Directiva cu modificările de TVA trebuie implementată la noi până la 31 decembrie 2019, pentru a putea fi pusă în aplicare de la 1 ianuarie 2020. Aceasta conține schimbări referitoare la scutirea de TVA pentru livrările intracomunitare, tranzacțiile în lanț și stocurile la dispoziția clientului, despre care am scris în detaliu aici.
Directiva cu raportarea optimizărilor fiscale agresive de către specialiști (contabili, consultanți fiscali, avocați etc.) trebuie transpusă de România tot până la finele acestui an, dar aceasta se va aplica abia din iulie 2020.
Dacă în primul caz lucrurile sunt destul de clare și firmele cam știu la ce să se aștepte, în al doilea caz situația este radical diferită, mai ales pentru că vor fi necesare raportări retroactive.
„La TVA cred că da (firmele se pot pregăti în avans - n. red.), pentru că directiva e destul de clară. Adică în sensul că știi cam în ce translații și știi unde ajungem. La directiva cu intermediarii cred că nu, pentru că este atât de complexă și complicată încât trebuie să stai să «traduci» tipurile de tranzacții care ar putea să intre sub fiecare semn distinctiv. E foarte complicat. Ideal ar fi să existe o comunicare cu Ministerul de Finanțe și acesta să vină cu exemple pentru fiecare semn distinctiv - să spună cam care ar fi tipurile de tranzacții care ar trebui raportate”, a lămurit azi, la o conferință de presă, Mihaela Mitroi, partener, Asistență fiscală și juridică, EY România.
Chiar dacă avem nevoie de clarificări oficiale ale autorităților noastre pe directiva cu optimizările fiscale agresive, firmele pot măcar să facă un inventar al tranzacțiilor anterioare. Pentru a identifica operațiunile ce pot intra în sfera raportării. Cei de la EY spun că au început deja un astfel de proces, dar că acesta nu-i la îndemâna oricărui contribuabil.
„Noi am făcut deja niște pași în această direcție, ca să nu ajungem pe ultima sută și să ne întrebăm «Ce facem?». Am inițiat acest efort intern de un an de zile, catalogând diverse tranzacții. Și, pe măsură ce vin clarificări, sperăm să eliminăm din totalul tranzacțiilor pe care le-am identificat cu potențial problematic. Și, în final, o să raportăm doar unele dintre ele, când o să fie clare lucrurile. Unele companii pot să facă chestia asta, altele nu pot - ține de resurse, de timp, de bani. Ceea ce am făcut noi nu e neapărat scalabil la orice companie. E un sfat pe care l-aș da, în teorie, oricui, dar, practic, știm că nu multe companii ar avea capacitatea noastră pentru a face chestia asta”, a detaliat Alex Milcev, partener, liderul Departamentului de Asistență fiscală și juridică, EY România.
Până acum, autoritățile noastre n-au oferit detalii despre implementarea celor două directive. Însă, din informațiile specialiștilor citați, rezultă că momentan ar exista în lucru numai un proiect referitor la directiva cu tranzacțiile. Despre implementarea directivei cu modificările la regimul TVA nu se știe nimic momentan (redacția noastră a transmis o solicitare la Finanțe, dar încă n-am primit un răspuns).