Mecanismul concilierii prin CSALB este deschis acum și firmelor, care se pot adresa pentru probleme ce țin de serviciile de plată și de activitatea de emitere de monedă electronică. Extinderea aceasta de competență a avut loc ca urmare a transpunerii în România a Directivei privind serviciile de plată (PSD2), prin Legea nr. 209/2019 și prin Legea nr. 210/2019 (ambele fac referire la CSALB atunci când se discută posibilitățile de rezolvare a problemelor care accesează serviciile respective și ambele extind competența CSALB în privința persoanelor juridice).
Problemele care pot face obiectul solicitărilor de conciliere prin CSALB sunt diverse:
- depunerea/retragerea de numerar (prin ATM) într-un/dintr-un cont de plăți (bancar);
- executarea de operațiuni de plată, inclusiv transferuri de fonduri între conturi bancare (debitări directe, executarea operațiunilor de plată printr-un card de plată sau printr-un dispozitiv asemănător (telefon);
- transferuri credit (sume transferate între două conturi);
- emiterea de instrumente de plată și/sau acceptarea de operațiuni de plată (OP, cec, cambie, bilet la ordin, card, internet/phone/mobile/home – banking);
- servicii de inițiere a plății (PISP - AMAZON);
- servicii de informare cu privire la conturi (AISP – informații agregate despre sumele existente în conturile deschise la mai multe bănci).
Firmele se vor putea adresa, prin intermediul CSALB, următoarelor categorii de furnizori de servicii de plată:
- instituţiile de credit – ca entităţi care atrag depozite ori alte fonduri rambursabile de la public şi acordă credite în cont propriu (Ex: Bănci);
- instituţiile emitente de monedă electronică;
- instituţiile care prestează servicii poştale de transfer electronic de bani (Ex: Poșta Română);
- emitenţii de carduri, companiile de telefonie mobilă care furnizează şi servicii de plăţi, entităţile care fac transfer de bani.
Dacă pentru persoanele fizice concilierea în cadrul CSALB este gratuită, pentru persoanele juridice se va percepe o taxă de 993 de lei. Aceeași sumă va fi percepută și instituției care furnizează servicii de plată și care va intra în conciliere cu persoana juridică de la care sosește solicitarea.
Așadar, taxa pentru soluționarea litigiului este de 1.986 lei, sumă care se împarte între persoana juridică și instituția financiar-bancară.
Cererile de conciliere vor putea fi trimise prin aceleași metode disponibile persoanelor fizice, respectiv prin aplicația on-line , prin e-mail, prin poștă sau direct la sediul CSALB.
La fel ca în cazul persoanelor fizice, vor exista anumite situații ce nu vor putea face obiectul concilierii la CSALB în cazul firmelor:
- operațiunile de schimb valutar, de tip numerar contra numerar, în situația în care fondurile nu sunt păstrate într-un cont de plăți;
- contractele de credit ale beneficiarilor persoane juridice, indiferent de calitatea avută: împrumutat, garant, fidejusor (excludere in temeiul OG nr.38/2015);
- operațiunile de plată efectuate exclusiv în numerar direct de plătitor către beneficiarul plății, fără intervenția unui intermediar;
- operațiunile de plată legate de administrarea activelor de tipul instrumentelor financiare (Ex: acțiuni, obligațiuni, Forex), inclusiv distribuirea dividendelor, a veniturilor sau a altor sume similare.
Practica de până acum la CSALB arată ștergeri uriașe de datorii, ceea ce înseamnă că, dacă reușește să convingă banca să intre în mecanismul de conciliere, persoanele fizice care apelează la CSALB pot avea numai de câștigat.
Conform datelor furnizate de CSALB, în perioada 2016-2019, negocierile cu băncile au adus un beneficiu de 2,67 milioane de euro persoanelor fizice, dintre care 1,25 milioane de euro reprezintă diminuarea eforturilor de plată în anul 2019.
Recent, CSALB a stabilit un nou record, ștergând datorii de peste 50.000 de franci elvețieni în urma negocierii cu banca.
Sunt totuși unele tipuri de credite sau probleme din relația cu banca ce nu pot face obiectul concilierii la CSALB. CSALB este o entitate înființată în urmă cu aproape patru ani și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni, negocierea dintre consumatori și bănci sau instituții financiare nebancare, pentru contractele aflate în derulare.
Comentarii articol (0)