Multe dintre semnele de întrebare pe care cei care aplică legea fiscală -- contribuabili -- le au sunt rezolvate prin intermediul serviciului de asistență și îndrumare a contribuabililor/plătitorilor, pe care Fiscul îl pune la dispoziție. Atunci când legislația este neclară, mai ales, îndrumările de acest fel le pot servi contribuabililor și contabililor lor pentru a preveni aplicări greșite sau incomplete ale legii, care să ducă la sancțiuni fiscale.
Ce se întâmplă însă dacă îndrumarea unui angajat al Fiscului nu e acceptată de organul care vine în control? Nu de puține ori, contabilii subliniază că primesc răspunsuri contradictorii de la angajații Fiscului (și nu numai).
De principiu, chiar Codul de procedură fiscală stabilește că cel care vine în control trebuie să ia în considerare îndrumarea oferită de un coleg de-al său înainte. Desigur, în măsura în care termenii problemei nu s-au schimbat sau au fost oferiți pe lângă situația de fapt.
"În exercitarea dreptului său de apreciere, organul fiscal trebuie să ia în considerare opinia emisă în scris de organul fiscal competent respectivului contribuabil/plătitor în cadrul activității de asistență și îndrumare a contribuabililor/plătitorilor, precum și soluția adoptată de organul fiscal în cadrul unui act administrativ fiscal sau de instanța judecătorească, printr-o hotărâre definitivă, emisă anterior, pentru situații de fapt similare la același contribuabil/plătitor.
În situația în care organul fiscal constată că există diferențe între starea de fapt fiscală a contribuabilului/plătitorului și informațiile avute în vedere la emiterea unei opinii scrise sau a unui act administrativ fiscal la același contribuabil/plătitor, organul fiscal are dreptul să consemneze constatările în conformitate cu situația fiscală reală și cu legislația fiscală și are obligația să menționeze în scris motivele pentru care nu ia în considerare opinia prealabilă", scrie în Codul de procedură fiscală.
Îndrumarea aceasta ar trebui să se facă pe cale scrisă pentru a putea fi probată - altfel, dacă e vorba de asistență telefonică, e greu de dovedit celui venit în control că soluția adoptată a fost oferită de un angajat al Fiscului, în cadrul acestui serviciu de asistență și îndrumare.
Tocmai din pricina rezolvărilor contradictorii despre care vorbeam mai sus, o intenție recent anunțată de autorități este de a unifica acest serviciu de asistență la nivel național, pentru ca divergențele de interpretări și opinii între Fiscurile din mai multe județe să nu mai existe. Șefa ANAF anunța, acum două luni de zile, că se dorește dezvoltarea call-centerului la nivel național.