Dispoziþiile hotãrârii se aplicã persoanelor juridice ºi persoanelor
fizice care fabricã, comercializeazã, instaleazã, utilizeazã, verificã,
întreþin ºi recondiþioneazã dispozitive medicale de diagnostic in vitro.
Hotãrârea nu se aplicã dispozitivelor fabricate ºi utilizate numai în
cadrul aceleiaºi unitãþi medicale ºi, respectiv, la sediul producãtorului,
fãrã sã fi fost transferate unei alte persoane juridice. Aceasta nu va
afecta dreptul statului român de a supune astfel de activitãþi unor
reglementãri specifice de protecþie.
Ministerul Sãnãtãþii ºi Familiei este autoritatea naþionalã competentã
care coordoneazã domeniul infrastructurii calitãþii în domeniul
dispozitivelor medicale pentru diagnostic in vitro. De asemenea, Ministerul
este abilitat sã întreprindã mãsurile necesare pentru a se asigura cã
dispozitivele medicale pentru diagnostic in vitro pot fi introduse pe piaþã,
puse în funcþiune ºi utilizate numai dacã sunt conforme cu cerinþele
prezentei hotãrâri, astfel încât sã nu afecteze securitatea ºi sãnãtatea
pacienþilor, utilizatorilor ºi, dupã caz, a altor persoane atunci când sunt
instalate corespunzãtor, întreþinute ºi utilizate corect în conformitate cu
scopul propus.
În România sunt permise introducerea pe piaþã ºi utilizarea
dispozitivelor medicale pentru diagnostic in vitro numai în urmãtoarele
condiþii:
a) sã poarte marcajul european de conformitate CE,, marcaj european de
conformitate cu cerinþele esenþiale ºi sã fie înregistrate în baza de date a
Ministerului Sãnãtãþii ºi Familiei;
b) sã poarte marcajul naþional de conformitate CS, care atestã ca aceste
dispozitive au fost supuse evaluãrii conformitãþii ºi sã fie înregistrate în
baza de date a Ministerului Sãnãtãþii ºi Familiei.
Pe teritoriul României, nu sunt restricþii atunci când dispozitivele
destinate evaluãrii performanþei urmeazã sã fie puse la dispoziþie în acest
scop laboratoarelor sau altor instituþii, dacã satisfac condiþiile prevãzute
de lege ºi sunt înregistrate în baza de date a Ministerului Sãnãtãþii ºi
Familiei.
La târguri, expoziþii, demonstraþii, întruniri ºtiinþifice ºi tehnice
etc. organizate pe teritoriul României nu se ridicã obstacole în ceea ce
priveºte expunerea dispozitivelor care nu sunt conforme cu prevederile
actului normativ, cu condiþia ca aceste dispozitive sã nu fie folosite
pentru efectuarea de analize pe probe prelevate de la participanþi ºi sã
existe o inscripþionare vizibilã care sã avertizeze cã aceste dispozitive nu
pot fi comercializate sau puse în funcþiune înainte de a deveni conforme cu
reglementãrile în vigoare. Dispozitivele trebuie sã îndeplineascã cerinþele
esenþiale stabilite de lege, care le sunt aplicabile, þinând seama de scopul
pentru care au fost proiectate acestea.
Constituie contravenþii, urmãtoarele fapte ºi se sancþioneazã astfel:
a) nerespectarea cerinþelor esenþiale stabilite de lege, cu amendã de la
50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piaþã ºi/sau
interzicerea introducerii pe piaþã a dispozitivelor neconforme;
b) nerespectarea condiþiilor de introducere pe piaþã, utilizare ºi marcare a
dispozitivelor, cu amendã de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, retragerea
de pe piaþã ºi/sau interzicerea introducerii pe piaþã a dispozitivelor
nemarcate sau marcate incorect;
c) nerespectarea procedurii de evaluare a conformitãþii cu amendã de la
25.000.000 lei la 50.000.000 lei ºi interzicerea comercializãrii pânã la o
datã stabilitã de organele de control împreunã cu producãtorul sau
reprezentantul autorizat al acestuia, dupã caz, pentru eliminarea
neconformitãþilor;
Contravenþiilor menþionate le sunt aplicabile dispoziþiile Ordonanþei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenþiilor, aprobatã
cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile
ulterioare.
Comentarii articol (0)