Concret, dacă au probleme sau neclarități referitoare la declarația unică, PFA-urile pot cere ajutor de la autoritățile din primăriile localităților fără unitate fiscală proprie. Așa prevede Ordinul Ministerului Finanțelor 1.938/2018.
„La nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale (...) organul fiscal central şi organul fiscal local organizează întâlniri cu contribuabilii vizaţi pentru diseminarea prevederilor legale, a procedurilor de completare şi depunere a declaraţiei, precum şi instruire practică”, prevede actul normativ, acestea desfășurându-se între jumătatea lunii ianuarie și jumătatea lunii martie. Totuși, chiar dacă ordinul de ministru n-a fost ajustat pentru a prelungi perioada respectivă, autoritățile au decis oricum să facă acest lucru. Prin urmare, asistența este asigurată până pe 25 mai 2021.
„Potrivit Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Direcția generală de asistență pentru contribuabili a solicitat direcțiilor generale ale finanțelor publice întocmirea unui calendar pentru perioada 15 ianuarie - 25 mai 2021 al instruirilor comune cu organele fiscale teritoriale, calendar care se regăsește pe site-ul său, în secțiunea «Asistență contribuabili»”, a precizat, la solicitarea redacției noastre, Biroul de relații cu mass-media al Ministerului Finanțelor, fiind vorba de informațiile disponibile aici.
Având în vedere contextul epidemiologic actual, cei din minister ne-au spus că, pe cât posibil, asistența fiscală va fi asigurată în sistem de videoconferință: „Toate acțiunile privind campania de depunere a formularului 212 «Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice» vor fi întreprinse cu respectarea prevederilor legale privind siguranța publică și combaterea răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, motiv pentru care asistența se va realiza pe cât posibil prin mijloace electronice de tipul videoconferință, cel puțin o zi pe săptămână”.
Concret, asistența fiscală pentru PFA-uri constă în:
- îndrumare și asistență la completarea declarației unice;
- îndrumare și asistență la înregistrarea în Spațiul Privat Virtual;
- îndrumare și asistență pentru transmiterea online a declarației unice.
Fiscul a oficializat în ianuarie 2021 modificări la formular, iar la scurt timp după a apărut și versiunea electronică a noii declarații unice.
În decembrie s-a stabilit că, din 2021, declarația unică se depune până pe 25 mai (astfel că s-a renunțat definitiv la termenul din 15 martie). Termenul-limită pentru acordarea asistenței în primării a rămas 15 martie, dar ministerul spune că îl va modifica formal în perioada următoare. Chiar și în lipsa acestei ajustări, autoritățile continuă să acorde asistență fiscală.
Declarația unică se depune anul acesta atât pentru finalizarea situației pe 2020 (stabilirea veniturilor exacte și a taxelor aferente), cât și pentru estimarea veniturilor din 2021 și a taxelor aferente. Formularul se poate depune atât online, cât și în format tipărit (la registratura unităților fiscale).
Taxele datorate de PFA-uri pentru veniturile independente obținute sunt impozitul pe venit (cotă: 10%) și, dacă depășesc plafonul legal de 12 salarii minime brute (27.600 de lei în 2021), contribuția la pensii (cotă: 25%) și/sau contribuția la sănătate (cotă: 10%).
Comentarii articol (0)