Prezenta lege reglementeazã principiile fundamentale ºi regulile generale, precum ºi cadrul instituþional pentru desfãºurarea procesului de descentralizare administrativã ºi financiarã în România. În înþelesul prezentei legi, descentralizarea reprezintã procesul transferului de autoritate ºi responsabilitate administrativã ºi financiarã de la nivel central la nivel local.
Unitãþile administrativ-teritoriale se administreazã în mod autonom de cãtre consiliile locale, consiliile judeþene sau Consiliul General al Municipiului Bucureºti, care dispun de autoritate deliberativã, ºi de cãtre preºedinþii consiliilor judeþene ºi primari, care dispun de autoritate executivã pentru exercitarea competenþelor lor.
Autoritãþile administraþiei publice locale beneficiazã de dreptul la experiment. În exercitarea dreptului la experiment autoritãþile administraþiei publice locale pot organiza, pe duratã determinatã, centre-pilot pentru implementarea deciziilor cu privire la descentralizarea anumitor competenþe de la nivel central la nivel local, înainte de generalizarea acestora la nivel naþional prin legea descentralizãrii privind responsabilitãþile locale.
În relaþiile dintre autoritãþile administraþiei publice centrale ºi locale, precum ºi dintre autoritãþile administraþiei publice locale nu existã raporturi de subordonare, potrivit legii.
Cetãþenii cu drept de vot, locuitori ai unei unitãþi administrativ-teritoriale, pot solicita, în condiþiile prevãzute de lege, înscrierea pe ordinea de zi a ºedinþei consiliului local, consiliului judeþean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureºti a unei probleme ce intrã în competenþa acestuia.
Regulile pe baza cãrora se desfãºoarã procesul de descentralizare în România sunt:
a) descentralizarea competenþelor de la nivel central la nivel local se face etapizat; etapele procesului de descentralizare sunt prevãzute în Strategia actualizatã a Guvernului României pentru accelerarea reformei în administraþia publicã;
b) crearea structurilor tehnice specifice pentru realizarea ºi monitorizarea fiecãrei etape din cadrul procesului de descentralizare, potrivit art. 20;
c) stabilirea mãsurilor în cadrul fiecãrei etape a procesului de descentralizare numai dupã analiza rezultatelor etapei anterioare. Analizele ºi rezultatele sunt discutate public la nivelul autoritãþilor administraþiei publice locale ºi al structurilor asociative ale acestora, implicate în procesul de descentralizare;
d) desfãºurarea unor faze-pilot pentru implementarea deciziilor cu privire la descentralizarea anumitor competenþe de la nivel central la nivel local, înainte de generalizarea acestora la nivel naþional;
e) monitorizarea rezultatelor fiecãrei mãsuri luate în procesul de descentralizare, pe baza unui sistem de indicatori de performanþã elaborat de structurile prevãzute la lit. b) ºi aprobat prin hotãrâre a Guvernului.
Lege nr. 339 din 12/07/2004, lege cadru privind descentralizarea
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 668 din 26/07/2004
CAPITOLUL I
Principii generale
Art. 1. - Prezenta lege reglementeazã principiile fundamentale ºi regulile generale, precum ºi cadrul instituþional pentru desfãºurarea procesului de descentralizare administrativã ºi financiarã în România.
Art. 2. - În înþelesul prezentei legi, descentralizarea reprezintã procesul transferului de autoritate ºi responsabilitate administrativã ºi financiarã de la nivel central la nivel local.
Art. 3. - Procesul de descentralizare se desfãºoarã în beneficiul cetãþeanului prin întãrirea puterii ºi rolului administraþiei publice locale în scopul dezvoltãrii economico-sociale durabile a unitãþilor administrativ-teritoriale.
