„Orice eficientizare poate să vină cu un cost. Ce înseamnă faptul că toate informațiile sunt disponibile imediat Fiscului sau într-un termen foarte rezonabil? Înseamnă că, pentru contribuabil, marja de eroare sau spațiul de manevră, să spunem așa, se reduce dramatic”, a avertizat Alex Milcev, partener la EY România, la o conferință recentă de fiscalitate.
Specialistul a spus că firmele vor trebui să facă lucrurile corect și legal din prima, pentru că orice scăpare sau greșeală va putea fi văzută imediat de către Fisc. Asta înseamnă că vor fi necesare schimbări radicale ale infrastructurii IT la care se va conecta SAF-T.
„Acum, constatăm anumite nereguli sau inadvertențe în raportarea financiar contabilă și fiscală din timpul anului, e ultimul trimestru, închidem anul, mai avem două-trei luni până finalizăm situațiile financiare, până discutăm cu auditorii, mai corectăm una-alta, mai facem o rectificativă... Ei bine, în cinci-zece ani, asemenea practici o să fie istorie. În sensul că n-o să mai ai acest lux de a face ajustări și trebuie să nimerești din prima. Și, ca să ajungi acolo, ce trebuie să faci? Să schimbi dramatic infrastructura IT a acestor raportări financiar-fiscale. Asemenea ajustări post-factum -- jumătate de an sau un an mai târziu -- vor naște probleme serioase la raportarea instantanee”, a adăugat Alex Milcev.
Recent, scriam că apariția SAF-T va putea duce la reducerea simțitoare a duratei inspecțiilor fiscale, plus că s-ar putea să existe și rambursări mai rapide ale TVA-ului.
În momentul de față, inspecțiile fiscale înseamnă, în principal, verificări pe hârtie la sediile contribuabililor - o practică ce consumă foarte mult din timpul inspectorilor și din timpul companiilor. Astfel, odată ce o să apară SAF-T, o bună parte din controale se va putea face direct electronic, iar inspectorii vor putea să finalizeze mai rapid investigațiile și să se ocupe de mai multe firme.
Autoritățile fiscale vor avea acces direct electronic la deconturile de TVA ale firmelor și la facturile lor și vor putea verifica în timp real dacă există probleme sau nu.
Licitația pentru sistemul SAF-T este în plin proces de derulare. Perioada în care s-au putut depune oferte s-a încheiat în ianuarie, iar în luna aprilie am putea afla deja câștigătorul. Redacția noastră estimează că SAF-T va deveni operațional în 2020, însă numai la marii contribuabili.
SAF-T reprezintă un standard internațional pentru schimbul electronic de date contabile de la contribuabili la Fisc sau la auditori externi.