De aceea, veți lucra cu un mix de instrumente de promovare. Scopul este să optimizați acest mix pentru a avea rezultate cât mai bune. Optimizarea o să fie o activitate continuă și va trebui să anticipați anumite sezonalități și evoluții ale pieței. De exemplu, când un concurent va investi un buget mare de comunicare, costul cu promovarea va crește și ratele de conversie vor scădea. E și normal, vor viza același public țintă.
Să analizăm câteva oportunități de promovare, cum funcționează ele, ce avantaje și dezavantaje au fiecare.
Sistemele licitative de tip CPC – în special, Google Adwords
Ce vă trebuie pentru a porni o campanie:
- Trebuie înregistrat un cont cu un card de credit asociat
- Realizați un banner. Poate fi și un simplu text cu link, dar poate fi și grafic (există un editor inclus sau puteți folosi alte aplicații gratuite pentru a realiza un banner simplu)
- Selectați un cost pe click (probabil începeți cu cel mai mic)
- Selectați audiența căreia să îi afișați banner-ul. Fie folosiți cuvintele utilizate de aceștia în căutare sau cuvintele care apar în paginile vizitate de aceștia; fie realizați un profil de audiență în funcție de sex, vârstă, venituri, interese etc.
- Selectați o perioadă de rulare a campaniei
În câteva ore puteți să vă familiarizați cu interfața și puteți porni o campanie. Conținutul bannerelor va trebui să fie verificat de sistem, ceea ce, în mod normal, nu durează mai mult de câteva ore. Cel târziu a doua zi veți putea vedea și primele rezultate. De aici, veți începe procesul de monitorizare și optimizare modificând fie bannerele, fie costul pe click, fie audiența.
Sistemele licitative combinate (CPM, CPC, CPA, CPL etc.) – în special, Facebook
Rețelele sociale oferă sisteme de promovare bazate mai mult pe bannere grafice sau combinații de imagini și text (fiecare rețea are formate specifice). Sistemul de plată are mai multe variante cost pe click, cost pe afișare, cost pe acțiune, cost pe lead etc. Sistemele nu sunt atât de diferite de cel de la Google; în esență, ele încearcă să obțină cel mai mare venit dintr-un număr limitat de afișări. Cu cât concurența este mai mare, cu atât costurile vor crește.
Pentru noi, scopul este același, chiar dacă metoda de plată diferă: să găsim audiențele relevante, să găsim mesajele potrivite pentru bannere cu o rată de click bună și să ne optimizăm mai departe site-ul sau pagina de destinație.
Seo
Nu este peștișorul de aur care ne îndeplinește orice dorință. Doar din SEO, e puțin probabil să aveți o companie înfloritoare și nici nu este gratuit.
În trecut, partea tehnică era mai importantă. În prezent, platformele tehnice pe care se dezvoltă site-urile sunt destul de bine optimizate și contează din ce în ce mai mult conținutul paginilor site-ului nostru (în special partea de text, dar și imaginile) și referințele din alte site-uri către site-ul nostru.
De aceea, investiția în SEO înseamnă generare de conținut relevant pe site-ul nostru (angajare sau contractare de redactori speciali) și dezvoltarea de parteneriate (de obicei plătite) cu site-uri relevante pentru audiența noastră.
Rezultatul pentru SEO nu este direct, se vede în timp, pe măsură ce, în site, ajung mai mulți utilizatori direct din motoare de căutare. Atenție! Nu toți cei care vin din căutare vin datorită SEO-ului, pot veni și datorită notorietății brandului. De aceea, nici nu se poate identifica exact eficiența eforturilor de SEO. De asemenea, scalând rapid costurile, nu se scalează rapid și rezultatele. Totuși, rezultatele se pot simți pe termen lung, fără costuri suplimentare.
Parteneriate de promovare cu site-uri locale sau de nișă
Există diverse rețele de site-uri care pot oferi servicii de promovare similare sistemelor licitative, dar, de cele mai multe ori, costurile sunt fixe și se solicită și o investiție minimă. La început, aceste condiții ne vor descuraja (nu prea vrem să investim câteva sute de Euro fără să avem idee cam ce rezultate putem avea). În plus, de multe ori, nu există și o platformă tehnică prin care să poți gestiona direct campaniile.
Când vom avea suficientă experiență și știm ce rate de click generăm cu bannerele, ce mesaje funcționează, ce conversie avem din vizitatorii site-ului etc., și această variantă ne poate ajuta, dacă putem negocia CPM-urile sau CPC-urile similare cu cele pe care le obținem în sistemele licitative. În plus, costurile fixe pot fi un avantaj în perioadele în care sistemele licitative se aglomerează și cresc semnificativ costurile.
E bine să avem mix de oportunități de promovare, dar există și aici o limită. Una e să folosești 3-4 instrumente de promovare, și altul este efortul pentru a gestiona 10 instrumente de promovare. Chiar dacă un instrument de promovare e eficient (venituri minus cheltuieli directe), dacă nu generează măcar 5-10% din volumul total de rezultate, e foarte posibil să consume mai mult decât produce dacă se iau în considerare și costurile de gestionare (salariile angajaților și alte cheltuieli administrative).
Articolul pe care tocmai l-ai citit este un fragment din una dintre lecțiile cursului nostru Marketing pentru produse și servicii vândute online. Avem și alte cursuri care pot antrena minți curioase pe platforma Inteligo.ro.
La inteligo.ro poți urma online cursuri de tot felul, în ritmul ales de tine. Dar pe lângă dorința de a împărtăși experiențele și informațiile pe care noi le avem, ne dorim și să intrăm în contact direct cu oamenii care ne urmăresc. De aceea, în fiecare săptămână vom veni cu subiecte noi de dezbătut legate de noi, oamenii, și de mecanismele care ne ajută să evoluăm constant în viață și carieră.
Comentariile sunt încurajate. :)
Comentarii articol (0)