri ale bugetului de stat; subvenþii primite de la bugetul de stat sau de
la alte bugete; alte venituri; donaþii ºi sponsorizãri.
Cheltuielile bugetare au destinaþie precisã ºi limitatã ºi sunt determinate de
autorizãrile conþinute de legi specifice ºi în legile bugetare anuale.
Cheltuielile bugetare se înscriu ºi se aprobã în buget pe categorii de
cheltuieli grupate dupã natura economicã ºi destinaþia acestora.
Proiectul mai prevede cã orice transfer de competenþe între stat ºi autoritãþile
locale este însoþit de asigurarea resurselor echivalente celor destinate
anterior exercitãrii acestor competenþe.
Descentralizarea financiarã opereazã pe baza unor mecanisme de echilibrare
financiarã vizând asigurarea egalitãþii între autoritãþile locale de acelaºi
nivel. Sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru
echilibrarea bugetelor locale se repartizeazã pe judeþe în funcþie de criterii
aprobate prin lege. Legea intrã în vigoare în 30 de zile de la data publicãrii
ei în Monitorul Oficial.
Proiectul de Lege va fi transmis Parlamentului, spre dezbatere ºi adoptare.
Comentarii articol (0)