Stabilirea produsului pentru care se face campania
- în cazul magazinelor online cu mai multe categorii de produse, sezonalitatea (perioada campaniei) impune categoriile de produse care se pot promova.;
- în cazul unui singur produs/serviciu vândut permanent, sezonalitatea poate dicta întreruperea campaniilor sau schimbarea publicului țintă și a abordării (dacă se poate).
Publicul țintă și abordarea acestuia
- când produsul dictează puternic publicul țintă, abordările de comunicare sunt și ele limitate și eficiența lor se stabilește în timp. Pentru a scăpa de aceste limitări, se pot face diverse artificii;
- când produsul are mai multe publicuri țintă, abordările de comunicare pot fi foarte variate și se modifică mai des. În cazul de mai sus, varianta cu pahare bonus și publicul țintă se modifică: nu vor achiziționa doar consumatorii, e probabil ca și soțiile să achiziționeze pentru pahare.
Perioada campaniei
Așa cum am văzut până acum, perioada campaniei poate fi foarte importantă pentru produsele sau serviciile pe care le promovăm. Să analizăm câteva din sezonalitățile tipice ale pieței serviciilor de promovare:
- Perioada de sfârșit și început de an 26 decembrie – final de februarie reprezintă o sezonalitate scăzută. După perioada sărbătorilor (în care majoritatea populației a cheltuit peste medie) consumul scade și implicit vânzările. În plus, este o perioadă de stabilire a bugetelor și o perioadă cu mai multe schimbări legislative (care și ele influențează bugetele de promovare). Ca excepție, 14 februarie începe să fie o dată importantă. În această perioadă, costurile sistemelor licitative pot atinge minimuri anuale și site-urile locale oferă bonusuri importante.
- Începând cu luna martie (mai ales, 1 și 8 martie) consumul crește până în luna mai-iunie. Perioada premergătoare 1 - 8 martie e foarte încărcată, se consumă un volum mare într-o perioada scurtă, ceea ce poate crește mult costurile sistemelor licitative (peste limita de profitabilitate).
- Perioada Paștelui este una de sezonalitate foarte scăzută pentru majoritatea produselor și serviciilor. Această perioada se poate prelungi când Paștele este apropiat de 1 mai.
- Vara, începând cu 1 iulie până pe 15 septembrie, este a două mare perioadă cu sezonalitate scăzută pentru majoritatea produselor și serviciilor, cu excepția celor specifice (bere, băuturi răcoritoare, înghețată, creme cu factor de protecție etc).
- După 15 septembrie - 1 octombrie începe cea mai încărcată perioadă a anului cu maxime înainte de Crăciun și Black Friday. Cu ocazia acestor maxime, costurile sistemelor licitative ating și ele valori maxime.
Unde se face promovarea
Da, publicul țintă dictează unde putem face promovarea. Dar și acesta poate fi atins în mai multe feluri. Sistemele licitative au avantajul de a putea atinge un procent mare al populației și se pot izola destul de bine grupurile țintă. Totuși, anumite grupuri țintă (definite de caracteristici atipice) nu pot fi izolate. În plus, pentru sistemele licitative costul promovării variază puternic în funcție de sezonalitate.
De aceea, e bine să cauți parteneriate noi pentru promovare, în general, orice sistem unde nu există încă prea multă concurență ne poate avantaja.
Obiectivele generale ale campaniei
Cel mai simplu obiectiv este ca profitul brut din comenzi să acopere costul de promovare. Mai departe contează valoarea resurselor (umane și materiale) implicate, altfel spus, profitul brut trebuie să le acopere și pe acestea.
Aici apare și nevoia stabilirii unui număr minim de comenzi de generat impus de costul minim al resurselor implicate.
În plus, în funcție de produs sau serviciu, vor exista și retururi (care generează costuri suplimentare).
Obiectivul campaniilor poate fi și de atingere a unui public larg (awareness sau reach), de construire a unei imagini (branding), de construire a unei baze de abonați etc. În final, și acestea trebuie să poată genera rezultate măsurabile în comenzi și clienți plătitori, chiar dacă procesul acoperă o perioadă mai lungă.
Articolul pe care tocmai l-ai citit este un fragment din una dintre lecțiile cursului nostru Marketing pentru produse și servicii vândute online. Avem și alte cursuri care pot antrena minți curioase pe platforma Inteligo.ro.
La inteligo.ro poți urma online cursuri de tot felul, în ritmul ales de tine. Dar pe lângă dorința de a împărtăși experiențele și informațiile pe care noi le avem, ne dorim și să intrăm în contact direct cu oamenii care ne urmăresc. De aceea, în fiecare săptămână vom veni cu subiecte noi de dezbătut legate de noi, oamenii, și de mecanismele care ne ajută să evoluăm constant în viață și carieră.
Comentariile sunt încurajate. :)
Comentarii articol (0)