Guvernul a adoptat, în ºedinþa din 15 aprilie, Hotãrârea privind
stabilirea condiþiilor de introducere pe piaþã a produselor pentru construcþii.
Principalele prevederi ale prezentului act normativ se referã la:
- înlocuirea condiþiilor de introducere pe piaþã a produselor pentru construcþii
cu referire la marcajul naþional de conformitate CS cu cele privind marcajul
european de conformitate CE;
- introducerea cerinþelor privind regimul marcajului CS ca mãsuri cu caracter
tranzitoriu, pânã la data intrãrii în vigoare a anexei sectoriale la Acordul
european privind evaluarea conformitãþii ºi acceptarea produselor industriale –
PECA, sau pânã la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, dacã protocolul
PECA sectorial nu a fost încheiat anterior;
- stabilirea prevederilor referitoare la utilizarea „agrementului tehnic
naþional” pentru produsele pentru care, fiind deja cuprinse în mandatele de
standardizare ale Comisiei Europene, nu sunt încã elaborate standarde europene
armonizate;
- înlocuirea prevederilor referitoare la utilizarea „agrementul tehnic pentru
produs” cu cele privind „agrementul tehnic european”, cu respectarea cerinþelor
privind organizarea instituþionalã ºi a celor privind atribuþiile procedurale la
nivel european;
- modul de preluare ºi utilizare a anumitor decizii privind stabilirea
sistemelor de atestare a conformitãþii, având în vedere faptul cã adoptarea unor
astfel de decizii este de competenþa Comisiei Europene;
- modificarea prevederilor referitoare la desemnarea organismelor implicate în
atestarea conformitãþii produselor, precum ºi atribuirea competenþei de
notificare Ministerului Transporturilor, Construcþiilor ºi Turismului, în
calitate de instituþie responsabilã pentru domeniul „produse pentru construcþii”;
- completarea cerinþelor privind organismelor notificate la specificaþiile
tehnice ºi/sau produsele neconforme, în relaþia cu celelalte State Membre ale
Uniunii Europene ºi cu Comisia Europeanã;
- organizarea ºi funcþionarea Consiliului Tehnic Permanent pentru Construcþii,
care funcþioneazã în cadrul Centrului de Documentare pentru Construcþii,
Arhitecturã, Urbanism ºi Amenajarea Teritoriului – CDCAS – Bucureºti, instituþie
publicã de interes naþional, organ de specialitate cu personalitate juridicã
finanþat din venituri proprii, în subordinea Ministerului Transporturilor,
Construcþiilor ºi Turismului, preia ºi atribuþiile Comisiei Naþionale pentru
Agrement Tehnic.
Organele de control pentru supravegherea pieþei produselor pentru construcþii
sunt:
- Inspectoratul de Stat pentru Construcþii, care funcþioneazã în subordinea
Autoritãþii Naþionale de Control, pentru toate produsele/familiile de produse,
cu excepþia celor cu rol în satisfacerea cerinþei de securitate la incendiu;
- Inspectoratul Genereal pentru Situaþii de Urgenþã, care funcþioneazã în
subordinea Ministerului Administraþiei ºi Internelor, pentru produsele/familiile
de produse cu rol în satisfacerea cerinþei de securitate la incendiu.
Principalele atribuþii ce le revin organelor de control sunt:
- sã verifice periodic obiectivele comerciale ºi industriale, depozitele,
ºantierele ºi construcþiile;
- sã organizeze controale inopinate ºi verificãri punctuale;
- sã ia monstre de produse, sã le examineze ºi sã le testeze dacã este posibil;
- sã solicite toate informaþile ºi/sau documentele necesare;
- sã impunã acþiunile împotriva neconformitãþilor constatate, potrivit
principiului proporþionalitãþii cu gradul de neconformitate.
Actul normativ prezent prevede urmãtoarele sancþiuni:
- pentru introducerea pe piaþã a produselor destinate utilizãrii în construcþii
care nu sunt adecvate pentru utilizarea preconizatã, care nu satisfac cerinþele
esenþiale (rezistenþã mecanicã ºi stabilitate, securitate la incendiu,
respectarea normelor de igienã, sãnãtate ºi de mediu înconjurãtor, securitate în
exploatare, protecþie împotriva zgomotului, economie de energie ºi izolare
termicã), de respectarea declaraþiei de conformitate a produsului, de lipsa
marcajului CE cu amendã de la 50.000.000 de lei la 100.000.000 lei, retragerea
de pe piaþã ºi/sau interzicerea utilizãrii ºi a introducerii pe piaþã a
produselor neconforme;
- nerespectarea sistemelor de atestare a conformitãþii ºi lipsa declaraþiei de
conformitate EC pentru produs, întocmit de cãtre producãtor se sancþioneazã cu
amendã de la 25.000.000 lei la 50.000.000 de lei ºi interzicerea comercializãrii
sau utilizãrii produsului pânã la o datã stabilitã de organul de control
împreunã cu producãtorul, reprezentantul autorizat al cacestuia sau importatorul,
dupã caz, pentru eliminarea neconformitãþilor;
- nerespectarea utilizãrii corecte a marcajului CE sau inducerea in eroare
asupra formei ºi semnificaþiei marcajului CE se sancþioneazã cu amendã de la
25.000.000 lei la 50.000.000 de lei, retragerea de pe piaþã ºi/sau interzicerea
introducerii pe piaþã a produselor nemarcate sau marcate incorect;
- dacã neconformitatea continuã chiar ºi dupã ce organul de control a dispus
restricþionarea sau interzicerea introducerii pe piaþã ºi/sau retragerea de pe
piaþã se sancþioneazã cu amendã de la 50.000.000 de lei la 100.000.000,
retragerea de pe piaþã ºi/sau interzicerea utilizãrii ºi a introducerii pe piaþã
a produselor neconforme;
- nerespectarea obligaþiilor de cãtre organismele autorizate pentru agrementul
tehnice european ºi de cãtre organismele desemnate ºi/sau notificate pentru
atestarea conformitãþii produselor care, nemaiîndeplinind condiþiile iniþiale,
continuã se execute astfel de sarcini, se sancþioneazã cu amendã de la
50.000.000 de lei la 100.000.000 de lei ºi retragerea autorizãrii/desemnãrii.
Comentarii articol (0)