Punerea pe piață a produselor ambalate generează pentru toate companiile, indiferent de mărime sau activitatea desfășurată, obligații către bugetul de stat, obligații ce sunt achitate către Fondul pentru Mediu conform legislației în vigoare. Exemplul cel mai cunoscut privind obligațiile de plată ale companiilor către Fondul de Mediu este reprezentat de “contribuția de 2 lei/kg, datorată de către operatorii economici care întroduc pe piață națională ambalaje de desfacere și bunuri ambalate, pentru diferență dintre cantitățile de deșeuri de ambalaje corespunzătoare obiectivelor de valorificare sau incinerare în instalații de incinerare cu recuperare de energie și de valorificare prin reciclare prevăzute în anexa nr. 3 și cantitățile de deșeuri de ambalaje efectiv valorificate sau incinerate în instalații de incinerare cu recuperare de energie și valorificate prin reciclare”.
Responsabilitatea legală a unei societăți de a declara și de a achita către AFM nu se oprește la ambalajele importate sau achiziționate. Orice societate care realizează venituri din vânzarea deseurior are obligația de a achita o taxa către statul român. De asemenea, tot către Bugetul de stat vor mai merge taxe, în cazul în care o societate este deținătoare de surse staționare de emisii de poluati în atmosferă, este producătoare sau importatoare de echipamente electrice sau baterii sau dacă este utilizatoare de noi terenuri pentru depozitarea deșeurilor ce sunt valorificabile. Nu sunt excluse nici societățile care introduc pe piața națională substanțe ce sunt identificate ca fiind periculoase,pentru mediul înconjurător, dar nici acele societăți ce încasează venituri din vânzarea masei lemnoase.
Contribuția către AFM trebuie plătită și de către acele societăți care introduc pe piața românească anvelope sau acele asociații care gestionează fondurile de vânătoare. Lista continuă cu plata unei taxe și de către unitățile administrativ-teritoriale care nu își îndeplinesc obiectivele anuale de diminuare a cantităților de deșeuri municipale asimilabile, ce le transmit către depozitele de deșeuri, taxa pentru distribuirea uleiului etc.
Controlul de la Agenția Fondului pentru Mediu - ce verifică inspectorii
Pentru ca o societate să fie pregătită corespunzător în eventualitatea unui control de la AFM, trebuie evidențiată structura ambalajelor.
Acest lucru presupune identificarea corectă a tuturor tipurilor de ambalaje importate/achiziționate (ambalaje de sticlă, ambalaje de plastic și/sau PET, ambalaje de hârtie/carton, ambalaje metalice și/sau aluminiu și ambalaje de lemn). De exemplu, pentru a societate ce importă/produce produse cosmetice, pentru cremă de față, se consideră ambalaj inclusiv folia de aluminiu ce sigilează produsul, nu doar recipientul acesteia și cutia de carton în care vine ambalată. Tot ca exemplu, pentru o firmă care exportă, se menționează faptul că ambalajele în care produsele sunt exportate (chiar dacă sunt achiziționate de pe piața din România) nu trebuie declarate la AFM, acestea nefiind puse pe piața din România în cele din urmă.
Etapa următoare este întocmirea declarației pe baza datelor cât mai complete și corecte privind ambalajele introduse pe piață. Sugestia specialiștilor Green Environment Support este cântărirea tuturor ambalajelor și declararea acestora în conformitate. Declarația se va realiza și depune în fiecare luna calendaristică pentru luna anterioară (până la data de 25), chiar și în cazul în care societatea nu a realizat importuri de produse ambalate sau achiziție de ambalaje.
Simpla depunere a declarațiilor către AFM pe un an calendaristic (ianuarie – decembrie) nu înseamnă că societatea și-a îndeplinit toate obligațiile legale din această perspectivă. Orice societate care pune pe piață ambalaje trebuie să facă plata sumei datorate către bugetul de stat ca urmare a acestei responsabilități. Această plată să face în cuantumul sumei generate pe ultima declarație a anului (Declarația AFM pentru luna decembrie). Suma aferentă se plătește numai în cazul în care nu este îndeplinit obiectivul de reciclare/valorificare a deșeurilor de ambalaje, mai exact pentru diferența dintre cantitățile de deșeuri de ambalaje corespunzătoare obiectivelor minime de valorificare/reciclare și cantitățile de deșeuri de ambalaje efectiv valorificate/reciclate. Anumite taxe se achită lunar, cum este cazul taxei pentru uleiul mineral, iar altele, trimestrial, cum este suma datorată pentru eco-taxă etc.
