După cum reiese și din informațiile furnizate de Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale, în momentul de față, toate cele cinci aplicații de transport alternativ ce operează în țara noastră dețin avize tehnice, documente ce le permit acestora să activeze legal și de mâine încolo.
Mai exact, trei dintre aplicații au avize tehnice valabile un an, iar celelalte două au avize tehnice cu o valabilitate de doi ani. Concret, avizele tehnice deținute de aplicațiile de ridesharing prezente în România au următoarea valabilitate:
- Uber - 15.10.2020;
- Bolt - 15.10.2020;
- BlackCab - 03.11.2020;
- Free Now - 08.01.2022;
- Yango - 13.01.2022.
Avizele tehnice ale platformelor de transport alternativ au valabilități diferite (de un sau de doi ani), deoarece, din momentul în care câteva dintre acestea au început demersurile pentru autorizare și până în prezent, legislația din domeniu s-a modificat, permițând acum autorizarea pe doi ani.
Posibilitatea de a obține avize tehnice valabile 24 de luni, nu doar 12, așa cum era înainte, a fost introdusă prin Legea nr. 204/2019, document care a prelungit, în același timp, și termenul până la care aplicațiile de ridesharing ar fi trebuit să obțină autorizarea, pentru a activa legal, de la 1 noiembrie 2019 până la 1 februarie 2020.
Același termen de autorizare, respectiv 1 februarie 2020, e valabil și pentru șoferii ce colaborează cu platformele de transport alternativ. Astfel, de duminică, șoferii care nu au obținut încă autorizarea și continuă să facă transport alternativ de persoane riscă amenzi de până la 5.000 de lei.
În esență, începând de duminică, mai pot face transport alternativ doar șoferii care au obținut o autorizație în acest sens și care au cel puțin 21 de ani, au permis de conducere categoria B de cel puțin doi ani și sunt apți din punct de vedere medical pentru a face transport de persoane.
Totodată, ei nu trebuie să fi fost condamnați pentru infracțiuni grave (de exemplu, contra siguranței pe drumurile publice, legate de droguri sau contra vieții, sănătății și integrității corporale) și să nu fi avut permisul de conducere suspendat pentru conducerea sub influența alcoolului sau să fi provocat un accident soldat cu morți ori rănirea gravă a unor persoane.
Transportul alternativ a fost reglementat în țara noastră la începutul lunii iulie 2019, după lungi discuții purtate atât cu reprezentanții companiilor care furnizează astfel de servicii, dar și cu cei ai taximetriștilor, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2019.
Comentarii articol (2)