Bucureºti - Proiectul de lege pentru modificarea ºi completarea Codului Fiscal va intra în ºedinþa de guvern de sãptãmâna aceasta, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2007, informeazã Ministerul Finanþelor Publice.
Proiectul de lege a fost postat vineri pe adresa de internet www.mfinante.ro ºi va fi înaintat în procedurã de urgenþã Parlamentului, dupã aprobarea acestuia de cãtre Guvern, astfel încât sã existe timpul necesar pentru ca dezbaterile parlamentare sã fie finalizate pânã la 1 iulie 2006.
Acest proiect de lege a fost îndelung supus dezbaterii reprezentanþilor mediului de afaceri, firmelor de consultanþã ºi asociaþiilor profesionale. Este pentru prima datã, în ultimii 16 ani, când o lege fiscalã e supusã dezbaterii publice ºi întruneºte toate condiþiile pentru a fi publicatã în Monitorul Oficial cu ºase luni înaintea intrãrii în vigoare a acesteia, asigurând astfel stabilitatea ºi predictibilitatea mediului de afaceri.
De asemenea, proiectul de lege va fi discutat, la începutul sãptãmânii viitoare, în Comitetul Economic ºi Social (CES), continuând seria dialogurilor cu reprezentanþii CES din ultimele luni. De asemenea, legile privind TVA, directivele europene privind impozitul pe venit ºi cele referitoare la accize au fost discutate cu oficialii Uniunii Europene.
Dupã publicarea acestui act normativ în Monitorul Oficial, Ministerul Finanþelor Publice este pregãtit ca, în cel mai scurt timp (cel mult 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial), sã publice inclusiv normele de aplicare ce vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2007.
Potrivit noului Cod fiscal, venituri neimpozabile sunt considerate dividendele primite de la o persoanã juridicã românã, diferenþele favorabile de valoare a titlurilor de participare, înregistrate ca urmare a încorporãrii rezervelor, beneficiilor sau primelor de emisiune la persoanele juridice la care se deþin titluri de participare, precum ºi diferenþele de valoare a investiþiilor financiare pe termen lung reprezentând acþiuni deþinute la societãþi afiliate, titluri de participare ºi investiþii deþinute ca imobilizãri, înregistrate astfel, potrivit reglementãrilor contabile. Acestea sunt impozabile la data transmiterii cu titlu gratuit, a cesionãrii, a retragerii, lichidãrii investiþiilor financiare, precum ºi la data retragerii capitalului social la persoana juridicã la care se deþin titlurile de participare.
De asemenea, nu se impoziteazã veniturile din anularea cheltuielilor pentru care nu s-a acordat deducere, veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere, precum ºi veniturile din recuperarea cheltuielilor nedeductibile ºi veniturile neimpozabile, prevãzute expres în acorduri ºi memorandumuri aprobate prin acte normative.
Dupã data aderãrii României la Uniunea Europeanã sunt, de asemenea, neimpozabile ºi dividendele primite de o persoanã juridicã românã, societate-mamã, de la o filialã a sa situatã într-un stat membru (dacã persoana juridicã românã plãteºte impozit pe profit potrivit prevederilor din Codul fiscal, fãrã posibilitatea unei opþiuni sau exceptãri, deþine minimum 15 la sutã din capitalul social al unei persoane juridice dintr-un stat membru, respectiv minimum 10 la sutã, începând cu 1 ianuarie 2009 ºi la data înregistrãrii venitului din dividende, deþine participaþia minimã menþionatã la punctul 2, pe o perioadã neîntreruptã de cel puþin 2 ani).
Sunt neimpozabile ºi dividendele primite de persoana juridicã românã prin intermediul sediului sãu permanent situat într-un stat membru, în cazul în care persoana juridicã românã îndeplineºte, cumulativ, condiþiile de mai sus, precum ºi dividendele primite de sediile permanente din România ale unor persoane juridice strãine din alte state membre, societãþi-mamã, care sunt distribuite de filialele acestora situate în state membre, dacã persoana juridicã strãinã îndeplineºte anumite condiþii, ca de exemplu: în conformitate cu legislaþia fiscalã a unui stat membru, nu se considerã a fi rezident al statului membru în temeiul unui acord/convenþii privind dubla impunere încheiat cu un stat terþ; plãteºte în conformitate cu legislaþia fiscalã a unui stat membru, fãrã posibilitatea unei opþiuni sau exceptãri, un impozit similar impozitului pe profit; deþine minimum 15 la sutã din capitalul social al filialei dintr-un stat membru, respectiv o participare minimã de 10 la sutã, începând cu 1 ianuarie 2009; la data înregistrãrii venitului din dividende de cãtre sediul permanent din România, persoana juridicã strãinã deþine participaþia minimã de 15 la sutã, pe o perioadã neîntreruptã de cel puþin 2 ani.
De asemenea, proiectul de lege prevede cã orice contribuabil care efectueazã sponsorizãri ºi/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor legii privind sponsorizarea ºi ale legii bibliotecilor, precum ºi cheltuieli privind bursele private acordate potrivit legii, scad din impozitul pe profit datorat sumele aferente, dacã totalul acestor cheltuieli sunt în limita a 3 la mie din cifra de afaceri, nu depãºesc mai mult de 20 la sutã din impozitul pe profit datorat.
În limitele respective se încadreazã ºi cheltuielile de sponsorizare a bibliotecilor de drept public, în scopul construcþiei de localuri, a dotãrilor, achiziþiilor de tehnologie a informaþiei ºi de documente specifice, finanþãrii programelor de formare continuã a bibliotecarilor, schimburilor de specialiºti, a burselor de specializare, a participãrii la congrese internaþionale.
Noul proiect de Cod Fiscal prevede cã, pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determinã fãrã a lua în calcul amortizarea contabilã. Câºtigurile sau pierderile rezultate din vânzarea sau din scoaterea din funcþiune a acestor mijloace fixe se calculeazã pe baza valorii fiscale a acestora, care reprezintã valoarea fiscalã de intrare a mijloacelor fixe, diminuatã cu amortizarea fiscalã. Pentru mijloacele fixe cu valoarea contabilã evidenþiatã în sold la 31 decembrie 2003, amortizarea se calculeazã în baza valorii rãmase neamortizate, pe durata normalã de utilizare rãmasã, folosindu-se metodele de amortizare aplicate pânã la aceastã datã.
Modificãrile din noul act normativ mai vizeazã ºi: suma cheltuielilor cu indemnizaþia de deplasare acordatã salariaþilor pentru deplasãri; cheltuielile cu serviciile de management, consultanþã; cheltuielile cu taxele ºi cotizaþiile cãtre organizaþiile neguvernamentale sau asociaþiile profesionale care depãºesc echivalentul în lei a 2000 euro anual; rezervele tehnice constituite de societãþile de asigurare ºi reasigurare; provizioanele constituite de companiile aeriene din România pentru acoperirea cheltuielilor de întreþinere ºi reparare a parcului de aeronave ºi a componentelor aferente, potrivit programelor de întreþinere ale aeronavelor, abordate corespunzãtor de cãtre Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã; Regimul fiscal comun care se aplicã fuziunilor, divizãrilor, divizãrilor parþiale, cesionãrii de active ºi schimburilor de acþiuni între societãþile din diferite state membre ale Uniunii Europene etc.
Comentarii articol (0)