Procedura (Ordinul ANFP nr. 193/2020) vine în aplicarea Codului administrativ, cel care guvernează acum funcția publică. Redistribuirea funcționarilor în rezervă se va face, la solicitarea conducătorilor autorităților/instituțiilor publice, fie pe perioadă nedeterminată, fie determinată, până la revenirea titularului postului temporar vacant. Desigur, ea se face la același nivel al funcției, cu respectarea clasei și gradului profesional (raportarea se face la funcția publică deținută de funcționarul public la data intrării în corpul de rezervă).
Notă: În corpul de rezervă al funcționarilor intră toți cei care au fost eliberați din funcție pentru că: fie entitatea unde lucrau a fost desființată și nu i-a preluat o alta, fie a fost mutată în altă localitate și funcționarul nu a fost de acord să plece, fie entitatea a făcut o reducere de personal și a fost vizat și postul funcționarului, el intrând în corpul de rezervă, fie a fost reintegrat în funcție ca urmare a destituirii nelegale ș.a.m.d. După doi ani de stat în corpul de rezervă, funcționarii care nu au fost redistribuiți sau nu au părăsit din alt motiv corpul de rezervă își pierd calitatea de funcționari publici.
"Funcționarul public trebuie să îndeplinească condițiile de studii, condițiile de vechime și condițiile specifice stabilite conform fișei postului pentru ocuparea funcției publice în care urmează să fie redistribuit", potrivit procedurii.
Ordinul cuprinde o procedură pentru redistribuirea înalților funcționari, dar și una pentru funcțiile de execuție și de conducere. În mare, redistribuirea în funcții de execuție și de conducere presupune, mai întâi, o solicitare în acest sens trimisă Agenției de către cel care are competența de numire în funcția publică ce trebuie ocupată. Apoi, Agenția verifică și identifică funcționarii care îndeplinesc condițiile, se selectează funcționarul (direct sau se face testare) și apoi urmează redistribuirea.
Redistribuirea directă sau prin testare profesională
În procedura redistribuirii poate exista sau nu și o testare pentru a identifica cel mai bun candidat pentru postul liber sau se poate face o redistribuire directă - este strict decizia entității, potrivit Codului administrativ: "În vederea redistribuirii, autoritatea sau instituția publică în cadrul căreia se află funcția publică vacantă sau temporar vacantă poate organiza o testare profesională pentru selectarea funcționarului public care urmează să fie redistribuit".
Dacă se optează pentru testare, modul de desfășurare a acesteia este detaliat în procedura recent oficializată (selecția dosarelor, probă suplimentară, dacă e cazul, precum și interviu). În acest caz, trebuie să existe o comisie de testare profesională.
Potrivit procedurii, pentru a participa la testarea profesională în vederea redistribuirii organizată de autoritățile sau instituțiile publice, funcționarii publici care se află în corpul de rezervă depun un dosar de înscriere care cuprinde:
- formularul de înscriere;
- copia actului de identitate al funcționarului public;
- copii ale diplomelor de studii, certificatelor și altor documente care atestă efectuarea unor specializări și perfecționări;
- copia adeverinței care atestă starea de sănătate corespunzătoare, eliberată cu cel mult 6 luni anterior derulării testării profesionale în vederea redistribuirii de către medicul de familie al candidatului;
- copia adeverinței care atestă starea de sănătate corespunzătoare pentru efort fizic, în cazul funcțiilor publice pentru a căror ocupare este necesară îndeplinirea unor condiții specifice care implică efort fizic și se testează prin probă suplimentară;
- cazierul judiciar (detalii cu privire la unele dintre aceste documente sunt prevăzute de procedura din Ordinul ANFP nr. 193/2020).
Proba suplimentară se organizează în situația în care pentru ocuparea funcției publice s-au stabilit condiții specifice care necesită deținerea unor competențe specializate care nu pot fi evaluate în etapa interviului și este gestionată de unul sau mai mulți experți în domeniu, potrivit procedurii.