Concret, există o lege care prevede amânarea termenului de conformare de la 1 noiembrie 2019 la 1 februarie 2020, însă, deși a fost adoptată prin vot decisiv pe 22 octombrie 2019, aceasta încă n-a fost trimisă la șeful statului pentru promulgare, conform informațiilor de pe site-ul Camerei Deputaților. Prin urmare, cei care nu se autorizează până azi riscă, începând de mâine, amendarea.
Potrivit Ordonanței Ridesharing-ului, șoferii care vor fi prinși de mâine că lucrează pentru aplicații neavizate de transport alternativ vor risca o amendă între 1.000 și 5.000 de lei și vor rămâne, timp de șase luni, fără talonul și plăcuțele de înmatriculare ale mașinii.
Însă dacă șoferul este și cel care deține firma, persoana fizică autorizată sau întreprinderea individuală/familială prin care se face ridesharing, amenda riscată va fi între 10.000 și 30.000 de lei. Pe deasupra, inclusiv aplicațiile de transport alternativ vor risca amenzi și interzicerea temporară a activității, dacă funcționează fără avizul autorităților.
Până acum, așa cum reiese din informațiile Ministerului Comunicațiilor, numai trei dintre cele patru mari aplicații de ridesharing au fost avizate de această instituție: Uber, Bolt și Clever. Yango n-a primit până acum avizul ministerului (nu figurează pe lista de aici) și de mâine va trebui să-și înceteze activitatea în România (inclusiv șoferii lor), până va intra în legalitate.
În cazul celor de la Uber și Bolt, care au un aviz provizoriu valabil până la sfârșitul anului, șoferii au putut finaliza procedura personală de autorizare începând de la mijlocul lunii octombrie 2019. Astfel, majoritatea șoferilor acestor două aplicații probabil că au intrat deja în legalitate.
Însă lucrurile stau mai prost pentru șoferii aplicației Clever, care are un aviz pe un an întreg, dar pe care l-a primit în ultimele zile ale lunii octombrie 2019. Practic, mulți dintre ei probabil că încă n-au intrat în legalitate până acum și vor trebui să „stea pe bară” câteva zile, până își obțin ecusoanele care le permit să presteze transport alternativ.
Revenind la legea care va amâna termenul de conformare, aceasta ar putea fi retrimisă în Parlament de șeful statului. Însă, la fel de bine, aceasta ar putea fi promulgată în zilele următoare. În varianta a doua, termenul de intrare în legalitate va fi amânat, dar, până la intrarea în vigoare a legii, aplicațiile neavizate și șoferii neautorizați oricum nu au voie să activeze.
Ridesharing-ul a fost reglementat în vară, prin intermediul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 49/2019, în urma unei îndelungate discuții atât cu firmele care au aplicații de transport alternativ, cât și cu reprezentanții taximetriștilor.
Comentarii articol (0)