Dacă fac plăți prin intermediul unor prestatori de servicii de plăți (de exemplu, bănci sau instituții non-bancare ce vor avea acces la conturile bancare, cu acceptul deținătorilor - despre ultimele, puteți citi mai multe aici), consumatorii vor avea dreptul să primească anumite informații legate de tranzacțiile pe care le fac. De exemplu, cu privire la sumele specifice și comisioanele ce contribuie la prețul final pe care trebuie să îl plătească pentru serviciul prestat de entități precum cele de mai sus.
Modificările au fost introduse prin Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată [...], care a apărut în Monitorul Oficial miercuri (puteți citi mai multe detalii despre principalele avantaje pentru consumatori, aici).
Informații ce trebuie date înainte de executarea unei plăți
Consumatorii, când execută plăți individuale în baza unui contract-cadru (de exemplu, un contract de servicii bancare), au dreptul să primească, înainte de a face plata, următoarele informații:
- termenul maxim de executare a plății;
- prețul pe care trebuie să îl suporte plătitorul, pentru serviciul de plată;
- defalcarea sumelor care constituie prețul, dacă e cazul.
Atenție! Aceste informații se dau la cerere, deci consumatorii nu le vor primi dacă nu fac demersuri active, în acest scop.
Informații ce trebuie date după executarea unei plăți
După ce o plată este executată, atât cel care face plata, cât și beneficiarul pot să obțină următoarele informații:
- o referință care se le permită amândurora să identifice plata și să primească alte informații relevante (de exemplu, pentru beneficiar, să primească informații care să îl ajute să identifice plătitorul);
- valoarea operațiunii de plată, în moneda în care e debitat contul sau în moneda utilizată pentru ordinul de plată (pentru plătitor), respectiv în moneda în care este creditat contul beneficiarului, pentru cel din urmă;
- prețul total corespunzător operațiunii de plată și
- unde este cazul, defalcarea sumelor incluse în prețul total, a comisioanelor sau a dobânzii suportate (pentru plătitor) sau, dacă beneficiarul este cel care suportă comisioanele sau dobânda, informații privind defalcarea acestora din urmă, pentru el;
- dacă este cazul, cursul de schimb utilizat în cadrul operațiunii de plată de către prestatorul de servicii de plată al plătitorului/beneficiarului plății și
- valoarea totală a operațiunii de plată după conversia monetară respectivă, pentru plătitor/valoarea totală a operațiunii de plată înainte de conversie, pentru beneficiar;
- data valutei debitării contului sau data primirii ordinului de plată, pentru plătitor sau
- data valutei creditării contului, pentru beneficiar.
Ca regulă, aceste informații trebuie furnizate, o dată pe lună, de către prestatorul de servicii de plată, fie că vorbim de plătitor, fie că vorbim de beneficiar. Informațiile trebuie oferite fie pe suport hârtie, fie pe un alt mijloc de stocare indicat de utilizator și acceptat de prestator. De asemenea, informarea trebuie să se facă gratuit.
Atenție! Spre deosebire de informațiile care pot fi obținute înainte de executarea unei plăți, cele obținute după executarea unei plăți nu mai trebuie furnizate doar la cerere. Însă consumatorul poate renunța la acest drept de a fi informat în modul menționat mai sus, printr-o solicitare expresă.
El va trebui, totuși, să indice o altă modalitate gratuită de informare, ceea ce înseamnă că nu renunță la dreptul de a fi informat, ci doar la dreptul de a fi informat în modalitatea explicată mai sus. Acest lucru este în acord cu prevederile noii legi, care stabilește expres că un consumator nu poate „renunța la drepturile care [i]-au fost conferite prin prezenta lege” (Legea nr. 209/2019 - n.r.).
Comentarii articol (0)