Art. 4. - Principiile pe baza cãrora se desfãºoarã procesul de descentralizare în România sunt urmãtoarele:
a) principiul subsidiaritãþii;
b) egalitatea cetãþenilor în faþa autoritãþilor administraþiei publice locale;
c) garantarea calitãþii serviciilor publice oferite cetãþenilor de cãtre autoritãþile administraþiei publice, independent de locul de rezidenþã al acestora;
d) stimularea competiþiei ca mijloc de creºtere a eficienþei serviciilor publice;
e) exercitarea competenþelor de cãtre autoritãþile administraþiei publice locale situate pe nivelul administrativ cel mai apropiat de cetãþean;
f) asigurarea unui echilibru între descentralizarea administrativã ºi descentralizarea financiarã la nivelul fiecãrei unitãþi administrativ-teritoriale;
g) transparenþa actului decizional bazat pe accesul cetãþenilor la informaþia publicã ºi participarea acestora la luarea deciziei;
h) asigurarea descentralizãrii financiare bazate pe reguli transparente cu privire la calculul resurselor financiare alocate unitãþilor administrativ-teritoriale.
Art. 5. - Unitãþile administrativ-teritoriale se administreazã în mod autonom de cãtre consiliile locale, consiliile judeþene sau Consiliul General al Municipiului Bucureºti, care dispun de autoritate deliberativã, ºi de cãtre preºedinþii consiliilor judeþene ºi primari, care dispun de autoritate executivã pentru exercitarea competenþelor lor.
Art. 6. - (1) Autoritãþile administraþiei publice locale beneficiazã de dreptul la experiment.
(2) În exercitarea dreptului la experiment autoritãþile administraþiei publice locale pot organiza, pe duratã determinatã, centre-pilot pentru implementarea deciziilor cu privire la descentralizarea anumitor competenþe de la nivel central la nivel local, înainte de generalizarea acestora la nivel naþional prin legea descentralizãrii privind responsabilitãþile locale.
Art. 7. - În relaþiile dintre autoritãþile administraþiei publice centrale ºi locale, precum ºi dintre autoritãþile administraþiei publice locale nu existã raporturi de subordonare, potrivit legii.
Art. 8. - Cetãþenii cu drept de vot, locuitori ai unei unitãþi administrativ-teritoriale, pot solicita, în condiþiile prevãzute de lege, înscrierea pe ordinea de zi a ºedinþei consiliului local, consiliului judeþean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureºti a unei probleme ce intrã în competenþa acestuia.
Art. 9. - La iniþiativa autoritãþilor administraþiei publice locale, pentru probleme de interes deosebit din unitãþile administrativ-teritoriale pot fi consultaþi locuitorii, prin referendum local, în condiþiile legii.
CAPITOLUL II
Repartizarea competenþelor autoritãþilor administraþiei publice locale
SECÞIUNEA 1
Comunele ºi oraºele
Art. 10. - (1) Consiliul local are iniþiativã ºi hotãrãºte, în condiþiile legii, în problemele de interes local.
(2) Consiliul local exercitã competenþele prevãzute de lege.
(3) Aceste competenþe vor fi completate prin legea descentralizãrii privind responsabilitãþile locale.
Art. 11. - (1) Primarul este ºeful administraþiei publice locale ºi îndeplineºte o funcþie de autoritate publicã.
(2) Primarul reprezintã comuna sau oraºul în relaþiile cu alte autoritãþi publice, cu persoanele fizice sau juridice române ori strãine, precum ºi în justiþie.
(3) Primarul asigurã respectarea actelor normative la nivel local.
(4) Cazurile în care primarul are nevoie de un mandat special vor fi stabilite prin lege.
Art. 12. - Primarul aplicã hotãrârile consiliului local ºi îndeplineºte atribuþiile ce îi revin potrivit legii, soluþionând operativ problemele curente ale colectivitãþii care l-a ales.
Art. 13. - (1) Primarul asigurã ordinea publicã ºi siguranþa locuitorilor, prin intermediul poliþiei, jandarmeriei, pompierilor ºi unitãþilor de protecþie civilã, care au obligaþia sã rãspundã solicitãrilor sale.