De menționat la această parte este și metodologia de calcul privind penalitățile aplicate de AFM pentru plata cu întârziere a taxelor și contribuțiilor la Fondul pentru Mediu:
- Majorări de 0,02% / zi din sumă totală datorată. Numărul de zile se calculează începând cu data de 25 ianuarie (termenul limită de plată pentru anul anterior) și până la data la care se face plata.
- Penalități de 0,01% / zi din sumă totală datorată.
Este indicat ca declarațiile cu număr de înregistrare de la AFM să fie păstrate într-un dosar și, în cazul în care acestea nu sunt depuse personal, să se păstreze dovada transmiterii cu Poșta Română / curierat rapid.
La capitolul “birocratie”, societatea trebuie să aibă pus la punct și domeniul contabil, întrucât se pot solicita documente financiar-contabile, cum sunt, de exemplu jurnalele de vânzări și cele de cumpărături, fise de cont și balanțe etc. Că tot am menționat jurnale și registre, foarte important de precizat este registrul unic de control, unde autoritățile competențe vor face mențiunile aferente controlului.
În cazul în care societatea controlată deține contracte de vânzare - cumpărare a deșeurilor generate sau/și contracte de prestări servicii în vederea atingerii țintei de reciclare pe cont propriu, acestea vor fi solicitate de către inspectori, precum și autorizațiile de mediu ale acestor operatori economici. În acest sens, mai pot fi solicitate și dosare de trasabilitate sau acte justificative privind predarea responsabilității de reciclare către operatori economici autorizați pentru această operațiune.
Dacă autoritățile de control consideră că anumite cantități de ambalaje nu au fost identificate sau declarate corect, vor solicita algoritmul de calcul și vor vizita spațiile de depozitare a produselor comercializate, pentru a putea efectua cântărirea fizică a acestora, folosind aparatură omologată.
Ne pregătim pentru un control AFM prin deținerea tuturor rapoartelor solicitate de către autoritățile competențe referitoare la ambalaje, uleiuri minerale echipamente electrice și electronice, substanțe chimice importate etc.
Specialiștii Green Environment oferă o gamă variată de servicii ce acoperă nevoile clienților din perspectiva obligațiilor către Administrația Fondului pentru Mediu, de la audit de conformare la identificarea, calcularea și raportarea lunară a ambalajelor /echipamentelor electrice și bateriilor puse pe piață. Mai mult, gamă extinsă de parteneri și colaboratori ne permit să găsim soluții de diminuare costuri, acolo unde contextul societății permite.
Controlul de la Garda de Mediu - ce acte pot fi solicitate și cum ne pregătim de vizita inspectorilor
Gardă Națională de Mediu (GNM) este autoritatea competență aflată în subordinea Ministerului Mediului, având drept activitate principală controlul activităților cu impact asupra mediului înconjurător sau activitățile care pot conduce la deteriorarea acestuia. Nerespectarea legislației în domeniul protecției mediului atrage după șine aplicarea unor sancțiuni contravenționale.
Rolul GNM este și acela de a controla modul în care sunt respectate prevederile actelor de reglementare privind protecția mediului (acord de mediu, autorizație de mediu, autorizație integrată de mediu, autorizație privind gazele cu efect de seră, aviz de mediu), dar și măsurile ce sunt stabilite prin programele de conformare pentru activitățile economice. Are rol de control și asupra acțiunilor desfășurate în importul sau exportul bunurilor și produselor, controlează activitățile ce prezintă riscuri de poluări accidentale majore și verifică implementarea celor mai bune măsuri în domeniul protecției mediului. În cazul în care în rapoartele de control sunt menționate nerespectări ale prevederilor legislației în vigoare, GNM poate propune suspendarea sau chiar anularea anumitor acte de reglementare, iar la final poate aplica sancțiuni contravenționale, colaborând în acest sens cu organele de cercetare penală, acolo unde este cazul.
Orice agent economic are obligația de a deține contracte de predare a tuturor deșeurilor generate pe amplasament, de a face colectarea selectivă a deșeurilor și de a le preda în vederea valorificării / eliminării către firmele autorizate. Mai mult decât atât, agentul economic trebuie să întocmească și să înregistreze raportările necesare la Agenția pentru Protecția Mediului.
Toate aceste documente, dar și altele vor fi puse la dispoziția inspectorului GNM la un eventual control. Acesta mai poate solicita și acte doveditoare privind declararea și achitarea ambalajelor puse pe piață, generate în urma importurilor realizate sau a achiziției acestora.
În vederea pregătirii pentru un cotrol al GNM, trebuie să ținem cont de faptul că inspectorii constatatori pot solicita toate actele considerate de aceștia a fi utile în verificarea realizată.
