Numirea in functii publice pe durata determinata se poate face numai daca acestea sunt vacante pe o perioada de cel putin o luna si este respectata urmatoarea ordine: redistribuirea functionarilor publici din corpul de rezerva care indeplinesc conditiile specifice[1] si ocuparea in regim de functie publica, in urma concursului organizat potrivit legii[2] .
Faptul ca ocuparea acestor functii pe durata determinata, incepand cu data intrarii in vigoare a Legii nr. 251/2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 188/1999
3 , este posibila numai in regim de functie publica, reiese din compararea art. 83 alin. (3) din Statut – inainte si dupa modificarea. (Prin republicare, Statutul s-a renumerotat si art. 83 a devenit art. 96).
Inainte de modificare, textul era urmatorul: „pe perioada suspendarii raportului de serviciu autoritatile si institutiile publice au obligatia sa rezerve postul aferent functiei publice. Ocuparea acestuia se face, pe o perioada determinata, de un functionar public din corpul de rezerva.
In situatia in care in corpul de rezerva nu exista functionari publici care sa indeplineasca cerintele specifice, postul poate fi ocupat in baza unui contract individual de munca pe o perioada egala cu perioada suspendarii raporturilor de serviciu”.
In urma modificarii, dispozitia articolului analizat dispune: “pe perioada suspendarii raportului de serviciu autoritatile si institutiile publice au obligatia sa rezerve postul aferent functiei publice. Ocuparea acestuia se face, pe o perioada determinata, in conditiile legii. Pe perioada suspendarii, raporturile de serviciu ale functionarilor publici nu pot inceta si nu pot fi modificate decat din initiativa sau cu acordul functionarului public in cauza”.
Aceasta reconsiderare a legiuitorului credem ca a avut la baza, teleologic vorbind, doar aplicarea adecvata a regulii ce nu admite exceptii - anume aceea ca functiile publice pot accepta doar functionari publici, nu si personal contractual
4.
_______________
NOTE:
1Agentia Nationala a Functionarilor Publici asigura redistribuirea functionarilor publici din corpul de rezerva. In cazul in care exista mai multi functionari publici care indeplinesc conditiile specifice pentru ocuparea functiei publice respective, Agentia organizeaza, in colaborare cu autoritatea sau institutia publica in cadrul careia se afla functia publica vacanta, o testare profesionala pentru selectarea functionarului public care urmeaza sa fie redistribuit.
2A se vedea art. 4 alin. (3) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 29.05.2007.
3Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 574 din 04.07.2006 si intrata in vigoare la data de 19.07.2006.
4A se vedea art. 2 din Statut – neschimbat din 1999.
Comentarii articol (0)