(2) Primarul îndrumã, supravegheazã ºi controleazã activitatea Poliþiei Comunitare, în condiþiile legii.
SECÞIUNEA a 2-a
Judeþele
Art. 14. - (1) Consiliul judeþean are iniþiativã ºi hotãrãºte, în condiþiile legii, în problemele de interes judeþean.
(2) Consiliul judeþean exercitã competenþele prevãzute de lege.
(3) Aceste competenþe vor fi completate prin legea descentralizãrii privind responsabilitãþile locale.
Art. 15. - Preºedintele consiliului judeþean asigurã ducerea la îndeplinire a hotãrârilor consiliului judeþean ºi îndeplineºte atribuþiile stabilite prin lege.
SECÞIUNEA a 3-a
Municipiul Bucureºti
Art. 16. - (1) Consiliul General al Municipiului Bucureºti ºi consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureºti au iniþiativã ºi hotãrãsc în problemele de interes pentru municipiul Bucureºti, respectiv pentru sectoarele acestuia, exercitând în acest sens atribuþiile stabilite de lege.
(2) Primarul general al municipiului Bucureºti asigurã ducerea la îndeplinire a hotãrârilor Consiliului General al Municipiului Bucureºti ºi îndeplineºte atribuþiile stabilite de lege.
(3) Primarii sectoarelor municipiului Bucureºti asigurã ducerea la îndeplinire a hotãrârilor consiliilor locale de sector ºi îndeplinesc atribuþiile stabilite de lege.
CAPITOLUL III
Cooperarea dintre autoritãþile administraþiei publice locale
Art. 17. - (1) Autoritãþile administraþiei publice locale de la nivelul comunelor, oraºelor ºi judeþelor pot decide, în mod liber, constituirea unor organisme de cooperare între unitãþi administrativ-teritoriale ºi sã le încredinþeze o parte din competenþele lor.
(2) În cazul asocierii mai multor autoritãþi ale administraþiei publice locale, una dintre acestea poate exercita un rol de coordonare în ceea ce priveºte interesele comune, în condiþiile acordului care a intervenit între ele ºi ale prevederilor legale. Condiþiile legale pentru realizarea acestor asocieri vor fi stabilite prin legea privind cooperarea dintre autoritãþile administraþiei publice locale.
Art. 18. - Comunele, oraºele ºi judeþele pot angaja acþiuni de cooperare descentralizatã în cadrul relaþiilor lor internaþionale, cu respectarea procedurilor de avizare din partea autoritãþilor centrale de resort.
CAPITOLUL IV
Derularea procesului de descentralizare
Art. 19. - Regulile pe baza cãrora se desfãºoarã procesul de descentralizare în România sunt:
a) descentralizarea competenþelor de la nivel central la nivel local se face etapizat; etapele procesului de descentralizare sunt prevãzute în Strategia actualizatã a Guvernului României pentru accelerarea reformei în administraþia publicã;
b) crearea structurilor tehnice specifice pentru realizarea ºi monitorizarea fiecãrei etape din cadrul procesului de descentralizare, potrivit art. 20;
c) stabilirea mãsurilor în cadrul fiecãrei etape a procesului de descentralizare numai dupã analiza rezultatelor etapei anterioare. Analizele ºi rezultatele sunt discutate public la nivelul autoritãþilor administraþiei publice locale ºi al structurilor asociative ale acestora, implicate în procesul de descentralizare;
d) desfãºurarea unor faze-pilot pentru implementarea deciziilor cu privire la descentralizarea anumitor competenþe de la nivel central la nivel local, înainte de generalizarea acestora la nivel naþional;
e) monitorizarea rezultatelor fiecãrei mãsuri luate în procesul de descentralizare, pe baza unui sistem de indicatori de performanþã elaborat de structurile prevãzute la lit. b) ºi aprobat prin hotãrâre a Guvernului.