Începem pregătirea unui control din partea GNM prin verificarea actelor deținute de societate și prin analiza codului CAEN, astfel încât să ne dam seama dacă se regăsește în lista activităților ce se supun autorizării de mediu. Dacă activitatea se autorizează, pasul următor este demararea tuturor procedurilor cu Agenția pentru Protecția Mediului în vederea obținerii autorizației de mediu. Dacă nu este cazul solicitării și obținerii autorizației de mediu, se recomandă obținerea unei negații de la aceeași autoritate, aceast document fiind solicitat frecvent de către Poliția locală ce efectuează controale și în acest segment.
În urmă efectuării unui control al Gărzii Naționale de Mediu la un operator economic care deține Autorizație de mediu, în care sunt prevăzute monitorizări pentru factorii de mediu, situația poate impune solicitarea mai multor documente de verificare a cerințelor impuse prin acele monitorizări, care pot fi lunare/trimestriale/semestriale sau anuale.
Față de cele menționate anterior, inspectorii pot solicita și documente privind monitorizarea apei, aerului, solului și subsolului, precum și nivelul de zgomot și de vibrații, analize realizate de către un laborator acreditat RENAR. De asemenea, pot fi solicitate documente care să demonstreze automonitorizarea calității factorilor de mediu de către agentul economic verificat sau pot verifică existența, dar și respectarea prevederilor planului de prevenire și combatere a poluării accidentale, anexele de transport deșeuri periculoase sau nepericuloase.
Mai departe, inspectorii GNM vor vizita amplasamentul și dotările deținute de agentul economic și pot solicita intervievarea persoanelor desemnate privind protecția mediului din cadrul societății.
Din experiența dobândită în peste 5 ani de activitate în domeniul protecției mediului, putem constata că cele mai frecvente amenzi acordate de către inspectorii GNM sunt pentru:
- Inexistența autorizației de mediu, suma fiind între 30.000 și 60.000 lei;
- Nerespectarea cerințelor impuse în cadrul actelor de reglementare (autorizației de mediu, autorizației de gospodărirea apelor), amenzile pornesc de la 50.000 și pot ajunge până la 100.000 lei, cu măsura complementară de închidere a activității până la conformare;
- Inexistenta contractului/contractelor pentru preluarea deșeurilor nepericuloase/periculoase cu o societate specializată care să dețină autorizație de mediu privind această activitate, suma variind între 20.000 lei și 40.000 lei;
- Execuția unei investiții noi fără acord de mediu se sancționează contravențional cu sume cuprinse între 30.000 lei și 60.000 lei, putând conduce ulterior la blocarea investiției;
- Lipsa Registrului privind evidența gestiunii deșeurilor se amendează cu sume cuprinse între 5.000 și 50.000 lei;
- Pentru neînregistrarea fiecărui tip de deșeu generat pe amplasament sau înregistrarea eronată a datelor conform cerințelor legislative în vigoare, amenda este cuprinsă între 20.000 și 40.000 lei;
- Lipsa sau completarea incorectă a documentelor justificative necesare demonstrării predării deșeurilor generate către firme autorizate (formularele de încărcare-descărcare deșeuri) se sancționează cu amenzi cuprinse între 10.000 și 20.000 lei;
- Lipsa evidenței substanțelor chimice periculoase - aici amenzile sunt între 25.000 și 50.000 lei.
- Lipsa informării Inspectoratului Teritorial de Muncă cu privire la substanțele chimice și periculoase gestionate se amendează cu sume între 20.000 și 60.000 lei.
Mergând pe principiul că necunoașterea legii nu absolvă agenții economici de responsabilitățile privind conformarea cu legislația de mediu, Green Environment Support recomanda tuturor companiilor să se asigure că își îndeplinesc pe deplin toate obligațiile și să nu ezite să apeleze la companii specializate în cazul în care nu au o persoană cu experiență în cadrul firmei. Riscurile sunt mari (amenzi sau chiar sistarea activității), legea este interpretabilă și din experiența numeroaselor acțiuni de audit pe care le-am desfășurat am remarcat că nu întotdeauna sunt identificate corect toate responsabilitățile.
Pentru a veni în sprijinul agenților economici, Green Environment Support oferă o sesiune de consultanță gratuită la sediul operatorului economic care are că scop identificarea nevoilor clienților în vederea realizării unui audit de conformare pentru identificarea corespunzătoare a conformărilor cu legislația din domeniu sau în vederea externalizării acestor servicii.
Comentarii articol (0)