Atât taxa, cât și restricțiile de circulație au fost introduse prin Hotărârea CGMB nr. 539/2019. În concret, Hotărârea stabilește o taxă pentru mașinile poluante („vinieta Oxigen”), care ar putea ajunge și la o sumă de 1.900 de lei, pe an, pentru mașinile cu normă de poluare de tip non-Euro, care circulă prin București. Puteți citi, aici, mai multe despre tipurile de taxe, în funcție de norma de poluare a mașinii, precum și despre alte detalii practice relevante.
Însă, pe lângă taxa propriu-zisă, anumitor mașini le va fi restricționat accesul în capitală. La început progresiv, urmând ca, în timp, tot Bucureștiul să devină inaccesibil.
Unde va fi restrâns accesul și despre ce tipuri de mașini vorbim
Discutăm, în esență, de două faza de implementare a restricționării accesulului mașinilor. Pe de o parte, vorbim de o zonă specială care cuprinde, în principal, centrul Bucureștiului. Această zonă în care va fi restrâns accesul este numită „Zonă de Acțiune pentru Calitatea Aerului” (ZACA) și cuprinde: P-ța Victoriei - bd. Iancu de Hunedoara - şos. Ştefan cel Mare str. Polonă - str. Mihai Eminescu - str. Traian bd. Nerva Traian - bd. Gheorghe Şincai - str. Lânăriei - Calea Şerban Vodă-bd. Märäşeşti - str. Mitropolit Nifon- bd. Libertății - Calea 13 Septembrie şos.Pandurilor șos.Cotroceni -spl. Independentei - str. Știrbei Vodă - str. Berzei str. Buzeşti -p-ta Victoriei (perimetrul acesta va fi semnalizat cu indicatoare de avertizare).
În această zonă, nu vor avea acces, de luni până vineri, între 07:00-22:00 (cu excepția sărbătorilor legale) mașinile de tip non-Euro, Euro 1 și Euro 2, cu masă totală maximă autorizată mai mică de cinci tone. Această restricție se va aplica încă de la 1 ianuarie 2020.
Atenție! Această restricție este absolută. Așadar, și cu vinietă s-ar aplica restricția.
Pe de altă parte, vorbim de o restricție cu privire la întregul teritoriu al capitalei. Aceleași vehicule de mai sus, din 2022, nu vor mai avea acces deloc în București, fie că vorbim de ZACA, fie că vorbim de întregul oraș. De data aceata, însă, nu mai există nicio mențiune cu privire la faptul că astfel de mașini trebuie să fie cu masa totală maximă autorizată mai mică de cinci tone
După aceea, va mai fi exclus un tip de mașini de la acces pe teritoriul capitalei, însă doar din 2024. E vorba de mașini de tip Euro 3. Nici aici nu se face nicio mențiune cu privire la masa totală maximă autorizată.
Așadar, vorbim de următoarele restricții:
- mașini de tip non-Euro, Euro 1 și Euro 2 nu vor avea acces, din 2020, în ZACA;
- aceleași mașini nu vor mai avea acces în București, deloc, din 2022;
- mașinile de tip Euro 3 nu vor mai avea acces în București, din 2024.
Atenție! Restricțiile de circulație, cum spuneam și mai sus, reprezintă doar una din noile condiții de circulație în București, pentru mașinile poluante. Pe de altă parte, nu trebuie uitat de vinieta Oxigen, care are alt regim și care se aplică în condiții diferite. Puteți afla mai multe detalii, aici.
Comentarii articol (3)