Ordinul MAI nr. 66/2020, ale cărui prevederi se aplică din data de 7 iunie 2020, clarifică modul în care sunt semnate documentele depuse în vederea obținereii autorizației sau avizului de securitate la incendiu. Până acum, autoritățile nu stabiliseră clar cine trebuie să semneze fiecare act în parte.
Astfel, documentele pot fi depuse în continuare în format electronic, la fel ca până acum, însă documentele se semnează fie de beneficiar ori investitor, fie de toate persoanele care participă la proiectare.
"Cererea de emitere a avizului sau autorizației poate fi depusă în format electronic însoțită de semnătura electronică a investitorului sau beneficiarului (...) Documentația tehnică care însoțește cererea poate fi depusă, de asemenea, în format electronic", scrie în Ordinul MAI nr. 66/2020.
Aceste modificări au fost necesare în contextul în care au fost constatate o serie de interpretări legate de persoanele care trebuie să semneze electronic documentațiile depuse. Prin urmare, din luna iunie, cererile se semnează electronic de investitor sau beneficiar, iar documentația tehnică o să conțină și semnătura tuturor celor care participă la proiectarea și verificarea proiectului.
Apar modificări și la termenele procedurale
Ordinul MAI nr. 66/2020 prevede mai multe modificări la legislația din domeniu, inclusiv în ceea ce privește termenele de emitere a avizelor și autorizațiilor de securitate la incendiu. Astfel, termenul de emitere a avizelor este de maximum 15 zile lucrătoare, iar cel de emitere al autorizațiilor, de 30 de zile lucrătoare. Până acum, termenele erau tot de 15, respectiv 30 de zile, însă nu era specificat dacă acestea sunt calendaristice sau lucrătoare.
Mai mult, dacă documentația depusă este incompletă, autoritățile au la dispoziție cel mult cinci zile lucrătoare să comunice acest lucru, nu maximum zece zile, câte erau prevăzute înaite de modificare.
De asemenea, Ordinul clarifică și situația particulară în care se modifică sau se schimbă destinația numai anumitor părți ale unei construcții fără autorizație de securitate la incendiu. Astfel, documentația de avizare trebuie să trateze întreg spațiul, nu numai partea de clădire căreia i se schimbă destinația.
Excepție de la această regulă fac părțile construcțiilor care se constituie ca un compartiment de incendiu sau sunt delimitate prin elemente de construcție similar unui compartiment de incendiu. În această situație, documentația se face doar pentru acele spații, nu pentru înreaga clădire. În plus, în scenariul de securitate la incendiu trebuie să se realizeze o analiză a modului în care modificările sau schimbările destinației influențează întreaga construcție în caz de incendiu.