Autoritățile de la noi au transpus în Codul fiscal o serie de schimbări la regimul TVA, ce erau impuse de o directivă europeană, prin Ordonanța Guvernului 6/2020. Aceste modificări necesitau însă și ajustări ale procedurilor pentru aplicarea regimului de TVA.
Prin urmare, Ministerul Finanțelor a publicat vineri în Monitorul Oficial Ordinul 2.148/2020, care a modificat regulile justificării scutirilor de TVA pentru livrările intracomunitare de bunuri, ce sunt incluse în Ordinul 103/2016. Noul act normativ se aplică deja din 17 iulie 2020.
Potrivit unor informații transmise redacției noastre de specialiștii Deloitte Tax, justificarea transportului intracomunitar pentru aplicarea scutirii de TVA la livrarea bunurilor se face prin prezentarea a două documente noncontradictorii, emise de două părți independente atât una de cealaltă, cât și față de vânzător și de cumpărător. Asta înseamnă că, inclusiv dacă transportul e asigurat de cumpărător, este necesară o declarație a acestuia că bunurile au ajuns în statul membru de destinație.
Pentru situațiile în care se folosește un trasportator afiliat sau se face transportul prin mijloace proprii, justificarea transportului se face, așa cum spun specialiștii, prin:
- un document direct legat de transport: CMR semnat, un conosament, o factură de transport aerian de mărfuri;
- un document suplimentar precum: o poliță de asigurare, documente bancare care să ateste plata pentru expediere sau transport, documente oficiale eliberate de o autoritate publică (notariat) sau de către un depozitar, altul decât cumpărătorul, care să ateste sosirea bunurilor în statul membru de destinație, declarația cumpărătorului, care atestă că bunurile au fost transportate în statul membru de destinație.
„Astfel, prioritatea reglementărilor europene pentru justificarea scutirii de TVA este clarificată de autoritățile fiscale române, iar pentru cazurile care nu sunt acoperite la nivel european, au fost implementate reguli naționale”, au detaliat Raluca Bâldea, partener, și Iulia Bică, manager, ambele de la Deloitte Tax.
Noul ordin al Finanțelor mai face referire și la documentele necesare la justificarea scutirii de TVA la exporturi (factura și declarația vamală de export), care se completează sau se înlocuiesc cu:
- în cazul produselor accizabile deplasate în regim suspensiv de accize utilizând EMCS, prin raportul de export prin care se atestă faptul că bunurile au părăsit teritoriul UE (în locul declarației vamale de export);
- în cazul în care furnizorul nu este stabilit în Uniunea Europeană și nu poate avea calitatea de exportator din punct de vedere vamal, acesta poate justifica scutirea de TVA dacă datele sale de identificare și ale facturii aferente exportului sunt menționate în caseta 44 a declarației vamale de export;
- în cazul în care furnizorul este stabilit în Uniunea Europeană și nu are calitatea de exportator din punct de vedere vamal, acesta poate justifica scutirea de TVA dacă datele sale de identificare și ale facturii aferente exportului sunt menționate în caseta 44 a declarației vamale de export;
- în lipsa declarației vamale de export, ieșirea efectivă a bunurilor de pe teritoriul UE poate fi dovedită și prin alte mijloace de probă.
În fine, cei doi specialiști de la Deloitte Tax mai spun că termenul pentru prezentarea documentelor de justificare a scutirilor de TVA a fost extins de la 90 de zile, cât era până acum, la 150 de zile calendaristice de la data la care intervine faptul generator (de obicei, acesta e reprezentat de data livrării bunului).