„(...) Se încearcă, de către Autoritate, o optimizare din perspectiva gradului de încărcare și al rezervelor folosite de Autoritatea fiscală. O zic pentru că au fost modificate, în primul rând, competențele organelor de inspecție, în sensul că s-a încercat o descentralizare a întregii activități de inspecție fiscală. Și în privința căilor de atac este aceeași tendință, pentru că discutăm de o încărcare foarte mare la nivelul instanțelor superioare și atunci s-a încercat deblocarea activității lor prin reducerea presiunii aduse de volumul mare de cauze”, a explicat Cristi Secrieru, partener la Reff & Asociații, societatea de avocați membră a rețelei Deloitte Legal.
Așadar, vorbim de un amplu proces de descentralizare ce a fost pus în mișcare la nivelul întregii țări. Asta înseamnă că răspunsul la o contestație fiscală (făcută pe cale administrativă) vine acum mult mai repede, fără să se mai atingă perioada-limită de șase luni.
„În inspecție, cert este că, reducându-se pragul valoric la care structurile de soluționare a contestațiilor din teritoriu devin competente să soluționeze căile de atac administrative, s-a redus încărcarea la nivelul Direcției generale de soluționare a contestațiilor. Și atunci nu mai vorbim de pragul-limită de șase luni în care ar fi trebuit să vină un răspuns la o contestație și care, de cele mai multe ori, în cursul lui 2018 era atins, ci vorbim de durate mult mai reduse pentru soluționarea contestațiilor”, a completat specialistul.
Totodată, eficientizarea este extinsă și către instanțele judecătorești, astfel încât o soluție să vină chiar și în doi ani, nu în patru-cinci ani, cum se întâmpla până de curând.
„Același trend se încearcă și în privința căilor de atac în fața instanțelor de drept comun. Vorbim, în momentul de față, de o reducere a timpului de soluționare a unui litigiu în contencios administrativ - de la patru-cinci ani de zile, ajungem cu el într-o limită rezonabilă de doi ani - doi ani și jumătate”, a conchis partenerul Reff & Asociații.
Însă veștile bune nu se opresc aici. Parlamentarii dezbat în această perioadă o altă măsură care ar putea reduce destul de mult numărul de contestații care ajung pe masa judecătorilor. Este vorba de trecerea activității de soluționare a contestațiilor de la Fisc la Ministerul Finanțelor. Aceasta este inclusă într-un pachet legislativ cu sute de modificări fiscale, multe dintre ele deja discutate și agreate cu mediul de afaceri.
„Cel de-al doilea lucru, care ține mai degrabă de procedură și care mi se pare la fel de important (precum consolidarea fiscală la impozitul pe profit - n. red.), îl reprezintă transferul rezolvării contestațiilor de la Fisc la Ministerul de Finanțe. Pentru că există un conflict de interese la Fisc - ei fac controalele și trebuie să dea și răspunsurile la contestații, cu privire la conținutul acestora. Și credem că o astfel de mutare ar fi benefică și ar duce la evitarea multor procese în justiție pe teme fiscale”, a subliniat, la aceeași conferință, Dan Bădin, partener la Deloitte România.
Dincolo de trecerea soluționării contestațiilor la Finanțe, pachetul legislativ mai conține și alte prevederi legate de contestații. Mai precis, deciziile pentru soluționarea contestațiilor fiscale vor putea fi reexaminate la cererea contribuabililor, lucru care nu este posibil în acest moment.