1. Ce e vinieta Oxigen?
O taxă impusă de municipalitate în București pentru îmbunătățirea calității aerului în Capitală, taxă ce va fi plătită pentru mașinile poluante care circulă prin București, chiar dacă sunt doar în tranzit. Cadrul legal se regăsește în Hotărârea CGMB nr. 539/2019, recent fiind publicat și regulamentul pentru aplicarea vinietei.
2. De când intră în vigoare?
A intrat deja în vigoare, mai exact, de la 1 ianuarie 2020, însă aplicarea prevederilor hotărârii este eșalonată în timp, de la caz la caz, în funcție de norma de poluare, urmând să intre în vigoare în următorii ani și restricții de circulație teritoriale, detaliate mai jos. O primă restricție va viza zona delimitată mai jos, conform hotărârii:
ZACA - Zonă de acțiune pentru calitatea aerului |
P-ța Victoriei - bd. Iancu de Hunedoara - şos. Ştefan cel Mare str. Polonă - str. Mihai Eminescu - str. Traian bd. Nerva Traian - bd. Gheorghe Şincai - str. Lânăriei - Calea Şerban Vodă-bd. Märäşeşti - str. Mitropolit Nifon- bd. Libertății - Calea 13 Septembrie şos.Pandurilor șos.Cotroceni -spl. Independentei - str. Știrbei Vodă - str. Berzei str. Buzeşti -p-ta Victoriei. |
*Perimetrul ZACA va fi semnalizat inclusiv cu indicatoare de avertizare. |
3. De când se aplică amenzi pentru neplata vinietei Oxigen?
Inițial, nu se dadeau amenzi pentru neplata acesteia. Însă acest lucru se va schimba peste câteva zile, adică de la 1 martie. După cum ne-au transmis reprezenții Primăriei Capitalei, termenul de la care se vor aplica amenzi pentru neplata taxei este luna martie.
4. Cât costă?
Tarifele vinietei Oxigen sunt diferite în funcție de norma de poluare. De asemenea, sunt stabilite tarife atât pentru cei care circulă mai mult prin București, cât și pentru cei care doar tranzitează. Tarifele se regăsesc în tabelul de mai jos, extras din hotărâre.
5. Cine trebuie să o plătească?
De la 1 ianuarie, vinieta trebuie plătită de mașinile (masa totală maximă autorizată sub cinci tone) Euro 3, indiferent pe unde circulă în București, de luni până vineri, de la 7:00 la 22:00, cu excepția sărbătorilor legale.
De la aceeași dată, pentru mașinile cu norma de poluare non-Euro, Euro 1, Euro 2 vinieta trebuie plătită pentru circulația pe majoritatea arterelor din București, de luni până vineri, de la 7:00 la 22:00 (nu și de sărbătorile legale), cu excepția zonei ZACA, unde au accesul interzis, chiar și dacă au vinietă.
Cât despre Euro 4, hotărârea prevede că vinieta va trebui plătită abia din 2021, indiferent pe unde vor să circule în Capitală.
6. Există vreo interdicție de circulație de la 1 ianuarie, pe lângă această taxă auto?
Da, mașinile cu norma de poluare non-Euro, Euro 1, Euro 2 nu mai au voie în zona ZACA, de luni până vineri, de la 7:00 la 22:00.
7. Cum se va plăti și unde vinieta Oxigen?
Vinieta se poate plăti, teoretic, prin trei metode: online, SMS și la puncte fizice de achiziție. Deocamdată, cei ce vor să cumpere vinieta Oxigen o pot face într-un singur mod: plata online. Pe de altă parte, prin SMS va fi posibilă plata vinietei Oxigen doar pentru o zi.
8. Ce date apar pe vineta Oxigen?
La cumpărarea vinietei, beneficiarul va primi, pe lângă bonul fiscal, un document în care sunt trecute:
- numele distribuitorului și datele lui de identificare;
- data și ora emiterii vinietei;
- seria documentului;
- numărul de înmatriculare al mașinii;
- numărul de identificare al mașinii;
- norma de poluare;
- anul, luna, ziua și ora de la care este valabilă vinieta;
- anul, luna, ziua expirării valabilității vinietei;
- nivelul tarifului în lei.
9. Anumite mașini nu vor mai putea intra deloc în București? De când?
Să spunem că vinieta e doar un început în toată povestea asta, pentru că următorul pas după vinietă e interzicerea accesului în București a mașinilor:
- non-Euro, Euro 1, Euro 2 - de la 1 ianuarie 2022;
- Euro 3 - de la 1 ianuarie 2024.
10. Cine nu trebuie să-și facă probleme privind plata acestei taxe și interdicția de circulație în (anumite zone din) București?
În primul rând, mașinile electrice, hibride și mașinile Euro 5 și Euro 6. În al doilea rând, autovehiculele cu două/trei roți, cele special adaptate pentru persoane cu handicap și cele aflate în proprietatea celor cu handicap grav și cele care funcționează cu GNL, GNC și GPL - doar autovehiculele cu norma de poluare Euro 3. În al treilea rând, autovehiculele autorităților (inclusiv ale poliției, ambulanțele, cele de transport public etc.). De asemenea, sunt exceptate cele istorice, precum și cele destinate transmisiunilor radio și TV.
11. Ce riscă, din martie, cei care nu vor plăti vinieta?
Hotărârea prevede amenzi între 1.500 și 2.000 de lei (care vor putea fi plătite la jumătate din minimul de 1.500 în 15 zile).
12. Cum sunt verificați șoferii? De unde vor ști autoritățile care e norma de poluare?
După cum este stabilit în regulamentul de aplicare a vinietei Oxigen, verificările se fac inclusiv prin sisteme de camere video (fixe sau mobile), cum se întâmplă cu camerele pentru rovinietă. Important de menționat e că, odată plătită o primă vinietă, autovehiculul e înregistrat într-un sistem informatic de emitere, gestiune, monitorizare și control a vinietelor.
13. În cazul vânzării mașinii, se poate recupera o parte din suma plătită pe vinietă?
Regulamentul de aplicare a vinietei Oxigen stabilește că este posibilă recuperarea unei părți din valoarea inițială a taxei, respectiv a celei corespunzătoare perioadei de neutilizare. Acest lucru este posibil în cazul în care mașina a fost:
- dezmembrată sau casată;
- scoasă definitiv din țară;
- declarată furată.
Totodată, în cazul în care se achită taxa de mai multe ori pentru aceeași mașină, iar perioadele de valabilitate se suprapun pentru cel puțin o zi, deținătorul acesteia poate solicita autorităților returnarea sumelor corespunzătoare perioadei de suspendare.
14. La ce vor fi folosiți banii de pe vinietă?
Destinația banilor e stipulată în hotărâre: aceștia vor fi folosiți cu prioritate pentru lucrări, investiții și proiecte din domeniul protecției mediului și al mobilității urbane, care contribuie direct ori indirect la îmbunătățirea condițiilor de transport și calității aerului.
Comentarii articol (86)