Drepturile pe care le aveți, în calitate de consumatori finali ai serviciilor de gaze și de electricitate, sunt prevăzute în Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012. Cum spuneam și mai sus, este important să le cunoașteți, pentru a beneficia de protecțiile pe care legea le oferă într-un domeniu unde se pot face abuzuri, din cauza unei piețe care, de multe ori, tinde către monopol (chiar dacă există măsuri de prevenire a acestui fenomen). În general, drepturile menționate mai jos se aplică atât în relațiile cu furnizorii de gaze, cât și în cele cu furnizorii de electricitate. În cazurile în care se aplică doar unuia, va fi menționat acest lucru.
Probabil că principalul drept este de a beneficia de libertatea de alegere a furnizorului și, mai ales, de schimbare a acestuia. În esență, orice persoană este liberă să își schimbe, în mod gratuit, furnizorul de electricitate sau de gaze, nefiind obligată să își asigure astfel de utilități de la un singur furnizor, pe o anumită perioadă de timp. Puteți găsi mai multe detalii, aici, inclusiv cu privire la ce puteți face dacă astfel de drepturi nu vă sunt respectate.
După aceea, clienții au anumite drepturi cu privire la denunțarea contractelor de furnizare (în esență, modalități prin care contractul nu se va mai derula, de la o anumită dată):
- dreptul de denunțare a contractului, din inițiativa clientului; singura condiție, aici, este să îi fie trimisă furnizorului o notificare, cu 21 de zile înainte de momentul efectiv al încetării relației contractuale (acest lucru este prevăzut expres doar pentru contactele de energie electrică);
- dreptul de a denunța contractul, dacă furnziorul intenționează să modifice clauze sau condiții contractuale și nu vă convin astfel de schimbări.
Un drept esențial este dreptul la informare. Acesta trebuie respectat în mai multe situații:
- clienții au dreptul să aibă incluse în contractele încheiate cu furnizorii de electricitate sau de gaze informații cu privire la identitatea furnizorului, tarifele practicate, nivelul de calitate a serviciilor, durata contractului, condițiile de reînnoire sau de întrerupere a serviciilor, precum și dreptul de a adresa plângeri operatorului etc.;
- clienții au dreptul să fie informați, în cazul în care condițiile contractuale se schimbă, că au dreptul să denunțe contractul;
- după aceea, clienții au dreptul să fie informați cu privire la serviciile prestate, în mod transparent, în special din perspectiva prețurilor și a condițiilor/clauzelor contractuale;
- de asemenea, există dreptul de a primi datele cu privire la consum, indiferent de costurile sau timpul necesar pentru furnizarea unor asemenea date;
- legat de ce am zis mai sus, consumatorii au și dreptul de a fi informați cu privire la consumul real de energie electrică și/sau de gaze și cu privire la costurile reale, „suficient de frecvent, astfel încât aceștia să aibă posibilitatea să își regularizeze propriul consum de energie electrică”; pentru aceasta, furnizorul este obligat să îi pună la dispoziție consumatorului aparatură adecvată, fără perceperea de costuri suplimentare;
- clienții au dreptul să fie informați cu privire la drepturile pe care le au atunci când au acces la servicii universale (e vorba de acel serviciu de furnizare a energiei electrice, care le este garantat consumatorilor casnici și celor non-casnici cu mai puțin de 50 de salariați și o cifră de afaceri de până în 10 milioane);
- în același context al informării, clienții au dreptul să primească un decont de lichidare/regularizare, la schimbarea furnizorului.
După aceea, există o serie de drepturi care au o natură tehnică sau care au rolul de a-i asigura, efectiv, accesul clientului la servicii de calitate:
- să aibă acces la rețelele de utilități;
- să îi solicite furnizorului să ia măsuri pentru remedierea defecțiunilor și a deranjamentelor;
- să primească despăgubiri, dacă nu sunt respectate condițiile de calitate.
În final, mai trebuie menționat că aveți dreptul să înaintați plângeri operatorului care vă furnizează gaze naturale sau electricitate. În cazul în care nu sunteți mulțumit de felul cum au fost soluționate astfel de plângeri, vă puteți adresa Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei.
Comentarii articol (0)