Art. 20. - Pentru realizarea ºi monitorizarea procesului de descentralizare se înfiinþeazã structuri tehnice specifice la nivel ministerial, interministerial, judeþean ºi interjudeþean:
a) Comitetul tehnic interministerial, condus de ministrul administraþiei ºi internelor în calitate de coordonator al reformei administraþiei publice, asistat din punct de vedere tehnic de Unitatea Centralã pentru Reforma Administraþiei Publice, care asigurã coordonarea ºi managementul procesului de descentralizare;
b) grupurile de lucru pentru descentralizarea competenþelor, constituite la nivelul fiecãrui minister ºi al celorlalte autoritãþi ale administraþiei publice centrale prin ordin al ministrului sau al conducãtorului acestora;
c) comitetul tehnic judeþean pentru descentralizare, constituit la nivelul fiecãrui judeþ, care va efectua analize de impact ºi propuneri cu privire la descentralizarea anumitor competenþe; comitetele tehnice judeþene pentru descentralizare participã la negocierile directe privind transferul de competenþe ºi responsabilitãþi de la nivel central la nivel local;
d) comitetele tehnice judeþene pentru descentralizare se pot constitui în comitete interjudeþene care se întrunesc ori de câte ori este necesar, la solicitarea expresã a acestora, în cazul în care existã o problemã comunã la nivelul mai multor judeþe.
Art. 21. - Modul de funcþionare ºi atribuþiile structurilor prevãzute la art. 20 vor fi stabilite prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
Art. 22. - Guvernul organizeazã în ultimul semestru al fiecãrui an un forum pe tema descentralizãrii, împreunã cu structurile asociative ale autoritãþilor locale.
Art. 23. - Guvernul supune în fiecare an Parlamentului un raport privind implementarea mãsurilor de descentralizare.
CAPITOLUL V
Dispoziþii financiare
Art. 24. - Autoritãþile administraþiei publice locale beneficiazã de resurse financiare de care dispun în mod liber pentru exercitarea competenþelor ce le revin potrivit legii.
Art. 25. - Impozitele ºi taxele locale se stabilesc de consiliile locale, consiliile judeþene, Consiliul General al Municipiului Bucureºti, dupã caz, în limitele ºi în condiþiile legii.
Art. 26. - Veniturile bugetelor unitãþilor administrativ-teritoriale se constituie, potrivit legii, din:
a) venituri proprii;
b) sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat;
c) subvenþii primite de la bugetul de stat sau de la alte bugete;
d) alte venituri;
e) donaþii ºi sponsorizãri.
Art. 27. - Cheltuielile bugetare se înscriu ºi se aprobã în buget pe categorii de cheltuieli grupate dupã natura economicã ºi destinaþia acestora.
Art. 28. - Veniturile ºi cheltuielile bugetare se înscriu într-un singur document pentru a se asigura utilizarea eficientã ºi monitorizarea fondurilor publice locale.
Art. 29. - Veniturile proprii ºi alte venituri ale autoritãþilor administraþiei publice locale reprezintã, pentru fiecare nivel al administraþiei publice locale, o parte determinantã din veniturile bugetului general al unitãþilor administrativ-teritoriale, în condiþiile legii.
Art. 30. - Orice transfer de competenþe între stat ºi autoritãþile locale este însoþit de asigurarea resurselor echivalente celor destinate anterior exercitãrii acestor competenþe.
Art. 31. - (1) Descentralizarea financiarã opereazã pe baza unor mecanisme de echilibrare financiarã vizând asigurarea egalitãþii dintre autoritãþile locale de acelaºi nivel.
(2) Sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale se repartizeazã pe judeþe, în funcþie de criterii aprobate prin lege.
CAPITOLUL VI
Dispoziþii finale
Art. 32. - Prezenta lege intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Comentarii articol (0)