Articol scris de Florentina Șușnea, Managing Partner, PKF Finconta.
În timp ce crizele sunt greu de previzionat, tot mai mulți profeți anunță o nouă criză globală. Fiecare dintre acești profeți, „prieteni cu adevărul”, spun echipelor guvernamentale și companiilor ce să facă. Tocmai pentru că povestea fiecăruia seamănă frică anunțând o nouă criză economică, e bine să ne uităm la companii și la capacitatea acestora de a răspunde unui test de stres.
Planul bine făcut e aliatul tău, la bine și la rău
Fiecare companie are, sau ar trebui să aibă, o strategie, un proces de planificare și un set de responsabilități manageriale. Numai că momentele de criză scot la iveală un nou mod de operare. Între obișnuitul mod de operare și modul de operare în condiții de criză, companiile e bine să găsească o zonă medie operațională, un mod de acțiune pe care companiile să îl acceseaze atunci când percep o amenințare la nivel macroeconomic, legislativ sau referitor la o schimbare în preferințele consumatorilor. Cu ajutorul mecanismelor decizionale, a transparenței și unei foi de parcurs pentru momente de criză liderii pot gestiona și consolida resursele umane și de capital ale companiei.
De cele mai multe ori, în momente de criză, companiile au o abordare defensivă. Optimizează costurile, restructurează personal, reduc investițiile, închid facilități de producție. Este foarte posibil ca motivele acestei abordări defensive să fie tocmai lipsa unui plan de acțiune care să le permită o abordare echilibrată sau chiar pro-activă.
Criza duce și oportunități, nu doar dificultăți
Oportunități sunt și în momente de criză, doar că cele mai multe dintre acțiunile decidenților nu sunt aliniate cu strategia. Aceștia sunt mai preocupați de riscuri și responsabilitatea față de sustenabilitatea companiei pe termen lung. Motiv pentru care decidenții au o abordare mai conservatoare privind deciziile strategice, cel mai vizibile atunci când vine vorba de fuziuni și achiziții.
Companiile cele mai rezistente în momentele de criză sunt cele care se pregătesc din timp pentru momentele grele pe care o criză le aduce. Printr-un mod specific de acțiune, transparență și un proces decizional aceste firme pot să răspundă relevant în momente dificile. Multe dintre ele și-au construit scenariile posibile și au estimat cum le-ar putea criza afecta contul de profit și pierdere sau bilanțul. Procesul decizional structurat, socotit contraintuitiv pe termen scurt, aduce beneficii exact în momentele dificile.
Criteriul de bază în afaceri, sănătatea companiei
Deoarece mecanismele de monitorizare a pieței sunt bine puse la punct, companiile cu comportamente manageriale predictive știu să scape de active ajunse la maturitate înainte de venirea crizei. Pe termen scurt creșterea este afectată, dar pe termen lung sănătatea companiei și poziția ei financiară sunt mult mai puternice decât a companiilor care au răspuns tardiv la criză. Prin vânzarea de activele mature aceste companii își consolidează veniturile și profitabilitatea că să scaleze mult mai rapid imediat după sau chiar în timpul crizei.
Procesul decizional al companiilor rezistente la criză include scăderea gradului de îndatorare și optimizarea timpurie a costurilor în momente când competitorii raportează creșteri mai mari, dar pe care le plătesc mult mai scump când criză este manifestă. Operaționalizarea procesului decizional poartă diverse nume și funcționează asemenea unui aspirator de informații relevant pentru luarea deciziilor și pregătit pentru echipa de top management că să ia decizii rapide.
Răspunsul la cea mai importantă întrebare
Cum știu companiile rezistente când se apropie criza? Și-au dezvoltat un sistem de captare și analiză a informațiilor din mediul exterior și au o foarte bună înțelegere a riscurilor industriei și modelului lor de business. Au un nivel mai sofisticat de înțelegere a impactului potențial ce țîn de factorii macroeconomici și legislativi.
Timpul optim de pregătire este dat de calitatea analizei informațiilor colectate din mediul extern și nivelul de alertă a echipei manageriale după interpretarea și corelarea acestora. Nu este despre a crea o profeție pe care să o autoîndeplinești în timp ce marchezi un cost oportunitate prin comparație cu concurența, ci este vorba despre mecanisme de observare a schimbărilor care pun în pericol creșterea sustenabilă a companiei.
Comentarii articol (0)